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Manual therapy on the diaphragm is beneficial in reducing pain and improving shoulder mobility in subjects with rotator cuff injury: A randomized trial

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2023/12, 50Pages: 100682. doi: Subito , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1746068923000263)

Keywords:

diaphragm [89]
manual therapy [152]
myofascial trigger points [9]
randomized controlled trial [880]
rotator cuff [9]
shoulder [124]

Abstract:

Background Rotator cuff dysfunction is the main cause of shoulder pain. The shoulder and the diaphragm have an important relationship through the myofascial system and through its innervation. Objectives To analyse the effect of diaphragm manual therapy on the symptoms of patients with rotator cuff injury compared to manual treatment on shoulder muscles. Design A randomized, controlled, single-blind trial of 45 participants diagnosed with rotator cuff injury. Method The sample were divided into 3 groups of treatment. 1. Manual treatment over the shoulder by ischemic compression of myofascial trigger points (MTP) (Control/Shoulder group -SG-). 2. Diaphragm manual therapy techniques (Diaphragm group -DG-). 3. Active diaphragm mobilization by hypopressive gymnastic exercise (Breathing group -BG-). Shoulder pain using a numerical rating scale (NRS), shoulder range of motion (ROM), and pressure pain threshold (PPT) were evaluated, and compared between groups. Results Both the SG and DG showed a clinically significant improvement, as well as a significant effect size, on the NRS in shoulder flexion and abduction movements. Regarding ROM improvement, only the SG obtained a significant effect size (abduction and external rotation). The PPT at the xiphoid process of the sternum showed a clinically significant improvement in the DG. Conclusion Indirect treatment of the shoulder through a protocol of manual therapy techniques on the diaphragm and intervention on MTP of the rotator cuff have been clinically effective in reducing pain on the NRS immediately, in flexion and abduction movements of the shoulder, and more effective compared to the intervention in the breathing group. Clinical trial registration number NCT03293329. German language (translated by Ostlib) Hintergrund Eine Funktionsstörung der Rotatorenmanschette ist die Hauptursache für Schulterschmerzen. Die Schulter und das Zwerchfell stehen über das myofasziale System und dessen Innervation in einer wichtigen Beziehung zueinander. Ziele Analyse der Wirkung einer manuellen Therapie des Zwerchfells auf die Symptome von Patienten mit einer Verletzung der Rotatorenmanschette im Vergleich zu einer manuellen Behandlung der Schultermuskulatur. Design Eine randomisierte, kontrollierte, einfach-blinde Studie mit 45 Teilnehmern, bei denen eine Verletzung der Rotatorenmanschette diagnostiziert wurde. Methode Die Stichprobe wurde in drei Behandlungsgruppen unterteilt. 1. Manuelle Behandlung der Schulter durch ischämische Kompression myofaszialer Triggerpunkte (MTP) (Kontroll-/Schultergruppe – SG). 2. Manuelle Therapietechniken am Zwerchfell (Zwerchfellgruppe – DG). 3. Aktive Mobilisierung des Zwerchfells durch hypopressive Gymnastikübungen (Atemgruppe – BG). Die Schulterschmerzen wurden anhand einer numerischen Bewertungsskala (NRS), des Bewegungsumfangs der Schulter (ROM) und der Druckschmerzschwelle (PPT) bewertet und zwischen den Gruppen verglichen. Ergebnisse Sowohl die SG als auch die DG zeigten eine klinisch signifikante Verbesserung sowie eine signifikante Effektstärke auf der NRS bei Schulterbeugungs- und Abduktionsbewegungen. In Bezug auf die Verbesserung des Bewegungsumfangs erzielte nur die SG eine signifikante Effektstärke (Abduktion und Außenrotation). Die PPT am Xiphoidfortsatz des Brustbeins zeigte eine klinisch signifikante Verbesserung in der DG. Schlussfolgerung Die indirekte Behandlung der Schulter durch ein Protokoll manueller Therapietechniken am Zwerchfell und eine Intervention am MTP der Rotatorenmanschette waren klinisch wirksam, um die Schmerzen auf der NRS bei Beugungs- und Abduktionsbewegungen der Schulter sofort zu reduzieren, und wirksamer als die Intervention in der Atemgruppe. Registrierungsnummer der klinischen Studie NCT03293329.


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