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Erhöht eine interne myofasciale osteopathische Technik am Beckenboden die Effektivität des Beckenbodentrainings bei Frauen mit Belastungsinkontinenz?
(Does an internal myofascial osteopathic technique applied on the pelvic floor muscles increase the efficiency of the pelvic floor muscle training on women with stress urinary incontinence?)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2018/02, Pages: 75, type of study: randomized controlled trial

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/3113)

Keywords:

osteopathy [460]
pad test [1]
pelvic floor muscle training [4]
stress urinary incontinence [1]
women [333]
female [379]
randomized controlled trial [710]
WSO [433]

Abstract:

Background: Dysfunction of the pelvic floor muscles (PFMs) can lead to chronic pelvic pain syndromes, fecal incontinence, sexual disturbances and stress urinary incontinence (SUI).Objective: To evaluate if a singular internal osteopathic technique applied on the PFMs can improve the conservative PFM training significantly with women who suffer from SUI. Design: ad hoc randomized controlled trial Methods: 28 women suffering from SUI were allocated to a study group, PFM training plus internal osteopathic treatment (n=14), or control group, PFM training (n=14). The period of treatment was about four months for both groups. A pad test was carried out at the beginning and the end of this period in order to determine the difference of the amount of urinary leakage. In addition, a standardized PF questionnaire was used to evaluate the subjective problems with the bladder and PFMs. Results: The difference in urinary leakage before the treatments was not significant between study and control group (p=0,6523). The treatments achieved a significant reduction of urinary leakage in both groups (p=0,0014). However, no statistically significant difference between both groups was observed (p=0,6311). The same result was produced with the PF questionnaire: a significant reduction of the subjective problems in both groups but no statistically difference between them. Conclusion: The applied osteopathic technique on the PFMs does not achieve a statistically significant reduction of urinary leakage in women suffering from SUI who do conservative PFM training. Further research in this field is required for osteopathy and internal techniques.

Abstract original language:
Zweck der Studie: Diese Studie dient dazu herauszufinden, ob eine interne osteopathische Technik am Beckenboden einen signifikanten Einfluss auf die Reduzierung des Harnverlusts hat bei Frauen mit Belastungsinkontinenz, die konservative Beckenbodentherapie machen. Studiendesign: ad hoc randomisierte klinische Studie Methodik: 28 Frauen mit diagnostizierter Belastungsinkontinenz wurden in eine Versuchsgruppe (n=14) und eine Kontrollgruppe aufgeteilt (n=14). Beide Gruppen erhielten Beckenbodentraining, die Versuchsgruppe zusätzlich drei Mal eine interne osteopathische Technik am Beckenboden. Der Beobachtungszeitraum betrug ca. vier Monate. Der Pad-Test zur Ermittlung der Harnverlustmenge bzw. der Differenz vor und nach der Behandlung wurde als primärer Messparameter herangezogen. Darüber hinaus wurden über einen standardisierten Beckenboden-Fragebogen die Änderungen der subjektiven Beschwerden erhoben. Ergebnisse: Die Harnverlustmengen der Versuchsgruppe unterschieden sich vor Behand­lungsbeginn nicht signifikant von denen der Kontrollgruppe (p=0,6523). In beiden Gruppen wurde nach Behandlungsende eine statistisch signifikante Reduktion des Harnverlusts erzielt (p=0,0014). Nach Behandlungsende gab es keinen statistisch signifikanten Unterschied zwischen Versuchs- und Kontrollgruppe (p=0,6311). Die subjektiven Beschwerden waren nach Behandlungsende wieder in beiden Gruppen signifikant besser, aber es gab auch hier wieder keinen signifikanten Unterschied zwischen Versuchs- und Kontrollgruppe. Fazit: Die zusätzlich applizierte interne Beckenbodentechnik bringt keine statistisch signifikante Verminderung des Harnverlusts bei Frauen mit Belastungsinkontinenz, die ein regelmäßiges Beckenbodentraining über ca. vier Monate ausüben.


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