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A splenic cyst causing a viscerosomatic reflex in the thoracic spine. A case report

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2021/03, 39(1):Pages: 21–25. doi: Subito , type of study: case report

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1746068920302054)

Keywords:

case report [725]
female [629]
osteopathic manipulative treatment [3799]
OMT [3779]
splenic cyst [1]
thoracic spine [85]
viscerosomatic reflex [5]
women [582]

Abstract:

Introduction Musculoskeletal pain in the thoracic spine is a common complaint and often seen in the osteopathic clinic. An underlying cause may be pain originating from an internal organ referring to the segmental related somatic structures, i.e. a viscerosomatic reflex. A splenic cyst causing a viscerosomatic reflex in the thoracic spine is a rare but serious differential diagnosis for thoracic musculoskeletal pain that may be identified during routine osteopathic assessment and treatment. Case presentation A 36-year-old women was referred for osteopathy with pain in the thoracic spine as the main complaint. The pain was aggravated by twisting motions, prolonged standing and sitting. The physical examination identified hyperalgesia, hypertonic paraspinal muscles with trophic changes at T6-10 and hypomobility at T6-8. On palpation the diaphragm muscle was hypertonic. In the abdomen, a palpable mass was found in the left upper quadrant, which was suspected to be an enlarged spleen. A normal size spleen is not palpable; therefore, the patient was referred for further investigations. An X-ray and CT scan identified a splenic cyst of approximately 10 cm which was removed with a splenectomy as advised, leading to resolution of the thoracic pain. Conclusion A splenic cyst mimicking mechanical pain in the thoracic spine is rare; however, this case report highlights the importance of comprehensive history taking and screening of red flags, combined with careful physical examination of both musculoskeletal and visceral structures.

Abstract German language:
(translated by Ostlib): Einleitung Muskel-Skelett-Schmerzen in der Brustwirbelsäule sind eine häufige Beschwerde und werden oft in der osteopathischen Praxis beobachtet. Eine mögliche Ursache können Schmerzen sein, die von einem inneren Organ ausgehen und sich auf die segmentbezogenen somatischen Strukturen auswirken, d. h. ein viszerosomatischer Reflex. Eine Milzzyste, die einen viszerosomatischen Reflex in der Brustwirbelsäule verursacht, ist eine seltene, aber schwerwiegende Differentialdiagnose für muskuloskelettale Schmerzen im Brustbereich, die bei einer routinemäßigen osteopathischen Untersuchung und Behandlung festgestellt werden kann. Fallpräsentation Eine 36-jährige Frau wurde mit Schmerzen in der Brustwirbelsäule als Hauptbeschwerde zur Osteopathie überwiesen. Die Schmerzen wurden durch Drehbewegungen, langes Stehen und Sitzen verstärkt. Die körperliche Untersuchung ergab Hyperalgesie, hypertonische paraspinale Muskeln mit trophischen Veränderungen an T6-10 und Hypomobilität an T6-8. Bei der Palpation war der Zwerchfellmuskel hypertonisch. Im Abdomen wurde im linken oberen Quadranten eine tastbare Masse gefunden, bei der der Verdacht auf eine vergrößerte Milz bestand. Eine normal große Milz ist nicht tastbar, daher wurde die Patientin zur weiteren Untersuchung überwiesen. Eine Röntgenaufnahme und eine CT-Untersuchung ergaben eine etwa 10 cm große Milzzyste, die wie empfohlen durch eine Splenektomie entfernt wurde, woraufhin die Brustschmerzen verschwanden. Schlussfolgerung Eine Milzzyste, die mechanische Schmerzen in der Brustwirbelsäule imitiert, ist selten; dieser Fallbericht unterstreicht jedoch die Bedeutung einer umfassenden Anamnese und Untersuchung auf Warnzeichen in Verbindung mit einer sorgfältigen körperlichen Untersuchung sowohl der muskuloskelettalen als auch der viszeralen Strukturen.


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