Advanced search


Search results        Search results      Copy URL to E-Mail


Testung der Interrater Reliabilität bei Verwendung der MED-Skala zur Mobilitätstestung des Diaphragmas abdominale
(Testing of interrater reliability when using the MED scale for mobility testing of the abdominal diaphragm)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2023/11, , type of study: observational study

Full text    (https://www.osteopathicresearch.com/s/orw/item/4159)

Keywords:

abdomen [14]
diaphragm [87]
interrater reliability [44]
MED scale [1]
mobility [86]
observational study [206]
WSO [495]

Abstract:

Aims: The aim of this study was to investigate the interrater reliability of the diaphragm abdominale using the MED scale in total on 40 male and female subjects. Study Design: This is an interrater reliability study. Methods: Two osteopaths palpated the abdominal diaphragm in a total of 40 subjects using the MED scale. The test series included 7 tests and after each test the osteopaths had to give a score from 1-5. In addition, they had to indicate how certain or uncertain they were in their assessment. At the end of each test series, the severity - light or heavy - of the test person was asked again. Results: The results show significant differences in the palpation results between the osteopaths, especially in tests 2, 3, 4 and 5, which have negative or near-zero kappa values. When testing rib movement during inspiration (test 1), there was slight (0.167) agreement on the right and moderate agreement (0.297) on the left. The highest agreement was found when testing the medial parts of the abdominal diaphragm (test 6) with a kappa value of 0.336, while when testing the lateral parts (test 7) there was only a weak agreement (0.043) on the right side. Discussion: The results of this study can be compared with other reliability studies in the field of diaphragms. Individual palpation, differences in training and experience influence the reliability. Despite slightly different methods, the study confirms moderate agreement in the abdominal diaphragm area (kappa: -0.091 to 0.336), but requires critical consideration.

Abstract original language:
Ziel: Ziel dieser Studie war es, die Interrater-Reliabilität des Diaphragmas abdominale unter Verwendung der MED-Skala anhand von 40 Probanden und Probandinnen zu untersuchen. Studiendesign: Es handelt sich hier um eine Interrater- Reliabilitätsstudie. Methoden: Zwei Osteopathinnen palpierten unter der Verwendung der MED-Skala das Zwerchfell abdominale bei insgesamt 40 Testpersonen. Die Testreihe beinhaltet 7 Testungen und nach jeder einzelnen Testung mussten die Osteopathinnen eine Note von 1-5 vergeben. Zudem mussten sie angeben wie sicher oder unsicher sie sich in ihrer Beurteilung waren. Am Schluss nach jeder Testreihe wurde zusätzlich nochmals der Schweregrad – leicht oder schwer des Probanden oder der Probandin abgefragt. Ergebnisse: Die Ergebnisse zeigen signifikante Unterschiede in den Palpationsergebnissen zwischen den Osteopathinnen, insbesondere in Tests 2, 3, 4 und 5, die negative oder nahe Null liegende Kappa-Werte aufweisen. Bei der Testung der Rippenbewegung während der Einatmung (Test 1) zeigt sich eine leichte (0,167) rechts, bis mäßige Übereinstimmung (0,297) auf der linken Seite. Die höchste Übereinstimmung zeigt die Testung der medialen Anteile des abdominellen Diaphragmas (Test 6) mit einem Kappa- Wert von 0,336, während bei der Testung der lateralen Anteile (Test 7) nur auf der rechten Seite eine schwache Übereinstimmung (0,043) auftrat. Diskussion: Die Ergebnisse dieser Studie lassen sich mit anderen Reliabilitätsstudien im Bereich Diaphragma vergleich. Individuelle Palpation, Ausbildungs- und Erfahrungsunterschiede beeinflussen die Reliabilität. Trotz leicht unterschiedlicher Methoden bestätigt die Studie eine mäßige Übereinstimmung im Diaphragma abdominale-Bereich (Kappa: -0,091 bis 0,336), erfordert jedoch kritische Betrachtung.


Search results      Copy URL to E-Mail

 
 
 






  • ImpressumLegal noticeDatenschutz


ostlib.de/data_xmhkfzwevsabnujrytpg



Supported by

OSTLIB recommends