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Ein systematischer Überblick über die Wirkung der Osteopathie auf die Atemfunktion bei gesunden und kranken Erwachsenen
(A Systematic Review on the Effect of Osteopathic Treatment on Respiratory Function in Healthy and Sick Adults)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2023/11, , type of study: systematic review

Full text    (https://www.osteopathicresearch.com/s/orw/item/4065)

Keywords:

OMT [2951]
osteopathic manipulative treatment [2973]
respiratory function [15]
systematic review [297]
WSO [433]

Abstract:

Study Design: Systematic Review based on RCT studies, which are assessed using the Cochrane risk-of-bias tool for randomized trials version 2 (RoB2). Method: Randomized controlled trials were used as a basis to examine the therapeutic efficacy of osteopathy on respiratory function in healthy and sick adults. Eight medical and osteopathic databases were searched. A total of 10 studies were analysed according to setting, population, OMT techniques, treatment parameters, quality of data collection, consistency of hypotheses and outcomes as well as the risk of bias. Results: The primary techniques used were doming the diaphragm, suboccipital decompression and rib raising. Treatments using a combination of OMT techniques carried out over a longer period of time achieved positive changes both in healthy and sick adults. The measurement data were determined primarily with spirometry, plethysmography and ultrasound. In five studies the hypothesis was confirmed. Concerning the risk of distortion, three studies had a high risk of bias, six studies had a low risk of bias, and one study was assessed with some concern. Discussion: OMT treatment as primary or complementary therapy positively affects the reduction of days of pure oral and oral intravenous antibiotic treatment, the length of hospital stays and the lung function parameters. Conclusion: Future studies should evaluate and investigate the effects of individual osteopathic techniques and variants of techniques on the respiratory system.

Abstract original language:
Ziel: Analyse der Wirkung osteopathischer Behandlungen bei gesunden und kranken Erwachsenen auf die Atemfunktion. Studiendesign: Systematisches Review auf der Basis von RCT-Studien, welche anhand der Cochrane risk-of-bias tool for randomized trials Version 2 (RoB2) beurteilt werden. Methode: Als Grundlage dienen randomisierte kontrollierte Studien, die sich mit der therapeutischen Wirksamkeit der Osteopathie bei gesunden und kranken Erwachsenen auf die Atemfunktion auseinandersetzen. Dabei wurden die Datenbanken Pubmed, Google scholar, Cochrane liberary, The Journal of the American Osteopathic Association (JAOA), International Journal of osteopathic medicine (IJOM), Journal of body work and movement (IMBT), Osteopathic medicine and primary care journal (OM-PC), Osteopathic research durchsucht. Das Verzerrungsrisiko und die Wirkung wurden analysiert. Die Studienmerkmal und die Ergebnisse daraus wurden zusammengefasst. Ergebnisse: Insgesamt wurden 10 Studien nach Setting, Population, OMT-Techniken, Behandlungsparameter, Qualität der Datenermittlung, Übereinstimmung der Hypothesen und Outcomes sowie nach dem Verzerrungsrisiko analysiert. Die primären Techniken waren Doming the Diaphragma, Suboccipitale Dekompression, RR, TLP. Behandlungen mit einer Kombination von OMT-Techniken und über einen längeren Zeitraum hinweg erzielten positive Veränderungen bei gesunden und kranken Erwachsenen. Die Messdaten wurden primär mit Spirometrie, Plethysmographie, Ultraschall, Blutbild und statischem Test (CAT) ermittelt. In fünf Studien wurden die Hypothesen bestätigt. In allen fünf Domänen überwiegt das low risk of bias, es kam insgesamt 41 Mal vor. Sechs Mal wurde some concerns und drei Mal high risk of bias registriert. Das Ergebnis des Gesamtrisikos kann insgesamt als low of risk of bias bezeichnet werden. Diskussion: Die OMT-Behandlung als primäre Therapie oder kombiniert mit SPR beeinflussen positiv die Reduzierung der Tage der rein oralen und oral-intravenösen Antibiotikabehandlung, die Länge des Klinikaufenthaltes und die Lungenfunktionsparameter.


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