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Osteopathische Behandlung von Patienten mit Restless-Legs-Syndrom. Randomisierte kontrollierte Studie.
(Osteopathic treatment of patients with restless legs syndrome. Randomized controlled trial)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2012/10, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

restless legs syndrome [3]
RLS [3]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Objective: To evaluate the influence of osteopathic treatment on the symptoms and quality of life in patients suffering from idiopathic restless legs syndrome (RLS). Study design: Randomized controlled trial. Methods: Three trained osteopaths (Institut für Angewandte Osteopathie, IFAO) conducted the study in their private practices in Germany and Switzerland. 60 patients aged between 32 and 85 years (average age 64.5 years) with a history of medically diagnosed idiopathic restless legs syndrome and an at least moderate symptom severity (International RLS Study Group Severity Scale, IRLS = 15) participated in the study. By means of external randomization 30 patients were allocated to the osteopathic group and 30 to the control group. In the osteopathic group case histories and osteopathic examination were followed by 4 individual osteopathic treatments based on diagnostic findings at intervals of 1 – 2 weeks. The patients allocated to the control group received also 4 osteopathic treatments according to the “waiting list principle” after a 6-weeks period without any intervention. Six weeks after the study period a follow-up assessment was performed. The primary outcome parameter was the symptom severity level measured by the IRLS and the secondary outcome parameter was quality of life (SF-36). Results: The inter-group comparison of changes revealed no statistically significant improvement of IRLS total scores (p=0.3) in support of the osteopathic treated group. The pain severity improved in the osteopathic group by 19% (longitudinal difference of means: -4.8; p=0.005) and remained largely stable in the control group. The follow-up assessment showed further improvement of the pain severity level by 11%. Quality of life increased in the osteopathic group: the physical component summery (PCS) of the SF-36 improved by 6% and the mental component summery (MCS) by 7%. The PCS showed further increase during the follow-up period while the MCS decreased to the starting level. The additive treatments in the control group after the waiting period showed similar results and support the findings. Conclusion: Four osteopathic treatments indicated improvements of symptom severity level and quality of life in patients suffering from restless legs syndrome. Further studies particularly including larger sample sizes and increased treatment frequencies are warranted.

Abstract original language:
Studienziel: Welchen Einfluss haben osteopathische Behandlungen auf die Beschwerdesymptomatik und Lebensqualität von Patienten mit idiopathischem Restless-Legs-Syndrom (RLS)? Studiendesign: Randomisierte kontrollierte klinische Studie. Methoden: Die Studie wurde von drei am Institut für Angewandte Osteopathie (IFAO) ausgebildeten Osteopathen in ihren privaten Praxen in Deutschland und der Schweiz durchgeführt. An der Studie nahmen 60 Patienten im Alter von 32-85 Jahren (im Mittel 64,5 Jahre) mit ärztlich diagnostiziertem idiopathischem RLS und entsprechender mindestens mittelschweren Symptomausprägung (International RLS Study Group Severity Scale, IRLS = 15) teil. Durch externe Randomisierung wurden je 30 Patienten der Osteopathiegruppe und der Kontrollgruppe zugeteilt. Die Patienten der Osteopathiegruppe erhielten 4 individuelle befundorientierte osteopathische Behandlungen in ein- bzw. zweiwöchigen Abständen. Die Patienten der Kontrollgruppe erhielten gemäß dem „Wartelistenprinzip“ ebenfalls 4 osteopathische Behandlungen nach einem sechswöchigen interventionsfreien Zeitraum. Ein Follow-up fand bei allen Patienten 6 Wochen nach Ende der Studienphase statt. Als primärer Zielparameter wurden die Schwere der Symptomatik des RLS (IRLS) erfasst, sekundärer Zielparameter war die Lebensqualität (SF-36). Ergebnisse: Im Intergruppenvergleich zeigte sich keine statistisch signifikante Differenz des IRLS Gesamtscores (p=0,3) zugunsten der osteopathisch behandelten Gruppe. Die Verbesserung des Scores in der Osteopathiegruppe lag bei 19% (Differenz T1 – T6: -4,8; p=0,005), in der Kontrollgruppe konnte keine Verbesserung während der „Wartephase“ aufgezeigt werden. Weitere 11% Verbesserung zeigten sich in der Osteopathiegruppe zum Follow-up. Die Lebensqualität stieg in der Osteopathiegruppe um 6% für die körperliche Summenskala (KSK) und um 7% für die psychische Summenskala (PSK) des SF-36. Die KSK verbesserte sich weiter in der behandlungsfreien Phase zum Follow-up, die PSK sank wieder auf das Ausgangsniveau. Die zusätzlichen Behandlungen der Patienten der Kontrollgruppe nach der „Wartephase“ zeigten ähnliche Ergebnisse und untermauern die Verbesserungen in der Osteopathiegruppe. Fazit: Vier osteopathische Behandlungen zeigten Hinweise auf eine Verbesserung der Schwere der Symptomatik und einer positiven Beeinflussung der Lebensqualität bei Patienten mit RLS.  Folgestudien, insbesondere mit größeren Patientengruppen und größerer Behandlungsfrequenz, wären wünschenswert.


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