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Osteopathische Medizin in vier chronischen muskuloskeletalen Schmerzerkrankungen: Eine Beobachtungsstudie mit Follow-up.
Osteopathic Medicine in Four Chronic Musculoskeletal Pain Diseases: An Observational Trial with Follow-Up

Journal: Complementary Medicine Research Date: 2022/02, 29(1):Pages: 53-66. doi: Subito , type of study: observational study

Free full text   (https://www.karger.com/article/FullText/518311)

Keywords:

chronic knee pain [2]
chronic low back pain [50]
chronic neck pain [12]
chronic shoulder pain [1]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
observational study [126]

Abstract:

BACKGROUND AND AIM: Patients with chronic musculoskeletal pain diseases (CMPDs) often use osteopathic medicine (OM), although the changes in patients with pain diseases are still insufficiently investigated. This study aimed to observe changes along and after OM in addition to routine care on pain, functioning, and quality of life in patients with four CMPDs. METHODS: In this observational trial with follow-up, patients suffering from chronic neck pain (CNP, n = 10), chronic low back pain (CLBP, n = 10), chronic shoulder pain (CSP, n = 10), or chronic knee pain (CKP, n = 10) received up to six OM sessions in addition to routine care. RESULTS: A total of 40 patients (73% female, mean age 47.7 ± 8.3 years, mean pain intensity 59.4 ± 12.5 mm, measured by a visual analog scale [VAS] 0-100 mm) were included. After 26 weeks, there was an improvement in the VAS pain score in the whole population (mean difference to baseline -33.1 mm [95% CI -40.5 to -25.7]), as well in the patients with the four diseases: CNP (-33.7 mm [-54.7 to -12.6]), CLBP (-28.2 mm [-47.9 to -8.4]), CSP (-32.4 [-46.8 to -18.0]), and CKP (-38.1 mm [-49.1 to -27.0]). Regarding disease-specific outcomes, we found improvements in CNP, as measured by the neck disability index (scale 0-50; mean difference -3.6 [-9.0 to 1.9]), CLBP, as measured by the low back pain rating scale (scale 0-60; -3.4 [-12.5 to 5.7]), CSP, as measured by the disabilities of the arm, shoulder and hand score (scale 0-100; -13.4 [-23.1 to -3.7]), and CKP, as measured by the Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (scale 0-96; -13.0 [-23.5 to -2.5]). These improvements persisted through week 52. No adverse events were observed. CONCLUSION: The study observed beneficial changes along and after the OM treatment in addition to routine care in patients with four different CMPDs. High-quality, multicenter randomized controlled trials are strongly needed to compare the effectiveness of OM and standard care interventions in treating CMPDs in the future. We have provided sufficient data for sample size calculations for these trials.

Abstract German language:
Hintergrund und Ziel: Patienten mit chronischen muskuloskeletalen Schmerzerkrankungen (CMPDs) nutzen oft osteopathische Medizin (OM), obwohl die Veränderungen bei Patienten mit Schmerzerkrankungen noch unzureichend untersucht sind. Ziel dieser Studie war es, Veränderungen während und nach der OM, in Ergänzung zur Routineversorgung, auf Schmerzen, Funktionsfähigkeit und Lebensqualität bei Patienten mit vier CMPDs zu beobachten. Methoden: In einer Beobachtungsstudie mit Follow-up erhielten Patienten, welche an chronischen zervikalen Schmerzen, (CNP, n = 10), chronischen lumbalen Schmerzen (CLBP, n = 10), chronischen Schulterschmerzen (CSP, n = 10), oder chronischen Knieschmerzen (CKP, n = 10) litten, bis zu sechs OM Behandlungen zusätzlich zur Routinebehandlung. Ergebnisse: Insgesamt wurden 40 Patienten (73% Frauen, mittleres Alter 47,7 ± 8,3 Jahre) mit einer mittleren Schmerzintensität von 59,4 ± 12,5 mm, gemessen auf einer Visuellen Analog Skala (VAS, 0–100 mm) eingeschlossen. Nach 26 Wochen bestand eine Verbesserung auf der VAS Schmerz in der Gesamtpopulation (mittlere Differenz zu Baseline –33,1 mm [95% KI –40,5; –25,7]), als auch bei den Patienten in allen vier Erkrankungen: CNP (–33,7 mm [–54,7; –12,6]), CLBP (–28,2 mm [–47,9; –8,4]), CSP (–32,4 [–46,8; –18,0]), und CKP (–38,1 mm [–49,1; –27,0]). Hinsichtlich krankheitsspezifischer Zielparameter fanden wir Verbesserungen im CNP, gemessen mittels Neck Disability Index (Skala 0–50; mittlere Differenz –3,6 [–9,0; 1,9]), CLBP, gemessen mittels Low Back Pain Rating Scale (Skala 0–60; –3,4 [–12,5; 5,7]), CSP, gemessen mittels Disabilities of the Arm, Shoulder and Hand Score (Skala 0–100; –13,4 [–23,1; –3,7]) und CKP, gemessen mittels Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (Skala 0–96; –13,0 [–23,5; –2,5]). Die Verbesserungen hielten bis zur Woche 52 an. Es wurden keine unerwünschten Ereignisse beobachtet. Schlussfolgerung: Die Studie beobachtete positive Veränderungen während und nach der OM-Behandlung, in Ergänzung zur Routineversorgung, bei Patienten mit vier verschiedenen CMPDs. Qualitativ hochwertige, multizentrische randomisierte kontrollierte Studien sind dringend erforderlich, um die Wirksamkeit von OM-Behandlungen und Standardbehandlungen bei der Behandlung von CMPDs in Zukunft zu vergleichen. Wir haben ausreichende Daten für die Berechnung der Stichprobengröße für diese Studien zur Verfügung gestellt.


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