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Osteopathische Behandlung entwicklungsbedingter Hüftdysplasie bei Säuglingen während des ersten Lebensjahres
(Osteopathic treatment of developmental hip dysplasia in infants during the first year of life)

Journal: Osteopathische Medizin Date: 2009/12, 10(4):Pages: 4-9. doi: Subito , type of study: controlled clinical trial

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1615907109000707)

Keywords:

classification [10]
controlled clinical trial [283]
hip dysplasia [7]
infants [143]
OMT [2951]
osteopathic manipulative treatment [2973]
pediatrics [375]

Abstract:

The study was based upon the analysis of findings in 195 infants with diagnosed developmental hip dysplasia (DHD) from 0 to 6 months of age. Out of that number 122 were treated osteopathically (main group) and 73 received the standard orthopedic conservative therapy (reference group). The following methods were used: orthopedic, osteopathic, ultrasound scanning, statistics (Chi2 with Yates' correction). From the point of view of treatment three types of hip joint dysplasia were differentiated: primary, secondary and mixed. The primary type (38.5%) was present at the moment of birth and was characterized by marked osteopathic dysfunction of the whole pelvis including the hip joint/joints. The secondary type (15.6%) developed during the first weeks of infants' life, and was caused by different fascial tensions. In cases of mixed DHD (45.9%) the secondary type overlayed the primary one. Patients in the main group received 6–8 osteopathic treatments (with an interval from 10 to 21 days between them). The strategy depended upon the type of dysplasia. The effect of treatment was compared basing on the percent of patients in the main and reference groups with clinical residual sequels of orthopedic pathology such as varus feet position, scoliotic spinal pattern, hip abduction restriction, excessive internal or external femoral rotation, asymmetry of femoral or gluteal skin folds, leg length inequality. According to the results of statistic analysis (P level) the probability of their presence was significantly lower in the main group. As far as osteopathic treatment resolves different dysfunctions causing DHD and leads to symmetrical development of the whole pelvic girdle it results in a more complete resolution of problems in comparison with orthopedic conservative therapy.

Abstract original language:
Die vorliegende Untersuchung basiert auf der Analyse der Befunde von 195 Säuglingen im Alter von null bis sechs Monaten mit diagnostizierter entwicklungsbedingter Dysplasie oder Luxation der Hüfte (DLH). Von diesen wurden 122 (Hauptgruppe) osteopathisch behandelt, 73 (Vergleichsgruppe) erhielten die konservative orthopädische Standardbehandlung. Folgende Methoden wurden eingesetzt: orthopädische und osteopathische Behandlung, Ultraschalluntersuchung, statistische Auswertung (Chi-Quadrat-Test mit Yates-Korrektur). Im Hinblick auf die Behandlung wurden drei Typen von Hüftdysplasie unterschieden: primäre, sekundäre und Mischtypen. Der primäre Typ (38,5%) lag bereits zum Zeitpunkt der Geburt vor und war durch eine ausgeprägte osteopathische Dysfunktion des gesamten Beckens einschließlich des Hüftgelenks (bzw. beider Hüftgelenke) charakterisiert. Der sekundäre Typ (15,6%) entwickelte sich während der ersten Lebenswochen des Säuglings und wurde durch unterschiedliche Faszienspannungen verursacht. Beim Mischtyp (45,9%) war der primäre vom sekundären Typ überlagert. Die Patienten der Hauptgruppe erhielten sechs bis acht osteopathische Behandlungen (im Abstand von jeweils zehn bis 21 Tagen), wobei die Behandlungsstrategie vom Typ der Dysplasie bestimmt wurde. Die Wirksamkeit der Behandlung bei Haupt- und Vergleichsgruppe wurde auf Basis folgender Punkte verglichen: Prozentsatz der Patienten mit zurückbleibenden klinischen Folgen orthopädischer Pathologie, wie z.B. Varusposition eines Fußes, skoliotisches Wirbelsäulenmuster, Einschränkung der Hüftabduktion, übermäßige Innen- oder Außenrotation des Femur, Asymmetrie der Oberschenkel- oder Glutealfalten, unterschiedliche Beinlängen. Die statistische Auswertung (P-Wert) ergab eine signifikant geringere Wahrscheinlichkeit für Pathologien in der Hauptgruppe. Sofern die osteopathische Behandlung die verschiedenen DLH verursachenden Dysfunktionen auflöst und zu einer symmetrischen Entwicklung des gesamten Hüftgürtels führt, bewirkt sie im Vergleich zur konservativen orthopädischen Therapie eine vollständigere Behebung der Probleme.


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