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Unterschiede in der viszeralen Dysfunktion bei Frauen mit Nullipara in Abhängigkeit vom Trendelenburg-Zeichen
(Differences in the visceral dysfunction in nullipara women as a function of the Trendelenburg sign)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2019/05, Pages: 96, type of study: controlled clinical trial

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/3125)

Keywords:

nullipara [1]
Trendelenburg sign [1]
visceral dysfunction [3]
visceral osteopathy [55]
weakness hip abductors [1]
WSO [433]
controlled clinical trial [283]

Abstract:

Aim: Answer the following question: “Are there differences in the visceral dysfunction in nullipara women as a function of the Trendelenburg sign?“ Study design: double-blind, pragmatic, randomized controlled study Method: 37 female subjects (19 to 29 years old) showing a positive Trendelenburg sign were divided into a case group (n=17) and a control group (n=12). 8 subjects were excluded from the study. A manual muscle function test of the hip abductors and a modified Trendelenburg test were used to allocate the subjects to the groups. Both for the case group and the control group, (n=29) 5 parameters were evaluated using a questionnaire (acute pain, hip problems and hip ultrasound as a baby, complaints during menstruation and ovulation) and 14 parameters (inspection of the uterus, the sigmoid, the caecum; anterior/inferior and posterior/superior mobility of the uterus, medial and lateral mobility of the sigmoid, medial, lateral and superior mobility of the caecum, anterior and posterior mobility of the Lamina sacro-recto-genito-pubicalis, right and left mobility of the broad ligament of the uterus) were tested using visceral examination. Results: There were no statistically significant differences in the parameters between the case group and the control group. Discussion: The high number of excluded subjects (21.62 %) and of subjects in the case group (45.94 %) may indicate that the Trendelenburg sign might have been tested false positive. Therefore, additional devices such as hand-dynamometers, electromyography and a video-supported gait analysis are required. Furthermore, it is recommended to repeat the study using a larger number of samples.

Abstract original language:
Ziel: Beantwortung der Fragestellung: “Gibt es Unterschiede in der viszeralen Dysfunktion bei Frauen mit Nullipara in Abhängigkeit vom Trendelenburg-Zeichen?“ Studiendesign: Doppelblinde, pragmatische, randomisiert kontrollierte Studie Methode: 37 weibliche Probanden (19 bis 29 Jahre) wurden, nach Vorhandensein eines Trendelenburg-Zeichens, in eine Fallgruppe (n=17) und eine Kontrollgruppe (n=12) geteilt. 8 Probanden wurden aus der Studie ausgeschlossen. Die Zuteilung erfolgte über einen manuellen Muskelfunktionstest der Hüftabduktoren sowie einen modifzierten Trendelenburg-Test. Bei den Probanden der Fall- und Kontrollgruppe (n=29) wurden 5 Parameter mittels Fragebogen evaluiert (akute Schmerzen, Hüftprobleme und Hüftultraschall als Baby, Beschwerden während der Menstruation und des Eisprunges) und 14 Parameter (Inspektion Uterus, Sigmoid, Zäkum; Mobilität Uterus anterior/inferior und posterior/superior; Sigmoid medial und lateral, Zäkum medial, lateral und superior; Lamina sacro-recto-genito-pubis anterior und posterior; Ligamentum latum uteri rechts und links) mittels viszeraler Untersuchung getestet. Ergebnisse: Bei allen Parametern gibt es keinen statistisch signifikanten Unterschied zwischen der Fall- und der Kontrollgruppe. Diskussion: Durch die hohe Anzahl der ausgeschlossenen Probanden (21,62 %) und die der Fallgruppe (45,94 %) wurde das Trendelenburg-Zeichen möglicherweise falsch positiv getestet. Deswegen bedarf es zusätzlicher Hilfsmittel wie Hand-Dynamometer, Elektromyographie sowie einer videounterstützten Ganganalyse. Weiters ist eine Wiederholung der Studie mit größerer Stichprobenanzahl empfehlenswert.


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