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Osteopathic Manipulative Treatment in Cervical Dystonia Patients Treated with IncobotulinumtoxinA

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2025/09, 57(online 2025/01/20):Pages: 100745. doi: Subito , type of study: pretest posttest design

Full text    (https://www.journalofosteopathicmedicine.com/article/S1746-0689(25)00001-X/abstract)

Keywords:

cervical dystonia [8]
incobotulinumtoxina [1]
OMT [3741]
osteopathic manipulative treatment [3761]
pilot study [193]
pretest posttest design [212]

Abstract:

Background Cervical dystonia (CD) is a neurological syndrome characterized by involuntary contractions in the cervical region, leading to abnormal head and shoulders postures, neck pain and tremors. Objective The objectives of this pilot study were to observe the impact of osteopathic manual Therapy (OMT) as an adjunct intervention on symptoms associated with CD in patients treated with injections of incobotulinumtoxinA (BoNTA). Method This experimental research had a pretest-posttest design. The participants (n=10) were randomly divided into 2 equal groups: experimental and control. Three questionnaires were used: TWSTRS (severity, disability and pain), CDIP-58 (quality of life) and CGI (evolution). Each patient had six visits over a BoNTA treatment cycle. Overall, three OMT or Sham treatments were administered. Results Overall, the percentage differences between groups were: 32.0% better in the experimental group for the TWSTRS global score; 38.3% for severity and 51.6% for the pain subscore. The quality-of-life CDIP-58 score was 12.2% better in the experimental group. As for the global evolution CGI score, the experimental group showed a 57.1% of improvement compared to the control group. No adverse events associated with OMT were reported. Conclusion Results suggest that OMT could improve symptomology associated with CD, when administered as an adjunct therapy to BoNTA treatment; consequently, suggesting this care as an adjunct therapy. A larger-scale study would be required to validate findings.

Abstract German language:
(translated by Ostlib): Hintergrund: Die zervikale Dystonie (CD) ist ein neurologisches Syndrom, das durch unwillkürliche Kontraktionen im Halsbereich gekennzeichnet ist und zu abnormalen Kopf- und Schulterhaltungen, Nackenschmerzen und Zittern führt. Zielsetzung Die Ziele dieser Pilotstudie waren die Beobachtung der Auswirkungen der osteopathischen manuellen Therapie (OMT) als ergänzende Intervention auf die mit CD verbundenen Symptome bei Patienten, die mit Injektionen von IncobotulinumtoxinA (BoNTA) behandelt wurden. Methode Diese experimentelle Studie wurde als Prä-Post-Test-Design durchgeführt. Die Teilnehmer (n = 10) wurden zufällig in zwei gleich große Gruppen aufgeteilt: eine Versuchsgruppe und eine Kontrollgruppe. Es wurden drei Fragebögen verwendet: TWSTRS (Schweregrad, Behinderung und Schmerzen), CDIP-58 (Lebensqualität) und CGI (Entwicklung). Jeder Patient hatte sechs Termine während eines BoNTA-Behandlungszyklus. Insgesamt wurden drei OMT- oder Scheinbehandlungen durchgeführt. Ergebnisse Insgesamt betrugen die prozentualen Unterschiede zwischen den Gruppen: 32,0 % besser in der Versuchsgruppe für den TWSTRS-Gesamtwert; 38,3 % für den Schweregrad und 51,6 % für den Teilwert für Schmerzen. Der CDIP-58-Wert für die Lebensqualität war in der Versuchsgruppe um 12,2 % besser. Was den CGI-Gesamtwert für die Entwicklung betrifft, zeigte die Versuchsgruppe eine Verbesserung von 57,1 % im Vergleich zur Kontrollgruppe. Es wurden keine unerwünschten Ereignisse im Zusammenhang mit OMT berichtet. Schlussfolgerung Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass OMT die mit CD verbundenen Symptome verbessern könnte, wenn es als Zusatztherapie zur BoNTA-Behandlung verabreicht wird; folglich wird diese Behandlung als Zusatztherapie empfohlen. Zur Validierung der Ergebnisse wäre eine groß angelegte Studie erforderlich.


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