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Entwicklung eines Scores zur Untersuchung der Kopfgelenke von Säuglingen und Bestimmung der Interraterreliabilität
(Development of a score for the examination of the atlantoaxial joint of infants and for the diagnose of interrate reliabilities)

Journal: Unpublished MSc thesis Date: 2011/06, Pages: 103, type of study: controlled clinical trial

Free full text   (https://www.ostlib.de/up/datei/final_masterthese13_06_sk.pdf)

Keywords:

atlanto-axial joint [3]
inter rater reliability [12]
diagnosis [263]
infants [143]
pediatrics [375]
cervical spine [210]
controlled clinical trial [283]

Abstract:

History: The mobility of the atlantoaxial joint is an important requirement for the unhindered sensomotor development, wherefore the diagnostic investigation of potential disfunctions at an early stage is important. In order not to expose infans to unnecessary impulses during a segmental examination adapted methods were developed by the “examination of the initial joint play (eijp)”. The objective was to use the results of these methods statistically by construction of a score. The score shall be used as an instrument of evaluation for the functionality of the atlantoaxial joints of infants. Clinical trial design: This study describes the development of the eijp-methods, a score construction and the examination of the interrate reliability at the same time. Methodology: A direction of motion in the segments C0/C1, C1/C2 and C2/C3 was allocated to each item in this score construction. The particular “initial joint play (ijp)” was categorised in three categories for judgement differentiating between an unblocked, a restricted and an impossible “ijp”. Two osteopaths specialised in paediatrics examined on 44 probands (aged between 5 and 25 weeks, median: 11,29) the “ijp” on specified segments. The level of conformity between the two evaluators was specified with Cohen´s Kappa-Coefficient and the internal consistency of the score with Cronbach´s alpha. Results: The test of the interrate reliability showed an average Kappa-Coefficient of 0,656 for all 18 items and for the single segments with six items each: C0/C1: 0,566, C1/C2: 0,711 and C2/C3: 0,692. For evaluator 1 the examination of internal consistency of the score showed a Cronbach alpha of 0,570 and for evaluator 2: 0,377. The score classifications of both evaluators were evaluated by means of specified interpretation paths. Evaluator 1 classified the “ijp” of 20 probands as unblocked and of 24 probands as slightly to restricted blocked, whereas evaluator 2 classified the ”iG” of 19 probands as unblocked and of 25 probands as slightly up to considerably blocked. Conclusion: With the examination of the initial joint play (eijp) a technique has been developed which proved itself as practicable. The rate of conformity with can be considered as being good confirms the reliability of the score of the methods. Further steps of development such as a factor analysis are necessary. The relevance of the “ijp” must be proved by means of additional correlation analysis with validated scores. The improvement of the internal consistency and the validity in particular will be subject of further examinations.

Abstract original language:
Hintergrund. Die Bewegungsfreiheit der Kopfgelenke bildet eine wichtige Voraussetzung für eine ungestörte sensomotorische Entwicklung, weshalb eine frühzeitige Diagnostik möglicher Dysfunktionen von Bedeutung ist. Um Säuglinge bei einer segmentalen Untersuchung nicht unnötigen Reizen auszusetzen, wurde mit der „initialen Gelenkspieluntersuchung (iGu)“ ein angepasstes Untersuchungsverfahren entwickelt. Ein Ziel war es, Befunde dieses Untersuchungsverfahren durch die Konstruktion eines Scores statistisch verwertbar machen zu können. Der Score soll als Instrument zur Beurteilung der Funktionalität der Kopfgelenke von Säuglingen dienen. Studiendesign: Diese Studie stellt zugleich die Entwicklung des Untersuchungsverfahrens iGu, eine Scorekonstruktion und die Untersuchung der Interraterreliabilität dar. Methodik. In der Scorekonstruktion wurde jedem Item eine Bewegungsrichtung in den Segmenten C0/C1, C1/C2 und C2/C3 zugeordnet. Das jeweilige „initiale Gelenkspiel (iG)“ wurde in drei Urteilskategorien eingestuft. Differenziert wurde ein freies, eingeschränktes und nicht mögliches iG. Zwei auf Kinderbehandlungen spezialisierte Osteopathen untersuchten an 44 Probanden (im Alter von der 5. bis 25. Lebenswoche, Median: 11,29) das iG an den vorgegebenen Segmenten. Der Grad der Übereinstimmung zwischen den beiden Ratern wurde mit Cohens Kappa-Koeffizient und die interne Konsistenz des Scores mit Cronbachs alpha bestimmt. Ergebnisse: Die Prüfung der Interraterreliabilität ergab für alle 18 Items einen durchschnittlichen Kappa-Koeffizienten von 0,656 und für die einzelnen Segmente mit jeweils sechs Items: C0/C1: 0,566, C1/C2: 0,711 und C2/C3: 0,692. Die Untersuchung der internen Konsistenz des Scores ergab für Rater 1 einen Cronbach alpha von 0,570 und für Rater 2: 0,377. Die Scoreeinstufungen beider Rater wurden mittels der festgelegten Interpretationspfade ausgewertet. Rater 1 stufte bei 20 Probanden das iG als frei und bei 24 als leicht bis eingeschränkt ein. Während Rater 2 das iG von 19 Probanden als frei und von 25 als leicht bis deutlich eingeschränkt einstufte. Konklusion: Mit der iGu wurde ein Verfahren entwickelt, das sich als praktikabel erwiesen hat. Die als gut zu wertenden Übereinstimmungsraten bestätigen die Reliabilität des Scores und des Untersuchungsverfahren. Weitere Entwicklungsschritte wie eine Faktorenanalyse sind notwendig. Die Relevanz der iGu ist mittels zusätzlicher Korrelationsanalysen mit validierten Scores herauszustellen. Speziell die Optimierung der internen Konsistenz und der Validität werden Gegenstand weiterer Untersuchungen sein.


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