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Osteopathische Behandlung chronischer unspezifischer Nackenschmerzen
(Osteopathic treatment of chronic nonspecific neck pain)

Journal: Osteopathische Medizin Date: 2017/02, 18(1):Pages: 4-10. doi: Subito , type of study: Meta analysis

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1615907117300096)

Keywords:

neck pain [132]
cervical spine [210]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
spinal manipulation [74]
systematic review [297]
meta analysis [43]

Abstract:

Objectives Nonspecific neck pain is common, disabling, and costly. The objective of the current review was to assess the effectiveness of osteopathic manipulative treatment (OMT) in the management of chronic nonspecific neck pain regarding pain, functional status, and adverse events. Study selection A systematic literature search unrestricted by language was performed in March 2014 in several electronic databases and in databases of ongoing trials. A manual search of reference lists and personal communication with experts identified additional studies. Only randomized clinical trials were included, and studies of specific neck pain or single treatment techniques were excluded. Primary outcomes were pain and functional status, and secondary outcome was adverse events. Data extraction Studies were independently reviewed using a standardized data extraction form. Mean difference (MD) or standard mean difference (SMD) with 95[%] confidence intervals (CIs) and overall effect size were calculated for primary outcomes. GRADE was used to assess quality of the evidence. Data synthesis Of 299 identified studies, 18 were evaluated and 15 excluded. The 3 reviewed studies had low risk of bias. Moderate-quality evidence suggested OMT had a significant and clinically relevant effect on pain relief (MD: –13.04, 95[%] CI: –20.64 to –5.44) in chronic nonspecific neck pain, and moderate-quality evidence suggested a non-significant difference in favour of OMT for functional status (SMD: –0.38, 95[%] CI: –0.88 to 0.11). No serious adverse events were reported. Conclusion Based on the 3 included studies, the review suggested clinically relevant effects of OMT for reducing pain in patients with chronic nonspecific neck pain. Given the small sample sizes, different comparison groups, and lack of long-term measurements in the few available studies, larger, high-quality randomized controlled trials with robust comparison groups are recommended.

Abstract original language:
Hintergrund: Unspezifische Nackenschmerzen sind häufig, funktionseinschränkend und führen zu hohen Kosten. Ziel der vorliegenden Übersichtsarbeit war, die Wirksamkeit der osteopathischen Behandlung hinsichtlich Schmerz, funktioneller Einschränkung und Nebenwirkungen bei chronischen, unspezifischen Nackenschmerzen zu untersuchen. Methoden: Eine systematische Literaturrecherche ohne sprachliche Einschränkung wurde im März 2014 in verschiedenen elektronischen Datenbanken durchgeführt. Es wurden nur randomisierte klinische Studien berücksichtigt, Studien mit spezifischen Nackenschmerzen oder Studien, die auf einer einzigen Behandlungstechnik beruhten, wurden ausgeschlossen. Primäre Ergebnisparameter waren Schmerz und funktioneller Status, Nebenwirkungen wurden als sekundärer Ergebnisparameter erfasst. Die Studien wurden von allen drei Autoren unabhängig voneinander untersucht. Dabei wurden die Effektmaße Mean Difference (MD) oder Standard Mean Difference (SMD) mit einem 95%igen Konfidenzintervall ermittelt. Um die Qualität der Evidenz zu bewerten, wurde das GRADE-Verfahren (Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation) genutzt. Ergebnisse: Es wurden 299 Studien identifiziert, von denen 18 näher geprüft wurden. Drei Studien erfüllten die Einschlusskriterien. Es bestand eine moderate Qualität der Evidenz, dass die osteopathische Behandlung bei chronischen Nackenschmerzen zu einer signifikanten und klinisch relevanten Schmerzerleichterung (MD, −13,04; 95% CI, −20,64 zu −5,44) und zu einer nicht signifikanten Verbesserung des funktionellen Status (SMD, −0,38; 95% CI, −0,88 zu 0,11) führte. Schlussfolgerung: Die Metaanalyse weist auf eine klinisch relevante Schmerzerleichterung bei Patienten mit chronischen, unspezifischen Nackenschmerzen hin. Angesichts der kleinen Fallzahl, der unterschiedlichen Vergleichsgruppen, der geringen Studienzahl und dem Fehlen von Langzeitergebnissen wären größere, qualitativ hochwertige, randomisierte klinische Studien wünschenswert.


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