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Interrater agreement and reliability of a palpation method for locating C1 transverse process in the cervical spine

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2024/03, 51. doi: Subito , type of study: Intra- inter rater reliability study

Full text    (https://www.journalofosteopathicmedicine.com/article/S1746-0689(23)00043-3/abstract)

Keywords:

cervical spine [288]
diagnosis [388]
interrater reliability [54]
observational study [217]
palpation [214]

Abstract:

Objectives: To examine the agreement and interrater reliability of a palpation method for locating the C1 transverse processes (C1TP) and the association between personal characteristics with the observed agreement. Methods: Single-blinded, inter-rater reliability study. Ninety-nine participants (58 women, age 44 ± 10 years, body mass index 26.1 ± 4.3 kg/m2, neck disability index = 8.4 ± 7.3 points) were enrolled in this study. Two raters blinded to each other's assessment performed the palpation for locating the C1TP and marked it with invisible ultra-violet ink. A research assistant measured the distance between the skin marks labeled as C1TP. The association between sex, age, body mass index, neck pain intensity and disability on the interrater agreement was verified using a point-serial correlation coefficient. Results: Absolute and percent agreement for the right and left body sides were 90/99 (90.9 %, 95%CI 83.4 to 95.8) and 96/99 (97.0 %, 95%CI [91.4 to 99.4]), respectively. Interrater reliability was excellent for both right (Gwet's AC1 0.883, 95%CI [0.881 to 0.885]) and left body sides (Gwet's AC1 0.894, 95%CI [0.894 to 0.896]). After adjustment for multiple comparisons, no statistical evidence of correlation was observed for age, sex, body mass index, and NDI with the agreement for location of C1TP (r = −0.206 or lower, adjusted P-value = 0.328 or higher). Conclusions: The palpatory method for the location of C1TP has excellent interrater agreement and reliability. Age, sex, body mass index, and disability show weak-to-negligible correlation with the agreement for location of C1TP. Implication for practice: • A palpation method should be accurate and reliable for being introduced in clinical and laboratory settings • This is the first study to report interrater reliability results for locating C1 and the reliability is excellent • The result of our study increases our confidence in recommending the location of C1 in clinical practices when performing mobility tests for C0–C1–C2, the great nerve occipital palpation, as a start landmark for suboccipital muscle palpation and when applying direct manual procedures to restore mobility in C1–C2 segments as muscle energy technique, high-velocity low amplitude (HVLA) manipulation and mobilization with movement techniques • These results benefit the manual therapist's education process as palpatory skills and surface anatomy are core subjects in manual therapy education, including osteopathy, despite the lack of validation of most palpation methods.

Abstract German language:
(translated by Ostlib): Ziele: Untersuchung der Übereinstimmung und Interrater-Reliabilität einer Palpationsmethode zur Lokalisierung der C1-Querfortsätze (C1TP) und des Zusammenhangs zwischen persönlichen Merkmalen und der beobachteten Übereinstimmung. Methoden: Einfach-blinde Studie zur Interrater-Reliabilität. Neunundneunzig Teilnehmer (58 Frauen, Alter 44 ± 10 Jahre, Body-Mass-Index 26,1 ± 4,3 kg/m2, Neck Disability Index = 8,4 ± 7,3 Punkte) nahmen an dieser Studie teil. Zwei Gutachter, die die Bewertungen des jeweils anderen nicht kannten, führten die Palpation zur Lokalisierung der C1TP durch und markierten diese mit unsichtbarer UV-Tinte. Ein Forschungsassistent maß den Abstand zwischen den als C1TP gekennzeichneten Hautmarkierungen. Der Zusammenhang zwischen Geschlecht, Alter, Body-Mass-Index, Intensität der Nackenschmerzen und Behinderung hinsichtlich der Übereinstimmung zwischen den Gutachtern wurde anhand eines Punkt-Serien-Korrelationskoeffizienten überprüft. Ergebnisse: Die absolute und prozentuale Übereinstimmung für die rechte und linke Körperhälfte betrug 90/99 (90,9 %, 95 % KI 83,4 bis 95,8) bzw. 96/99 (97,0 %, 95 % KI [91,4 bis 99,4]). Die Interrater-Reliabilität war sowohl für die rechte (Gwet's AC1 0,883, 95 % KI [0,881 bis 0,885]) als auch für die linke Körperseite (Gwet's AC1 0,894, 95 % KI [0,894 bis 0,896]) ausgezeichnet. Nach Adjustierung für multiple Vergleiche wurde kein statistischer Nachweis für eine Korrelation zwischen Alter, Geschlecht, Body-Mass-Index und NDI mit der Übereinstimmung hinsichtlich der Lage von C1TP gefunden (r = −0,206 oder niedriger, adjustierter P-Wert = 0,328 oder höher). Schlussfolgerungen: Die Palpationsmethode zur Lokalisierung von C1TP weist eine ausgezeichnete Interrater-Übereinstimmung und Zuverlässigkeit auf. Alter, Geschlecht, Body-Mass-Index und Behinderung zeigen eine schwache bis vernachlässigbare Korrelation mit der Übereinstimmung hinsichtlich der Lage von C1TP. Implikationen für die Praxis: • Eine Palpationsmethode sollte genau und zuverlässig sein, um in klinischen und Laborumgebungen eingeführt werden zu können. • Dies ist die erste Studie, die Ergebnisse zur Interrater-Zuverlässigkeit bei der Lokalisierung von C1 berichtet, und die Zuverlässigkeit ist ausgezeichnet. • Das Ergebnis unserer Studie stärkt unser Vertrauen in die Empfehlung der Lokalisierung von C1 in der klinischen Praxis bei der Durchführung von Mobilitätstests für C0–C1–C2, der Palpation des großen Nervus occipitalis als Ausgangspunkt für die Palpation der subokzipitalen Muskeln und bei der Anwendung direkter manueller Verfahren zur Wiederherstellung der Mobilität in den Segmenten C1–C2, wie Muskelenergietechnik, Manipulation mit hoher Geschwindigkeit und geringer Amplitude (HVLA) und Mobilisierung mit Bewegungstechniken. • Diese Ergebnisse kommen dem Ausbildungsprozess von Manualtherapeuten zugute, da Palpationsfähigkeiten und Oberflächenanatomie Kernfächer in der Ausbildung zur Manualtherapie sind, einschließlich Osteopathie, trotz der fehlenden Validierung der meisten Palpationsmethoden.


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