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Systematische Übersichtsarbeit über Definition, Nomenklatur und Klassifikation der Säuglingsasymmetrie bzw. Schiefhals bei Säuglingen.
(A Systematic Review on the Definition, Nomenclature and Classification on Infantile Asymmetry, respectively, Torticolllis in Infants)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2010/10, , type of study: systematic review

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

infantile asymmetry [5]
torticollis [21]
infants [143]
pediatric [452]
nomenclature [3]
atlanto-occipital joint [4]
cervical spine [210]
osteopathic medicine [1540]
systematic review [297]

Abstract:

Objective: The goal of this review is to describe the different causes, nomenclatures and definitions for postural and movement restrictions in the area of the atlanto-occipital joint and cervical spine of infants. The terms “torticollis” and “infantile asymmetry” will also be elaborated upon. A further aspect will discuss the clinical picture of “Kiss syndrome”. By means of literature research, diagnostics and therapy will be addressed. Methods: The selection of studies is achieved by using electronic data bases like Medline, Proquest, and Cinahl. Keywords in the literature research are “ torticollis”, “infant”, “wry neck”, “asymmetrie”, “classification”,”nomenclature”,”term”,”diagnosis”, and “therapy”. The results undergo a selection according to relevant criteria. Established textbooks are also used for research. Results: From a total of 3762 published articles relating to the subject, 49 were used for the thesis, regardless of the study design. Today the term “torticollis” is widely used in medicical literature . The same is true for the country – specific translations: “Schiefhals”in the German and“wry neck” in the English language. . Some authors limit the word torticollis to describe only a muscular cause, others use it to describe a clinical picture. Approximately 80 different causes for the development of a torticollis are established which are divided in congenital and acquired etiologies. The cause for a congenital muscular torticollis (CMT) is controversely disputed in literature. Both a detailed case history followed by a physical examination are required to place a diagnosis. In order to determine the range of motion, a particular type of protractor (arthrodial protractor) is used. Particularly in clinical studies, video assisted mobility ratings can be applied. Stretching programs as well as physiotherapeutical measures are common ways to treat CMT. There is evidence from a few randomized and controlled studies that indicates the effectiveness of osteopathy. Conclusion: The clinical picture of torticollis in medical literature is heterogenous in terms of the used nomenclatures, definitions, classifications, etiologies, diagnostics, and therapies. Precisely formulated criteria of inclusions and exclusions, as well as the use of validated measuring methods, are of great importance for clinical studies within osteopathic research.

Abstract original language:
Studienziel: Ziel der Studie ist die Darstellung der verschiedenen Ursachen, Nomenklaturen und Definitionen für Haltungs- und Bewegungsstörungen im Bereich der Kopfgelenke und Halswirbelsäule des Säuglings mit Erörterung der Termini „Schiefhals“, sowie „Säuglingsasymmetrie“. Ein weiterer Aspekt soll sich mit dem Krankheitsbild des KISS-Syndroms befassen. Mittels Literaturrecherche wird auf diagnostische Verfahren, sowie therapeutische Maßnahmen eingegangen. Methoden: Die Studienauswahl erfolgt mit Hilfe elektronischer Datenbanken wie Medline, Proquest und Cinahl. Schlüsselwörter bei der Literaturrecherche sind „torticollis“, „infant“, „wry neck“, „asymmetry“, „classification“, „nomenclature“, „term“, „diagnosis“ und „therapy“. Mit Hilfe von Selektionskriterien werden die Ergebnisse einer Auswahl unterzogen. Auch werden etablierte Lehrbücher als Grundlage zur Recherche herangezogen. Ergebnisse: Aus insgesamt 3762 veröffentlichten Artikeln mit Bezug zur Thematik, unabhängig vom Studiendesign, wurden 49 zur Erstellung der These genutzt. In der heutigen Zeit ist die Bezeichnung „Torticollis“ in der medizinischen Literatur sowie die landesspezifischen Übersetzungen „Schiefhals“ im deutschen oder „wry neck“ im englischen Sprachgebrauch weit verbreitet. Einige Autoren beschränkten den Begriff Torticollis auf die Beschreibung einer muskulären Ursache, andere wiederum benutzen ihn, um ein klinische Bild zu beschreiben. Nahezu 80 verschiedene Ursachen werden im Zusammenhang mit der Entstehung eines Torticollis postuliert, unterteilt in angeborene oder erworbene Ätiologien. Die Entstehung des kongenitalen muskulären Torticollis (CMT) wird in der Literatur wird kontrovers diskutiert. Für die Diagnosestellung sind sowohl eine anamnestische Erhebung als auch eine nachfolgende physische Untersuchung erforderlich. Zur Bestimmung des Bewegungsausmaßes wird eine spezielle Form des Winkelmessers eingesetzt, in klinischen Studien video-unterstützte Mobilitätsmessungen. Stretching-Programme und andere physiotherapeutische Maßnahmen stellen die üblichen Behandlungsmethoden des CMT dar. Hinweise aus wenigen randomisierten kontrollierten Studien deuten auf eine Effektivität der osteopathischen Behandlung hin. Schlussfolgerung: Das klinische Bild des Torticollis im Säuglingsalter stellt sich in der medizinischen Literatur hinsichtlich der verwendeten Nomenklaturen, Definitionen, Klassifikationen, Ätiologien, Diagnoseverfahren und Therapien heterogen dar. Für klinische Studien in der osteopathischen Forschung auf diesem Gebiet sind klar formulierte Ein- und Ausschlusskriterien sowie die Nutzung von validierten Messverfahren von großer Bedeutung.


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