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Randomised controlled pilot trial on feasibility, safety and effectiveness of osteopathic MANipulative treatment following major abdominal surgery (OMANT pilot trial)

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2016/06, 20Pages: 31–40. doi: Subito , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1746068916300049)

Keywords:

osteopathic manipulative treatment [3846]
OMT [3825]
sympathetic/parasympathetic imbalance [1]
bowel resection [2]
intestinal passagep [1]
postoperative ileus [3]
abdominal surgery [10]
randomized controlled trial [909]

Abstract:

Background Postoperative complications are a major concern after gastrointestinal surgery. Resolving movement restrictions such as postoperative paralysis, osteopathic manipulative treatment (OMT) may be beneficial. The OMANT pilot study was the first prospective trial to investigate the feasibility, safety and potential benefits of OMT after gastrointestinal surgery. Methods/Design Twenty patients with elective bowel resection were randomised in two parallel groups. Patients in the intervention group received standard care with the addition of OMT on postoperative days 1–5. Results OMANT pilot was conducted between February and April 2015. Of 38 patients invited, only 2 (5.3%) were unwilling to participate in the trial. OMT was conducted successfully in 49 of 50 attempts (98%). OMT patients showed lower postoperative morbidity than control patients (comprehensive complication index 30.8 vs. 37.1). Pain during the postoperative course was decreased significantly by OMT. Conclusions Evaluation of OMT in a prospective clinical trial is feasible, and OMT is safe in postoperative patients. Since OMT is a pain-relieving and well tolerated treatment in surgical patients, it might be beneficial after gastrointestinal surgery, and its effectiveness should be evaluated in an affirmative RCT based on this pilot trial.

Abstract original language:
(translated by Ostlib): Hintergrund: Postoperative Komplikationen stellen nach Magen-Darm-Operationen ein großes Problem dar. Zur Behebung von Bewegungseinschränkungen wie postoperativer Lähmung kann die osteopathische Manipulationstherapie (OMT) von Nutzen sein. Die OMANT-Pilotstudie war die erste prospektive Studie, die die Durchführbarkeit, Sicherheit und potenziellen Vorteile der OMT nach Magen-Darm-Operationen untersuchte. Methoden/Design: Zwanzig Patienten mit elektiver Darmresektion wurden in zwei parallele Gruppen randomisiert. Die Patienten in der Interventionsgruppe erhielten die Standardversorgung, ergänzt durch OMT an den postoperativen Tagen 1–5. Ergebnisse Die OMANT-Pilotstudie wurde zwischen Februar und April 2015 durchgeführt. Von 38 eingeladenen Patienten waren nur 2 (5,3 %) nicht bereit, an der Studie teilzunehmen. Die OMT wurde in 49 von 50 Versuchen (98 %) erfolgreich durchgeführt. OMT-Patienten wiesen eine geringere postoperative Morbidität auf als Kontrollpatienten (umfassender Komplikationsindex 30,8 vs. 37,1). Die Schmerzen im postoperativen Verlauf wurden durch die OMT signifikant verringert. Schlussfolgerungen Die Bewertung der OMT in einer prospektiven klinischen Studie ist machbar, und die OMT ist bei postoperativen Patienten sicher. Da die OMT eine schmerzlindernde und gut verträgliche Behandlung bei chirurgischen Patienten darstellt, könnte sie nach gastrointestinalen Operationen von Nutzen sein, und ihre Wirksamkeit sollte auf der Grundlage dieser Pilotstudie in einer bestätigenden RCT bewertet werden.


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