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Rib-Raising-Technik verringert den Atemwegswiderstand
(Rib raising technique reduces airway resistance)

Journal: Osteopathische Medizin Date: 2013/11, 14(4):Pages: 12-18. doi: Subito , type of study: clinical trial

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S161590711460006X)

Keywords:

COPD [25]
rib raising technique [5]
sympathetic nervous system [18]
airway resistance [1]
pulmonary function test [1]
bronchial asthma [2]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
clinical trial [612]

Abstract:

Background The use of osteopathic techniques has long been advocated in the treatment of pulmonary diseases, but only a few clinical trials tested the effect on pulmonary function. Up to now the immediate effects of osteopathic techniques on the pulmonary system are poorly understood. The purpose of this study was to investigate the effects of rib raising technique on pulmonary function in patients with elevated airway resistance. Methods Pulmonary function tests were performed on patients with acute or chronic pulmonary diseases in our clinic. If airway resistance was elevated they were offered an osteopathic treatment with rib raising. Measurements of pulmonary function were carried out at baseline and 10 minutes post treatment. Results 21 patients, aged 13–85, 12 male, 9 female, with elevated airway resistance (8 patients with acute or chronic bronchitis, 8 patients with bronchial asthma, 3 patients with COPD) were treated with rib-raising. All participants had a statistically significant decrease in airway resistance (p=0.0001). Changes in FVC, FEV1, PEF, FEF 25, FEF 50, FEF 75 were not statistically significant. Conclusions The results of the present pilot study showed that airway resistance significantly decreases after rib raising. This might explain why most of the patients have the feeling they can breathe better after rib raising treatment. The reduction of airway resistance is probably caused by a combination of different physiology effects. The following effects should be discussed: Re-establishing range of motion of chest cage and thereby reduction of excessive afferent input to facilitated cord segments, increase of SNS activity (fast efferent sympathetic neurons) to the adrenal gland which causes increase of adrenalin and noradrenalin output, neuromodulation of the SNS activity by non-adrenergic non-cholinergic mechanisms and at last reduction of sympathetic nervous system (SNS) activity (slow efferent sympathetic neurons), which reflexes as high as the medullary centers.

Abstract original language:
Hintergrund Der Einsatz osteopathischer Behandlungstechniken bei Lungenerkrankungen wird seit Langem befürwortet, allerdings wurde die Auswirkung auf die Lungenfunktion nur in wenigen klinischen Studien untersucht. Bis jetzt sind die Effekte osteopathischer Techniken auf das Lungensystem kaum bekannt. Diese Studie hatte daher zum Ziel, die Auswirkungen der Rib-Raising-Technik auf die Lungenfunktion von Patienten mit erhöhtem Atemwegswiderstand zu testen. Methoden: Lungenfunktionsuntersuchungen wurden bei Patienten mit akuten und chronischen Erkrankungen in unserer Praxis durchgeführt. Falls der Atemwegswiderstand erhöht war, wurde den Patienten eine osteopathische Therapie mit der Rib-Raising-Technik angeboten. Die Lungenfunktionsmessungen wurden vor und 10 Minuten nach der Behandlung durchgeführt. Ergebnisse 21 Patienten im Alter von 13– 85 Jahren, davon 12 männlich, 9 weiblich, mit erhöhtem Atemwegswiderstand (8 Patienten mit akuter oder chronischer Bronchitis, 8 mit Asthma bronchiale, 3 mit COPD) wurden mit der Rib-Raising-Technik behandelt. Bei allen Patienten fiel der Atemwegswiderstand statistisch signifikant ab (p=0.0001). Die Änderungen in FVC, FEV1, PEF, FEF 25, FEF 50, FEF 75 waren statistisch nicht signifikant. Diskussion Die Ergebnisse der Pilotstudie zeigen, dass der Atemwegswiderstand nach einer Behandlung mit der Rib-Raising-Technik signifikant abfällt. Dies kann erklären, weshalb die meisten Patienten das Gefühl haben, dass sie nach der Rib-Raising-Behandlung leichter atmen können. Die Reduzierung des Atemwegswiderstands wird wahrscheinlich durch eine Kombination verschiedener physiologischer Effekte verursacht. Die folgenden Effekte sollten diskutiert werden: Verbesserung des Bewegungsumfangs des Brustkorbs und hierdurch Reduktion der übererregten Afferenzen der Rückenmarkssegmente, Erhöhung der Aktivität der sympathischen schnellen Nervenfasern, die zu den Nebennieren ziehen, wodurch eine erhöhte Freisetzung von Adrenalin und Noradrenalin ausgelöst wird, Neuromodulation des sympathischen Nervensystems durch nicht adrenerge nicht cholinerge Wirkmechanismen und schließlich die Reduktion der Aktivität der langsamen Nervenfasern des sympathischen Nervensystems, die bis zu den Medullakernen ziehen.


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