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The validity of lumbo-pelvic landmark palpation by manual practitioners: a systematic review

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2021/03, 39Pages: 10–20. doi: Subito , type of study: systematic review

Full text    (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S174606892030208X)

Keywords:

accuracy [6]
lumbar spine [62]
lumbo-pelvic [2]
manual practitioner [3]
palpation [215]
landmarks [7]
pelvis [53]
reference standard [2]
validity [28]
systematic review [422]
UK [114]

Abstract:

Background Lumbo-pelvic landmark palpation is widely used by manual practitioners as part of a clinical assessment. However, research has not clearly described or established the validity of landmark palpation as a diagnostic tool; we aimed to analyse and synthesise data on the validity of lumbo-pelvic landmark palpation compared to an imaging modality reference standard. Methods and Results Nine studies met the inclusion criteria (43 practitioners assessing 364 subjects). Mean palpatory accuracy ranged from 42-71%; four studies reported kappa values, ranging from 0.20 (no agreement) to 0.81 (strong); two studies could not be directly compared. The use of multiple palpation techniques improved palpation accuracy, however, no specific technique or technique combination was more accurate than another. Methodological quality was assessed using the QUADAS-2 check-list tool; eight studies were rated as having a risk of bias and/or concerns regarding applicability. Conclusion The use of lumbo-pelvic landmark palpation does not reach clinically acceptable levels of validity; however, heterogeneity in the included studies’ methods and data reporting limited between trial comparisons. These results accord with other reviews and suggest the necessity of a shift away from over-reliance on landmark palpation to align manual therapy with practise guidelines. German language (translated by Ostlib) Hintergrund Die Palpation von Landmarken im Lendenwirbel-Becken-Bereich wird von manuellen Therapeuten häufig als Teil der klinischen Untersuchung eingesetzt. Allerdings wurde die Validität der Landmarkenpalpation als Diagnosewerkzeug in der Forschung bislang nicht eindeutig beschrieben oder nachgewiesen. Unser Ziel war es, Daten zur Validität der Landmarkenpalpation im Lendenwirbel-Becken-Bereich im Vergleich zu einem Referenzstandard aus der Bildgebung zu analysieren und zusammenzufassen. Methoden und Ergebnisse Neun Studien erfüllten die Einschlusskriterien (43 Therapeuten untersuchten 364 Probanden). Die mittlere Palpationsgenauigkeit lag zwischen 42 und 71 %; vier Studien gaben Kappa-Werte zwischen 0,20 (keine Übereinstimmung) und 0,81 (stark) an; zwei Studien konnten nicht direkt verglichen werden. Die Verwendung mehrerer Palpationstechniken verbesserte die Palpationsgenauigkeit, jedoch war keine bestimmte Technik oder Kombination von Techniken genauer als eine andere. Die methodische Qualität wurde anhand der QUADAS-2-Checkliste bewertet; acht Studien wurden als mit einem Verzerrungspotenzial und/oder Bedenken hinsichtlich der Anwendbarkeit bewertet. Schlussfolgerung Die Verwendung der Palpation von lumbopelvischen Landmarken erreicht kein klinisch akzeptables Maß an Validität; jedoch schränkte die Heterogenität der Methoden und Datenberichte der eingeschlossenen Studien den Vergleich zwischen den Studien ein. Diese Ergebnisse stimmen mit anderen Übersichtsarbeiten überein und legen nahe, dass es notwendig ist, sich von einer übermäßigen Abhängigkeit von der Palpation von Landmarken zu lösen, um die manuelle Therapie an die Praxisrichtlinien anzupassen.


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