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The inter- and intra-rater reliability of the manual diaphragm assessment scale in healthy participants

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2024/03, 51Pages: 100709. doi: Subito , type of study: clinical trial

Full text    (https://www.journalofosteopathicmedicine.com/article/S1746-0689(24)00002-6/abstract)

Keywords:

chest expansion [1]
diagnosis [367]
diaphragm [87]
interrater reliability [44]
intrarater reliability [5]
clinical trial [652]

Abstract:

Objective The main aim of this study was to test the inter and intra-rater reliability of the Manual Diaphragm Assessment (MED) scale and compared with chest expansion (CE) in healthy participants. Methods A reliability study, with a sample of 45 healthy participants, composed of 30 women and 15 men. Participants were evaluated by two raters. The MED assesses seven different points on the diaphragm and rates its degree of restriction on a scale of 1–5. Upper and lower CE were measured in centimeters with a measuring tape, which is a valid and reliable method. The intraclass coefficients (ICC) for inter and intra-rater reliability for CE and MED were calculated for mean measurement consistency using a two-way random effects model. Results The intra- and inter-rater reliability of MEDs ranged from low to moderate. The majority of the ICC values in intra-rater reliability were greater than in inter-rater reliability, and the majority of the ICC values in both were higher at the left assessment point. CE inter- and intra-reliability ICC varied from moderate to good. For the upper and lower CE, the inter-rater reliability ICC values were greater than 0.74, and the intra-rater reliability was greater than 0.71. Conclusion The manual evaluation diaphragm scale had poor to moderate intra and inter-reliability. The chest expansion's intra and inter-reliability ranged from moderate to good, which was consistent with previous studies. Measuring chest expansion with a tape is a reliable method of evaluating the diaphragm in a clinical setting. German language (translated by Ostlib) Ziel: Das Hauptziel dieser Studie war es, die Inter- und Intra-Rater-Reliabilität der Skala zur manuellen Diaphragma-Beurteilung (MED) zu testen und mit der Thoraxausdehnung (CE) bei gesunden Teilnehmern zu vergleichen. Methoden: Eine Reliabilitätsstudie mit einer Stichprobe von 45 gesunden Teilnehmern, bestehend aus 30 Frauen und 15 Männern. Die Teilnehmer wurden von zwei Bewertern beurteilt. Die MED bewertet sieben verschiedene Punkte am Zwerchfell und stuft den Grad der Einschränkung auf einer Skala von 1 bis 5 ein. Die obere und untere CE wurde mit einem Maßband in Zentimetern gemessen, was eine valide und zuverlässige Methode ist. Die Intraklassenkoeffizienten (ICC) für die Inter- und Intra-Rater-Reliabilität für CE und MED wurden für die mittlere Messkonsistenz unter Verwendung eines Zweiwege-Zufallseffektmodells berechnet. Ergebnisse Die Intra- und Interrater-Reliabilität der MEDs reichte von niedrig bis moderat. Die Mehrheit der ICC-Werte für die Intra-Rater-Reliabilität war größer als die für die Inter-Rater-Reliabilität, und die Mehrheit der ICC-Werte für beide war am linken Bewertungspunkt höher. Die ICC für die Inter- und Intra-Reliabilität der CE variierte von moderat bis gut. Für die obere und untere CE lagen die ICC-Werte für die Inter-Rater-Zuverlässigkeit über 0,74 und die Intra-Rater-Zuverlässigkeit über 0,71. Schlussfolgerung: Die manuelle Bewertungsskala für das Zwerchfell wies eine geringe bis mäßige Intra- und Inter-Zuverlässigkeit auf. Die Intra- und Inter-Reliabilität der Brustkorberweiterung reichte von mäßig bis gut, was mit früheren Studien übereinstimmte. Die Messung der Brustkorberweiterung mit einem Maßband ist eine zuverlässige Methode zur Beurteilung des Zwerchfells in einer klinischen Umgebung.


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