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Mobilität und Motilität des Magens bei PatientInnen mit Funktioneller Dyspepsie
(Gastric Mobility and Motility in patients with Functional Dyspepsia)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2021/10, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathicresearch.com/s/orw/item/3908)

Keywords:

functional dyspepsia [4]
gastric mobility [1]
gastric motility [1]
WSO [433]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Dyspeptic problems are a common reason for patients to seek medical help. If no organic cause for these problems can be found, these patients are often diagnosed with functional dyspepsia. The therapy is often complicated. Osteopathic studies have already shown, that osteopathic treatment can alleviate the dyspeptic symptoms and improve the quality of life. Aim: This randomized controlled clinical study seeks to determine if there is a difference in the gastric mobility or motility in patients with functional dyspepsia compared to probands without dyspeptic symptoms. Method: An experimental group (n = 28) and a control group (n = 34), mean age 43,71, were selected according to exclusion/inclusion criteria. Both groups were tested by an qualified and blinded osteopath on gastric mobility and motility. Results: In regard to the gastric mobility, there was no significant difference between the study and control group (p = 0,954). Neither could any significant differences be found when the inspiration (p = 0,687) and exspiration (p = 0,508) are considered separately. With regard to the gastric motility, no significant difference could be found between the study and the control group (p = 0,279). A comparison of the two groups with regard to the Inspir shows a significant difference (p = 0.021). No significant difference could be determined with regard to the Expir (p = 0, 587). Conclusion: The presented results allow the recommendation that the osteopathic treatment of dyspeptic problems should not only target the stomach itself. In keeping with osteopathy, these symptoms should also be viewed holistically. Treatment according to the black box principle with basic knowledge of anatomical, physiological, neural, vascular and endocrinological connections appears to be optimal according to the current state of knowledge

Abstract original language:
Hintergrund: Dyspeptische Beschwerden sind häufig Grund für PatientInnen medizinische Hilfe in Anspruch zu nehmen. Wird keine organische Ursache für diese Symptome gefunden, wird als Diagnose Funktionelle Dyspepsie gestellt. Die Therapie gestaltet sich oftmals schwierig. Osteopathischen Studien zur Behandlung von dyspeptischen PatientInnen zeigen eine Symptomreduktion und eine Verbesserung der Lebensqualität. Ziel: Die vorliegende randomisierte kontrollierte klinische Studie sollte feststellen, ob man bei PatientInnen mit Funktioneller Dyspepsie im Vergleich zu ProbandInnen ohne dyspeptische Beschwerden einen Unterschied bei der Magenmobilität oder -motilität feststellen kann. Methode: Studiengruppe (n = 28) und Kontrollgruppe (n = 34), Durchschnittsalter 43,71 Jahre, wurden von einer Osteopathin auf ihre Magenmobilität und -motilität getestet. Ergebnisse: Hinsichtlich der Magenmobilität zeigte sich kein signifikanter Unterschied zwischen Studien- und Kontrollgruppe (p = 0,954). Auch bei getrennter Betrachtung von Inspiration (p = 0,687) und Exspiration (p = 0,508) konnten keine signifikanten Unterschiede festgestellt werden. In Bezug auf die Magenmotilität konnte kein signifikanter Unterschied zwischen Studien- und Kontrollgruppe festgestellt werden (p = 0,279). Ein Vergleich der Gruppen hinsichtlich der Inspir zeigt einen signifikanten Unterschied (p = 0,021). Bezüglich des Exspir konnte kein signifikanter Unterschied festgestellt werden (p = 0,587) Konklusion: Die vorliegenden Ergebnisse lassen darauf schließen, dass sich die osteopathische Behandlung von PatientInnen mit Funktioneller Dyspepsie nicht nur auf den Magen beziehen sollte. Die Behandlung nach dem Black-Box Prinzip mit dem Grundlagenwissen von anatomischen, physiologischen, nervalen, vaskulären und endokrinologischen Zusammenhängen erscheint derzeit als optimal.


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