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Effekte auf die Wundheilung von Spalthautentnahmestellen Klinischer Vergleich von osteopathischen Lymphpumptechniken (LPT), Atemtherapie (AT) und der interventionsfreien Nachbehandlung, bezüglich Re-Epithelialisierung und der Veränderung von Ödem, Perfusion und Oxygenierung
(Effects to wound healing of split skin graft donor sites Clinical comparison of osteopathic lymph pumping techniques (LPT), respiratory therapy (RT) and intervention-free follow-up treatment with regard to re-epithelialization and changes in edema, perfusion and oxygenation)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2024/06, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathicresearch.com/s/orw/item/4173)

Keywords:

epithelialization [1]
lymphatic pump technique [43]
LPT [27]
randomized controlled trial [889]
split skin [1]
WSO [501]
wound healing [12]

Abstract:

Aims: A combination of a lack of circulation, hypoxia, edema and a disorder of cellular repair mechanisms lead to a higher prevalence of wound healing disorders with high economic impacts for the health system. This study is aimed to show, if osteopathic LPT cause an improvement in edema decrease, perfusion and oxygenation and lead to a more effective re-epithelialization of split skin graft donor sites. Study design: Prospective RCT. Methods: 36 patients after split skin graft were randomized in three groups. The intervention group (1) received six treatments with LPT for 18 minutes every 2nd day, the control group (2) six RT for 10 minutes every 2nd day, resp. (3) the standard care. Epithelial formation via wound site photography and planimetry, change of edema via circumferential measurements, perfusion and oxygenation were collected before the first, after the fourth and last intervention. Results: The epithelial formation is significant in the intervention group compared to group 2 (p=0.043) and 3 (p=0.390). Healing progress graphically showed a higher median and mean in both measurements and demonstrated earlier healing initiation (M2) and more complete healing (M3) for group 1 compared to groups 2 and 3. Oxygenation is significant in group 1 to 3 (p=0.005) and group 2 to 3 (p=0.028). Discussion: The study shows a positive tendency of LPT in wound healing. As single highly deviating values bias the significance, a greater sample size and a more detailed acquisition of risk factors in wound healing is required for solid outcomes.

Abstract original language:
Ziele: Eine Kombination aus Minderperfusion, Hypoxie, Lymphödem und der Störung zellulärer Reparaturmechanismen führt zur höheren Prävalenz von Wundheilungsstörungen mit hohen ökonomischen Auswirkungen auf das Gesundheitssystem. Diese Studie soll zeigen ob osteopathische LPT eine Verbesserung der Ödemreduktion, Durchblutung und Oxygenierung bewirken und zur effektiveren Re-Epithelialisierung von Spalthautentnahmestellen führen. Studiendesign: Prospektives RCT. Methoden: 36 PatientInnen nach Spalthauttransplantat wurden in drei Gruppen randomisiert. Die Interventionsgruppe (1) erhielt sechs 18-minütige Behandlungen alle zwei Tage mit LPT, die zwei Kontrollgruppen (2) sechs 10-minütige AT alle zwei Tage, bzw. (3) die übliche Nachbehandlung. Die Epithelbildung mit Wundfoto und Planimetrie, die Ödemveränderung durch Umfangsmessung, die Perfusion und Oxygenierung wurden vor der ersten, nach der vierten und letzten Intervention erhoben. Ergebnisse: Die Epithelbildung ist signifikant in der Interventionsgruppe zu Gruppe 2 (p=0.043) und 3 (p=0.390). Der Heilungsfortschritt zeigt grafisch bei beiden Messungen einen höheren Median und Mittel sowie einen früheren Heilungsbeginn (M2) und eine vollständigere Heilung (M3) für Gruppe 1 im Vergleich zu Gruppe 2 und 3. Die Oxygenierung ist signifikant bei Gruppe 1 zu 3 (p=0.005) und Gruppe 2 zu 3 (p=0.028). Diskussion: Die Studie zeigt eine positive Tendenz von LPT auf die Wundheilung. Da einzelne stark abweichende Werte die Signifikanz verzerren, erfordern solide Ergebnisse eine größere Stichprobe und die detailliertere Erfassung von Risikofaktoren für die Wundheilung.


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