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Does manual therapy improve pain, disability, and glenohumeral motion in overhead athletes? Systematic review and meta-analysis

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2025/03, 55Pages: 100747. doi: Subito , type of study: Meta analysis

Full text    (https://www.journalofosteopathicmedicine.com/article/S1746-0689(25)00003-3/abstract)

Keywords:

athletes [35]
glenohumeral motion [1]
manual therapy [151]
meta analysis [67]
range of motion [103]
rotator cuff [9]
shoulder [121]
subacromial impingement [3]

Abstract:

Objectives To systematically review the effects of manual therapy (MT) on pain intensity, disability, internal rotation (IR), external rotation (ER), and horizontal adduction (HA) range of motion (ROM) in overhead athletes. Data sources Databases (Medline, EMBASE, SPORTDiscus, CINAHL, CENTRAL, Web of Science, and SCOPUS) were searched from inception up to May 2023. Study selection Randomized controlled trials (RCTs) comparing MT to a non-treatment group or other treatment groups were selected. Data extraction Two reviewers independently selected RCTs that investigated the effects of MT on pain intensity, disability, IR, ER, and HA ROM. Data synthesis Mean difference or Standardized Mean Differences, along with 95 % confidence intervals, were calculated for the meta-analysis of each outcome of interest. The level of evidence was synthesized using GRADE. Results Twelve RCTs were included, with a pooled sample of 401 athletes. MT was not superior (p > 0.05) to no treatment in improving pain, disability, IR ROM, and ER ROM, but it was superior to no treatments in improving HA. MT was not superior (p > 0.05) to other treatments in improving ER ROM and HA ROM, but it was superior other treatments in improving IR ROM and disability. Those findings were based on very low certainty of evidence. Conclusion MT may not effectively improve pain and ER ROM. The very low quality of evidence, conflicting findings regarding the effects of MT on disability and IR, and the small, likely clinically irrelevant effects on HA, do not provide sufficient support for a definitive recommendation regarding the effectiveness of MT for treating overhead athletes. Implications for practice Manual therapy may not effectively improve pain intensity and glenohumeral external rotation range of motion. Manual therapy showed conflicting effects on disability and glenohumeral internal rotation range of motion. Manual therapy showed small and clinically irrelevant effects on horizontal adduction range of motion. No significant difference was observed among different manual therapy techniques.

Abstract German language:
Ziele Systematische Überprüfung der Auswirkungen der manuellen Therapie (MT) auf die Schmerzintensität, Behinderung, Innenrotation (IR), Außenrotation (ER) und horizontale Adduktion (HA) des Bewegungsumfangs (ROM) bei Überkopfsportlern. Datenquellen Datenbanken (Medline, EMBASE, SPORTDiscus, CINAHL, CENTRAL, Web of Science und SCOPUS) wurden von ihrer Gründung bis Mai 2023 durchsucht. Studienauswahl Es wurden randomisierte kontrollierte Studien (RCTs) ausgewählt, in denen MT mit einer Nichtbehandlungsgruppe oder anderen Behandlungsgruppen verglichen wurde. Datenextraktion Zwei Reviewer wählten unabhängig voneinander RCTs aus, die die Auswirkungen von MT auf die Schmerzintensität, Behinderung, IR, ER und HA ROM untersuchten. Datensynthese Für die Metaanalyse jedes interessierenden Ergebnisses wurden die mittlere Differenz oder standardisierte mittlere Differenzen zusammen mit 95 %-Konfidenzintervallen berechnet. Der Evidenzgrad wurde unter Verwendung von GRADE synthetisiert. Ergebnisse Zwölf RCTs mit einer gepoolten Stichprobe von 401 Sportlern wurden einbezogen. MT war hinsichtlich der Verbesserung von Schmerzen, Behinderung, IR-ROM und ER-ROM nicht überlegen (p > 0,05) gegenüber keiner Behandlung, aber hinsichtlich der Verbesserung von HA war sie überlegen. MT war hinsichtlich der Verbesserung von ER-ROM und HA-ROM nicht überlegen (p > 0,05) gegenüber anderen Behandlungen, aber hinsichtlich der Verbesserung von IR-ROM und Behinderung war sie anderen Behandlungen überlegen. Diese Ergebnisse basierten auf einer sehr geringen Evidenzsicherheit. Schlussfolgerung MT verbessert möglicherweise nicht wirksam Schmerzen und ER-ROM. Die sehr geringe Qualität der Evidenz, widersprüchliche Ergebnisse hinsichtlich der Auswirkungen von MT auf Behinderung und IR sowie die geringen, wahrscheinlich klinisch irrelevanten Auswirkungen auf HA bieten keine ausreichende Grundlage für eine definitive Empfehlung hinsichtlich der Wirksamkeit von MT bei der Behandlung von Überkopfsportlern. Implikationen für die Praxis Manuelle Therapie verbessert möglicherweise nicht wirksam die Schmerzintensität und den Bewegungsumfang der Außenrotation des Schultergelenks. Die manuelle Therapie zeigte widersprüchliche Auswirkungen auf die Behinderung und den Bewegungsumfang der Innenrotation des Schultergelenks. Die manuelle Therapie zeigte geringe und klinisch irrelevante Auswirkungen auf den Bewegungsumfang der horizontalen Adduktion. Es wurde kein signifikanter Unterschied zwischen den verschiedenen manuellen Therapietechniken beobachtet. (translated by Ostlib)


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