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Einfluss der Osteopathie auf Uroflowmetrie, Miktionsbeschwerden und Lebensqualität bei Männern mit einer symptomatischen benignen Prostatahyperplasie
(Influence of Osteopathy on Uroflowmetry, Lower Urinary Tract Symptoms and Quality of Life in Men with Symptomatic Benign Prostatic Hyperplasia)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2009/02, Pages: 181, type of study: observational study

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/2927)

Keywords:

benign prostatic hyperplasia [5]
lower urinary tract symptoms [10]
LUTS [5]
male [479]
maximum flow rate [1]
average flow rate [1]
osteopathy [460]
quality of life [86]
WSO [433]
observational study [126]

Abstract:

Material and methods: Multicentre, non-interventional methods study: twelve men with benign prostatic hyperplasia (BPH) have been evaluated by means of uroflometry and IPSS questionnaire to find out in how far the maximum and average flow rates, the subjective lower urinary tract symptoms (LUTS) and quality of life can be influenced by osteopathy. Results: Maximum-flow-rate: Improvement in preliminary phase: mean value (MV) 0.07 (±0.15), 95% confidence interval (CI): -0.05- 0.18. Deterioration during treatment phase: MV -0.02 (±0.10) 95%-CI: -0.10-0.05. Follow-up phase MV= -0.03 (±0.05), 95%-CI: -0.07-0.01. In the comparison of the phases the value p>0.05 was applied. Average-flow-rate: MV was +0.059 (±0.054), 95%-CI: 0.02-0.10 in preliminary phase, -0.02 (±0.06), 95%-CI: -0.06-0.03 in treatment phase, and -0.01 (±0.03), 95%-CI: -0.03-0.01 in follow-up phase. Due to the big change in the preliminary phase a clear deterioration could be observed in the treatment (p=0.04) and follow-up phases (p=0.01). PSS: MV preliminary phase 0.3 (±1.2), 95%-CI: -0.6-1.3, improvement during treatment phase MV -2.7 (±2.3), 95%-CI: -4.4--0.9 (p=0.01) and the joint interval FU minus U1 MV -1.7 (±1.3), 95%-CI: -2.7--0.7 (p=0.01). Quality-of-life-index: The values of second examination (U2) and follow-up examination (FU) showed a clear improvement (p=0.034 and p= 0.024 respectively) in comparison with first examination (U1). Conclusion: A positive influence on the flow rates could not be evidenced. However, a positive influence of osteopathic treatment on the LUTS and the quality of life could be confirmed. Therefore osteopathy should be considered as serious option in the treatment of BPH.

Abstract original language:
Material und Methoden: In dieser multizentrischen nicht-interventionellen Methodenstudie wurde an zwölf Männern mit benigner Prostatahyperplasie (BPH) und einem International Prostate Symptom Score (IPSS) >8 mit Uroflowmetrie und IPSS-Fragebogen überprüft, in wieweit sich maximaler und durchschnittlicher Harnfluss, sowie subjektive Miktionsbeschwerden und die Lebensqualität mit Osteopathie beeinflussen lassen. Ergebnisse: Veränderung der maximalen Harnflussrate: Verbesserung im Vorlaufintervall: Mittelwert (MW) 0,07 (±0,15), 95%-Konfidenzintervall (CI): -0,05- 0,18. Im Behandlungsintervall kam es zu einer Verschlechterung: MW -0,02 (±0,10) 95%-CI: -0,10-0,05. Follow-up-Phase  MW= -0,03 (±0,05), 95%-CI: -0,07-0,01. Im Vergleich der Intervalle untereinander galt p>0,05. Der Mittelwert der Veränderung der durchschnittlichen Harnflussrate betrug im Vorlaufintervall 0,059 (±0,054), 95%-CI: 0,02-0,10, im Behandlungsintervall -0,02 (±0,06), 95%-CI: -0,06-0,03, in der Follow-up-Phase -0,01 (±0,03), 95%-CI: -0,03-0,01. Durch die große Veränderung im Vorlaufintervall ergibt sich eine auffällige Verschlechterung in der Behandlungsphase (p=0,04) und Follow-up-Phase (p=0,01). IPSS: MW Vorlaufphase 0,3 (±1,2), 95%-CI: -0,6-1,3, Verbesserung in der Behandlungsphase MW -2,7 (±2,3), 95%-CI: -4,4--0,9 (p=0,01) und im verbundenen Zeitraum Follow-up-Untersuchung (FU) minus Untersuchung 1 (U1) MW -1,7 (±1,3), 95%-CI: -2,7--0,7 (p=0,01). Lebensqualitätsindex: Die Werte von Untersuchung 2 (U2) und FU zeigten im Vergleich zu U1 eine deutliche Verbesserung (p=0,034 beziehungsweise p= 0,024). Schlussfolgerung: Die positive Beeinflussung von maximaler und durchschnittlicher Harnflussrate konnte nicht gezeigt werden. Eine randomisiert kontrollierte Folgestudie mit mehreren Messwiederholungen und einer größeren Fallzahl wäre angezeigt. Die positiven Auswirkungen von osteopathischen Behandlungen auf die Miktionsbeschwerden und die Lebensqualität konnten bestätigt werden, daher sollte die Osteopathie als ernstzunehmende Option bei der Behandlung von Miktionsbeschwerden aufgrund einer benignen Prostatahyperplasie gesehen werden.


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