Advanced search

Search results      


Gegenüberstellung von vizeralen Lehrsystemen verschiedener Osteopathieschulen in Deutschland. Eine Umfrage.
(Comparison of visceral approaches in different osteopathic schools in Germany. Survey)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2013/10, , type of study: cross sectional study

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

visceral examination [1]
osteopathic treatment technique [1]
diagnosis [263]
German osteopathic schools [1]
cross sectional study [597]

Abstract:

Objective: Comparison of visceral approaches in different osteopathic schools in Germany referring to examination, diagnosis, and treatment techniques of the upper abdominal organs liver, gall bladder, stomach, and small intestine. Study design: Survey. Method: Cross-sectional investigation by using a semi-structured interview. Authorized instructors in visceral osteopathic approach recruited from 6 different osteopathic schools in Germany were interviewed by face-to-face method. The interview included 40 questions (4 general and 36 specific questions). Previous to the study a pre-pilot testing was conducted. Results: In addition to the visceral concept of J.P. Barall as basic subject in the surveyed schools the visceral concept of J. Weischenck was mentioned frequently. Within the individual schools an upgrading and development took place. Diagnostic characteristics showed great analogies regarding the investigated topics. Treatment techniques were obviously based on the visceral concept of J.P. Barall frequently in addition to J. Weischenck´s approach. Conclusions: The results of this survey show that the visceral concept developed by J.P. Barall can be regarded as a basic approach in visceral training in osteopathic schools in Germany. Accordingly, diagnosis, terms of dysfunctions, and treatment techniques related to the upper abdominal organs liver, gall bladder, stomach, and small intestine possess quite clearly many similarities.

Abstract original language:
Studienziel: Gegenüberstellung der viszeralen Lehrsysteme verschiedener Osteopathieschulen in Deutschland bezogen auf Untersuchung, Diagnose und Behandlungstechniken der Oberbauchorgane Leber, Gallenblase, Magen und Dünndarm. Studiendesign: Umfragestudie. Methoden: Querschnittuntersuchung mittels semi-strukturiertem Interview. Autorisierte Viszerallehrer von 6 teilnehmenden Osteopathieschulen in Deutschland wurden im face-to-face Verfahren befragt. Das Interview bestand aus 40 Fragen (4 übergeordnete und 36 spezifische Fragen) und wurde vor der Studienphase in einem Testdurchlauf pilotiert. Ergebnisse: Neben dem viszeralen Konzept nach J.P. Barall als Basisunterrichtssystem in den befragten Schulen wurde das Konzept nach J. Weischenck häufig genannt. Innerhalb der einzelnen Schulen fand eine Erweiterung und Entwicklung der Untersuchungsmethoden und Behandlungstechniken statt. Einzelne Techniken wurden für den Unterricht modifiziert. Die diagnostischen Charakteristika zeigten für den untersuchten Bereich der Oberbauchorgane eine große Übereinstimmung. Die Behandlungstechniken orientieren sich deutlich an das viszerale Konzept nach J.P. Barall, häufig in Kombination mit J. Weischencks Ansatz.


Search results      

 
 
 






  • ImpressumLegal noticeDatenschutz


ostlib.de/data_fqdnpuzekhmjrtxvysba



Supported by

OSTLIB recommends