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Osteopathische Behandlung von Patienten mit Tinnitus und craniomandibulären Dysfunktionen
(Test-dependent osteopathic treatment of patients suffering from craniomandibular disorders (CMD) and tinnitus. A pre-post pilot trial)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2008/10, , type of study: clinical trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

tinnitus [18]
ear symptoms [1]
craniomandibular disorders [8]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
clinical trial [612]

Abstract:

Background: Several studies in the literature describe coexisting otologic symptoms (e.g. tinnitus, vertigo, otalgia etc.) in patients suffering from craniomandibular disorders (CMD). Epidemiological research showed that the prevalence of ear symptoms in a population of CMD patients increases up to 85%. Objective: A two phase pilot intervention study was carried out to address the question of whether a series of test-dependent osteopathic treatment of patients with tinnitus and CMD may improve their symptoms. Materials and Methods: 31 patients (average age 39 ± 11 years) reporting symptoms of tinnitus and CMD were enrolled into the study. Condition precedent for participation was the allocation to at least one of three axes according to the „research diagnostic criteria for temporomandibular disorders (RDC/TMD) by an independent evaluator. In phase one the patients received no treatment for six weeks, in phase two they received six test-dependent osteopathic treatments in intervals of two weeks with a follow-up after three month. Outcome parameters relating to tinnitus were self-evaluated tinnitus perception as measured with a tinnitus questionnaire (TQ) and tinnitus intensity assessed by means of a visual analogue scale (VAS). Functional impairment induced by CMD symptoms was measured with a condition-specific instrument (Fink-Questionnaire) and oral health-related quality of life by the Oral Health Impact Profile (OHIP-G). Furthermore quality of life (SF-36) and depression (Depression Scale, DS) were engaged. Osteopathic dysfunctions in the visceral, parietal and craniosacral systems were recorded on the day of treatment in accordance with the individual diagnosis of the patients and were treated based on osteopathic principles. Results: A direct comparison between the untreated period and the treatment period revealed clinically relevant improvements in the osteopathic treatment period for both outcome parameters related to the symptom of tinnitus. Difference of tinnitus intensity (VAS) was recorded by 2.7 points (95% CI= 1.6 to 3.8) and difference of tinnitus perception (TQ) by 13.6 points (95% CI= 7.5 to 19.6). Functional impairment induced by CMD symptoms (Fink-Questionnaire) improved from 4.0 to 2.4 (mean difference 1.7; 95% CI= 0.9 to 2.6). Quality of life mental health score (SF-36) ranged from 37.5 to 45.7 (mean difference 8.5; 95% CI= 3.8 to 13.3). Depression and oral health-related quality of life did not show a significant improvement in direct comparison between the two study periods, but a relevant positive longitudinal effect during the treatment period. Conclusion: A series of six osteopathic treatments over a period of twelve weeks were accompanied by clinically relevant positive changes of symptoms of tinnitus and CMD. In the context of feasibility based on the methodology and findings of this study, rigorous randomised controlled studies are warranted.

Abstract original language:
Hintergrund: Zusammenhänge zwischen craniomandibulären Störungen (CMD) und Symptomen im Bereich des Ohres, wie Tinnitus, Schwindel, Otalgie etc., werden häufig beobachtet. Epidemiologischen Untersuchungen zufolge liegt die Prävalenz der genannten Symptome bei Patienten mit CMD bei bis zu 85%. Studienziel: Ziel der Studie ist die Untersuchung der Effektivität der osteopathischen Behandlung bei Patienten mit Tinnitus und craniomandibulären Dysfunktionen. Studiendesign: Zweiphasige Prä-Post-Pilotstudie. Material und Methoden: 31 Patienten im Alter zwischen 21 und 70 Jahren (Mittelwert des Alters 39 ± 11 Jahre) mit Tinnitus und CMD nahmen an der Studie teil. Voraussetzung für eine Studienteilnahme war die Zuordnung zu einer von drei so genannten Achsen der „Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders – German Version (RDC/TMD)“ durch einen unabhängigen Untersucher. Nach einer sechswöchigen behandlungsfreien Wartezeit erhielten die Patienten sechs befundorientierte osteopathische Behandlungen in Abständen von jeweils zwei Wochen. Drei Monate nach der abschließenden Erhebung der Zielparameter erfolgte ein Follow-up. Zielparameter bezogen auf den Tinnitus waren die subjektive Tinnituswahrnehmung, erfasst über den Tinnitusfragebogen nach Göbel und Hiller (TF) sowie die Intensität, ermittelt via visueller Analogskala (VAS). Die CMD Symptomatik wurde hinsichtlich der funktionellen Beeinträchtigung (Fragebogen nach Fink) und der mundgesundheitsbezogenen Lebensqualität (Oral Health Impact Profile – German Version, OHIP-G) untersucht. Des Weiteren wurden Lebensqualität (SF-36) und Depression (Allgemeine Depressionsskala, ADS-L) festgehalten. Die osteopathische Befunderhebung erfolgte nach einem Befundschema, die am Tag der Untersuchung vorgefundenen Dysfunktionen im parietalen, viszeralen und kranio-sakralen System wurden individuell nach den Prinzipien der Osteopathie behandelt. Ergebnisse: Entsprechend den Diagnosekriterien des RDC lagen mit fast 80% die myogenen Dysfunktionen im Vordergrund, in den meisten Fällen in Kombination mit einer Diskusverlagerung oder anderen Gelenkserkrankungen. Der Vergleich der beiden Studienphasen zeigt eine klinisch relevante Verbesserung bezüglich beider Zielparameter für die Erfassung der Tinnitusproblematik während der Behandlungsphase. Die Differenz der Tinnitusintensität (VAS) lag bei 2,7 (95% CI=1,6 bis 3,8) und die der Tinnituswahrnehmung (TF) bei 13,6 Punkten (95% CI=7,5 bis 19,6). Auch die funktionelle Beeinträchtigung durch die CMD (Summenscore des Fragebogens nach Fink) zeigte einen signifikanten Unterschied im Vergleich der Wartezeit und der Behandlungsphase von 1,7 (95% CI=0,9 bis 2,6). Die Lebensqualität verbesserte sich mit signifikant in der psychischen Summenskala um 8,5 (95% CI=3,8 bis 13,3). Die Effekte bezüglich Depression und mundgesundheitsbezogener Lebensqualität verbesseren sich während der Behandlungsphase ebenfalls, erreichten jedoch im Vergleich zwischen beiden Phasen die Signifikanzgrenze nicht. Schlussfolgerung: Sechs osteopathische Behandlungen über einen Zeitraum von 12 Wochen führen zu klinisch relevanten positiven Veränderungen beider Symptomatiken bei Patienten mit Tinnitus und CMD. Im Rahmen der Durchführbarkeit einer Studie zu diesem Thema zeigte sich die Methodik als geeignet, insbesondere die gewählten Zielparameter und die entsprechenden Messmethoden, so dass basierend auf den Ergebnissen randomisierte kontrollierte Studien geplant werden könnten.


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