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Aus welchen Gründen und mit welchen Beschwerden kommen Mütter innerhalb 18 Monate post partum zum/zur Osteopathen/in und welche somatischen Dysfunktionen weisen sie auf?
(What are the reasons and complaints of mothers who consult an osteopath within 18 months postpartum, and which somatic dysfunctions do they have?)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2017/09, Pages: 106, type of study: cross sectional study

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/3140)

Keywords:

complaints [13]
OMT [2951]
osteopathic manipulative treatment [2973]
postpartum [11]
somatic dysfunctions [12]
women [333]
female [379]
cross sectional study [597]
WSO [433]

Abstract:

Abstract Aim: What are the reasons and complaints of mothers who consult an osteopath within 18 months postpartum, and which somatic dysfunctions do they have? Do age, gestation week, modality of birth, obstetric interventions, number of births, and perineum injuries correlate with the patients' complaints and the identified somatic dysfunctions? The present study intends to provide a basic overview. Study design: Questionnaire survey Methods: Categorized data collection sheets to collect the mothers' data and specifications regarding delivery, complaints and somatic dysfunctions postpartum. 327 were used for analysis. Results: Most postpartum women consulted the osteopath for back pain (61.8%), pelvic and hip problems (30.6%), a general check-up (30.0%), or fatigue (15.3%). Somatic dysfunctions of the thoracic spine/ribs (41%), sacrum (40.29%), pelvic floor (37.35%), and thoracic diaphragm (33.82%) were identified most commonly. Statistically significant correlations can be suspected between hemorrhoids and tocolytics; perineum troubles and perineal injuries; pelvic dysfunctions and drug-induced labor; pelvic floor dysfunctions and perineal tears or episiotomies. Conclusion: The overview of maternal complaints postpartum partially corresponded with results of previous studies. Somatic dysfunctions partially supported existing osteopathic models. Due to multiple testing the results only allow the assumption of statistically significant correlations. The analysis reflects the individuality of the women and their specific compensatory mechanisms postpartum.

Abstract original language:
Ziele: Aus welchen Gründen und mit welchen Beschwerden kommen Mütter innerhalb 18 Monaten post partum zum/zur Osteopathen/in und welche somatischen Dysfunktionen weisen sie auf? Gibt es Zusammenhänge zwischen den Faktoren Alter, Schwangerschaftswoche, Geburtsmodus, geburtshilflichen Interventionen, Geburtenanzahl, Dammverletzungen und den Beschwerden sowie befundeten somatischen Dysfunktionen? Die vorliegende Studie soll einen grundlegenden Überblick darüber geben. Design: Fragebogenstudie Methoden: Mit kategorisierten Datenerhebungsblättern wurden maternale Daten, Geburtsangaben, Beschwerden sowie somatische Dysfunktionen post partum eruiert. 327 dieser dienten der vorliegenden Analyse. Ergebnisse: Die meisten Frauen kamen post partum wegen Rückenschmerzen (61,8%), Becken-, Hüftproblemen (30,6%), dem Wunsch eines Check-ups (30,0%) sowie Erschöpfung (15,3%) zum/zur Osteopathen/in. Am häufigsten wurden somatische Dysfunktionen von BWS/Rippen (41%), Sacrum (40,29%), Beckenboden (37,35%) und Diaphragma thoracale (33,82%) palpiert. Wahrscheinliche statistisch signifikante Korrelationen sind zwischen Hämorrhoidalproblemen und Wehenhemmern, Dammbeschwerden und -verletzungen, Becken-Dysfunktionen und medikamentöser Geburtseinleitungen, Beckenboden-Dysfunktionen und Dammrissen bzw. Episiotomien anzunehmen. Konklusion: Der Überblick maternaler Beschwerden post partum in osteopathischen Praxen entsprach partiell bekannten Studienergebnissen. Gefundene somatische Dysfunktionen bekräftigen teils vorhandene osteopathische Erklärungsmodelle. Aufgrund angewandter multipler Testung auf den Datensatz, lassen Ergebnisse lediglich wahrscheinliche statistisch signifikante Zusammenhänge vermuten. Die Auswertung spiegelt die Individualität der Frauen und deren spezifische Kompensationsmechanismen post partum wieder.


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