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Was ist der „kraniosakrale Rhythmus“?
(What is the craniosacral rhythm? An article on employing craniosacral osteopathy (CSO))

Journal: Manuelle Medizin Date: 2006/06, 44(3):Pages: 177-184. doi: Subito , type of study: article

Full text    (https://link.springer.com/article/10.1007/s00337-006-0427-3)

Keywords:

article [2076]
cranio-sacral osteopathy [158]
craniosacral rhythm [4]
primary respiratory mechanism [31]
skull [41]

Abstract:

Craniosacral osteopathic therapists claim the existence of an autonomous rhythm of the cerebrospinal fluid which they call the primary respiratory mechanism. These movements have not yet been proven nor has the active motility of the skull bones within their sutures. However, there is no doubt about a passive motility of the skull up to old age. Movements perceived by CSO therapists are therefore not produced in the patients body. They are probably movements produced in the hands of the therapist by meditation and self-induced trance as an energy wave between his hands. Relations between this energy wave and the therapists pulse and breath have not been sufficiently investigated. There is a possible correlation on the level of wave crossings of different frequencies. The waves generated by the therapist are induced into the skull of the patient, who may either react with a passive movement or will show a resistance towards this wave induction due to a disturbed function of the skull sutures. The positive and reliable use of such information for therapeutic action by a therapist has not been proven despite knowledge of anatomy and biomechanics. Only if the observations related to CSO are soundly explained on a scientific level could this method be integrated into manual medicine.

Abstract original language:
Der von den Vertretern der CSO postulierte autonome Rhythmus des Liquor cerebrospinalis im Sinne des sog. primären respiratorischen Mechanismus lässt sich bisher ebenso wenig nachweisen, wie eine aktive Beweglichkeit der Schädelknochen in ihren Nähten. Eine passive Beweglichkeit bis ins hohe Alter ist dagegen unstrittig. Die von den CSO-Therapeuten wahrgenommenen Bewegungen stammen nach heutigem Stand nicht aus dem Körper des Patienten. Es handelt sich sehr wahrscheinlich um Bewegungen, die der Therapeut in einem Zustand entspannter Meditation oder selbstinduzierter Trance als eine „Energieschwingung“ zwischen seinen Händen aufbaut. Der wahrscheinliche Bezug zu Puls und Atmung des Therapeuten ist noch nicht wirklich aufgeklärt. Möglich wäre eine Korrelation auf der Ebene von Schwingungsknoten bei der Überlagerung verschiedener Frequenzen. Die vom Therapeuten generierten Schwingungen werden in den Schädel des Patienten eingeleitet, der darauf im Sinne einer passiven Mitbewegung reagieren oder möglicherweise der Schwingungsinduktion einen durch eine Funktionsstörung bedingten Widerstand entgegensetzen kann. Die positive und zuverlässige Umsetzung dieser Information in therapeutische Aktionen durch einen Therapeuten konnte trotz entsprechender Kenntnisse von Anatomie und Biomechanik bisher nicht belegt werden. Nur durch eine auch im naturwissenschaftlichen Denken stichhaltige Erklärung der empirischen Beobachtungen der CSO wäre eine Integration dieser Methode in die manuelle Medizin möglich.


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