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Median Arcuate Ligament Syndrome (MALS): Fallserie über die osteopathische Behandlung von sieben Patienten: Evidenzlevel IV gemäß CARE-Guideline
(Median arcuate ligament syndrome (MALS): Case series on the osteopathic treatment of seven patients. Evidence level IV according to CARE guidelines)

Journal: Osteopathische Medizin Date: 2017/12, 18(4):Pages: 7-16. doi: Subito , type of study: case series

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1615907117301107)

Keywords:

aortic hiatus [1]
celiac artery compression syndrome [1]
celiac plexus [1]
diaphragm [73]
Dunbar syndrome [2]
median arcuate ligament syndrome [2]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
case series [40]

Abstract:

Background: The „median arcuate ligament syndrome” (MALS) is a rare disease of the celiac artery (CA). The compression of this artery, caused by an atypically positioned median arcuate ligament, leads to abdominal pains in the URQ and in the ULQ and low back pain as well as flank pain. The gender relation (f/m) is 4:1 and most often young leptosome are affected by MALS. The stenosis of the CA can be diagnosed by ultrasonography and by MRI. In patients with MALS the deflexion-angle (DA+), the angle between the abdominal aorta (AA) and the CA, increases during expiration. With a positive predictive value (PPV) of 83% a peak velocity (PV) ≥350 cm/s in the CA during expiration and a delta between PV during expiration and inspiration ≥250% is indicative for a MALS. Case Report: We report a case series of seven patients with MALS treated initially with OMT („osteopathic manual medicine”) over a mean period of 6,2 (2–12) months. Two patients out of seven had operative treatment, the remaining five patients were treated with OMT. After a mean of 5,7 (2–11) treatment sessions the complaints were reduced to an acceptable level for all five patients. Also, the PV of the CA during expiration droped, but the DA+ remained over the cut-off-value of 50°. Conclusion: Based on the fact, that the etiology and the pathophysiology of MALS is not fully understood and the surgical treatment of MALS does not guarantee the total symptom relief the probative treatment with OMT is a treatment option for patients who decide against surgery.

Abstract original language:
Hintergrund: Das „median arcuate ligament syndrome” (MALS) ist eine seltene Erkrankung der A. coeliaca (CA). Die Kompression dieser Arterie wird durch einen untypischen Verlauf des Ligamentum arcuatum medianum über dem Hiatus aorticus verursacht. Die Patienten mit einem MALS klagen über Oberbauchbeschwerden sowie über einen lumbalen Rücken- und Flankenschmerz. Betroffen sind überwiegend junge hochgewachsene Frauen (w:m 4:1). Die Stenose der CA kann mittels sonographischer Untersuchung erkannt werden. Dabei stehen die Bestimmung des Winkels zwischen der abdominellen Aorta und der CA sowie dessen Veränderung bei In- und Exspiration (DA+) im Vordergrund. Ein weiterer wichtiger Parameter ist die Bestimmung der systolischen Spitzenflussgeschwindigkeit (PV) in der CA. Ein PV ≥350 cm/s in der CA und ein Unterschied von ≥250% zwischen der Ein- und der Ausatmung sind mit einen PPV („positive predictive value”) von 83% hinweisend für ein MALS. Falldarstellung: Berichtet wird über die primär osteopathische Behandlung von sieben Patienten mit einem MALS über einen Zeitraum von 6,2 (2–12) Monaten. Zwei der sieben Patienten unterzogen sich jedoch im Lauf der Therapie einer chirurgischen Durchtrennung des Ligamentum arcuatum medianum bzw. einer Angioplastie mit Stentversorgung. Die verbleibenden fünf Patienten erhielten im Mittel 5,7 (2–11) osteopathische Behandlungen und zeigten eine deutliche Reduktion ihrer Beschwerden. Die objektiven Marker (PV und DA+) blieben jedoch weiterhin über dem Cut-off-Wert. Fazit: In Anbetracht der Tatsache, dass bis zum heutigen Tag die Ätiologie und Pathophysiologie des MALS nicht mit letzter Sicherheit definiert werden können und die operative Therapie keine Beschwerdefreiheit garantieren kann, ist die osteopathische Behandlung eine Option für jene Patienten, die sich nach Diagnosestellung nicht spontan für eine operative Behandlung entscheiden.


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