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Der tiefsitzende Beckenschmerz: Ein osteopathischer Behandlungsalgorithmus in sieben Schritten
(The chronic pelvic pain: An osteopathic treatment algorithm in seven steps)

Journal: Osteopathische Medizin Date: 2021/03, 22(1):Pages: 30-35. doi: Subito , type of study: article

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1615907121000150?via%3Dihub)

Keywords:

chronic pelvic pain [22]
femoro-acetabular impingement [1]
soft (Gilmore&rsquo [1]
s) groin [1]
adductor strain [1]
affected facet joint [1]
piriformis syndrome [7]
bursitis trochanterica [1]
coccygodynia [2]
spinal canal stenosis [1]
prolapsed intervertebral disc [1]
spondylolisthesis [5]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
article [2076]

Abstract:

Various causes are possible for chronic pelvic pain at rest, weight bearing or in motion. X-ray or MRI can help to find the right diagnosis, when no obvious assignable cause of the pain can be elicited. If the hip joint shows pathological signs like a femoro-acetabular impingement (FAI, cam, pincer), for instance, only surgery seems to be the way out once conservative physiotherapeutic methods have failed. If a soft (Gilmore's) groin is suspected an operation also seems to be the adequate solution. In many cases osteopathic treatment (osteopathic treatment algorithm in seven steps) will lead to a significant pain reduction up to complete absence of symptoms, showing that the affliction was caused by a functional disorder, not by structural/organic failure. In this case surgical treatment would be contraindicated. Osteopathy is always worth a try. You can only win. Abstract (original language) Der tiefsitzende, meist einseitige, gelegentlich beidseitige Schmerz im Beckenbereich in Ruhe, bei Belastung und durch Bewegung kann vielfältige Ursachen haben. Bildgebende Verfahren wie Röntgen- und MRT-Untersuchungen können hilfreich für die Diagnosefindung sein, wenn klinisch keine klare Einordnung, keine Zuordnung der Beschwerden möglich ist. Finden sich radiologische Zeichen einer Hüftgelenkpathologie im Sinne eines femoroazetabulären Impingements (FAI), erscheint therapeutisch oft die Operation als einzige Lösung, wenn die konservativen, physiotherapeutischen Maßnahmen keine Beschwerdebesserungen bringen. Ähnlich verhält es sich mit der sogenannten weichen Leiste oder Sportler*innenleiste. Häufig bewirkt das osteopathische Vorgehen (osteopathischer Behandlungsalgorithmus in sieben Schritten) eine deutliche Linderung oder sogar Beseitigung der Beschwerden. Das spricht dann für eine funktionelle Störung und gegen eine strukturelle/organische Genese. In diesem Fall wäre ein operatives Vorgehen kontraindiziert. Die Osteopathie ist also immer einen Versuch wert. Man kann nur gewinnen.


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