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Einfluss von osteopathischer und physiotherapeutischer Behandlung auf die idiopathische Säuglingsasymmetrie. Eine randomisierte kontrollierte Studie
(Evaluation of the effectiveness of osteopathic and physiotherapeutic intervention on idiopathic infantile asymmetry. A randomized controlled trial)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2009/10, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

infantile asymmetry [5]
idiopathic [12]
pediatric [452]
Vojta [4]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Objective: To evaluate whether osteopathic treatment combined with physiotherapy (according to Vojta) has an increased effectiveness on idiopathic infantile asymmetry than physiotherapy (according to Vojta) exclusively. Study design: Randomized controlled trial, evaluator blinded video analysis. Setting: Three osteopaths in their private practices in Solingen and Luedenscheidt conducted the study. Recruitment proceeded via several pediatricians and midwifes. Patients: Accepted for study participation were 55 infants aged between six and twelve weeks with infantile asymmetry (ZKS 1), pediatric examination and medial clearance certificate were precondition. By means of external randomization 28 infants were allocated to the Osteopathy/Vojta group and 27 to the Vojta group. Intervention: The infants of the Osteopathy/Vojta group received 7 treatments (5 osteopathic and 2 Vojta sessions). In the Vojta group 7 treatments took place as well (exclusively Vojta therapy). All parents were instructed to handle their infants according to the principles of Bobath (pediatric physiotherapy) and to position the baby. In each treatment session the home exercises were supervised. Outcome parameter: Primary outcome parameter was the level of connatal idiopathic asymmetry, recorded by the asymmetry-score according to Philippi et al. and with an assessment score for support function of the upper limbs (age of development/actual age). Four independent blinded evaluators reviewed the video material. Secondary outcome parameters were attendant symptoms and asymmetry-influencing variables. Results: The mean asymmetry-score of the infants being part of the Osteopathy/Vojta group improved about 4.15 points and respectively about 3.54 points in the Vojta group. A significant difference could not be determined. The analysis of the support function of the upper limbs provided a distinct younger age-estimation compared to the actual age (O/V = -3.06 weeks, V = -4.93 weeks). A complete asymmetry-release was not observed.

Abstract original language:
Studienziel: Das Ziel der Studie bestand darin, zu untersuchen, ob eine osteopathische Behandlung kombiniert mit Physiotherapie einen höheren Effekt auf die idiopathische Säuglingsasymmetrie hat als Physiotherapie allein. Studiendesign: Randomisierte kontrollierte klinische Studie mit verblindeter Videoauswertung Setting: Die Studie wurde von drei Osteopathinnen in ihren privaten osteopathischen Praxen in Solingen und Lüdenscheid durchgeführt. Die Kinder wurden über mehrere Pädiatrie- und Hebammenpraxen rekrutiert. Patienten: Aufnahme von 55 sechs bis zwölf Wochen alten Säuglingen mit einer Asymmetrie (ZKS 1), pädiatrisch untersucht und mit einer Unbedenklichkeitsbescheinigung des Arztes. Mittels externer Randomisierung wurden 28 Kinder der Osteopathie/Vojta- und 27 der Vojta-Gruppe zugeteilt. Intervention: Die Osteopathie/Vojta- Gruppe erhielt 7 (5 osteopathische und 2 Vojta) Behandlungen. Die Vojta- Gruppe erhielt ebenfalls 7 Behandlungen. Alle Eltern wurden zu einem Handling des Säuglings nach Bobath und zum Umlagern des Kindes angeleitet. In jeder Sitzung wurden die häuslichen Übungen kontrolliert. Zielparameter: Primärer Zielparameter war die Asymmetrie der konnatalen, idiopathischen Säuglingsasymmetrie, erfasst mit dem Asymmetrie-Score nach Philippi et. al. und einem Bewertungsscore für die Stützfunktion der oberen Extremität (Entwicklungsalter/Kalenderalter). Das Videomaterial wurde von 4 verblindeten, unabhängigen Therapeuten bewertet. Als sekundäre Parameter wurden Begleitsymptome und Einflussgrößen auf die Asymmetrie erfasst. Ergebnisse: In der Osteopathie/Vojta Gruppe (O/V) verbesserten sich die Säuglinge im MW des Asymmetriescores um 4,15 Punkte, in der Vojta Gruppe (V) um 3,54 Punkte. Jedoch konnten keine signifikanten Unterschiede festgestellt werden. Bei der Auswertung des Stützfunktions- Items wurden die Säuglinge in beiden Gruppen deutlich jünger zum wirklichen Kalenderalter eingeschätzt (O/V = - 3,06 Wochen, V = - 4,93 Wochen). Eine komplette Auflösung der Asymmetrie erreichte keines der Kinder. Schlussfolgerung: Osteopathie kombiniert mit zwei Sitzungen Physiotherapie nach Vojta hat einen ähnlichen Effekt auf die idiopathische Säuglingsasymmetrie wie 7 alleinige physiotherapeutische Behandlungen nach Vojta. Dies lässt vermuten, dass eine Verbesserung der Asymmetrie in der Osteopathie/Vojta Gruppe in nicht unerheblichem Maße durch die Behandlung osteopathischer Dysfunktionen geschieht. Weitere Langzeitstudien zu dieser Problematik sind empfehlenswert.


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