Advanced search

Search results      


Osteopathische Behandlung von Frauen mit Harninkontinenz. Eine kontrollierte klinische Studie.
(Osteopathic treatment in women suffering from urinary incontinence. A controlled clinical trial)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathy, Date: 2010/10, , type of study: controlled clinical trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

incontinence [31]
stress incontinence [6]
urge incontinence [2]
urinary [33]
women [333]
lower urinary tract symptom [11]
LUTS [5]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
pelvic floor muscle training [4]
controlled clinical trial [283]

Abstract:

Objective: Does osteopathic treatment influence symptom-specific and generic health-related quality of life in women suffering from stress incontinence, urge incontinence, and mixed incontinence compared to pelvic floor muscle training? Study design: Controlled clinical trial including a three-month follow-up. Methods: Two trained osteopaths implemented the study in their private practices in Kappeln und Lunden (Schleswig-Holstein). 56 women aged between 25 and 46 years (average age 40.1 ± 5.4 years) with a medical confirmed incontinence diagnosis were allocated to an osteopathic group (n = 30) and a physiotherapeutic group (n = 26). In the osteopathic group four osteopathic treatments were performed in three-week intervals. The diagnostic osteopathic findings were treated custom-tailored according to osteopathic principles. A trained physiotherapist instructed the pelvic floor muscle training with identical number of treatment sessions and intervals. Training instructions included a home exercise program. The primary outcome parameter “symptom-specific and generic health-related quality of life “ was measured by the „International Consultation on Incontinence Modular Questionnaire – Lower Urinary Tract Symptoms Quality of Life (ICIQ-LUTSqol)“ and the „EuroQol Group self-report questionnaire (EQ-5D) and self-rating of health-related quality of life (EQ-VAS)“. As secondary outcome parameter the number and intensity of symptom-specific complaints was assessed by the „International Consultation on Incontinence Modular Questionnaire – Urinary Incontinence Form (ICIQ-UI SF)“. Osteopathic dysfunctions were recorded. In the course of the study three women dropped out. An intention-to-treat analysis with last observation carried forward was conducted. Results: The inter-group comparison according to the primary outcome parameter symptom-specific quality of life (ICIQ-LUTSqol) did not reveal statistical significance in favor of one of the two therapy options (difference of means: -1.9; 95%CI: -5.8 to 1.9; p=0.3). Osteopathic treatment demonstrated with a 16% improvement (difference of means: -5.9; 95%CI: -8.8 to -2.9; p>0.001) a slight advantage compared to 12% improvement in the physiotherapy group (difference of means: -4; 95%CI: -6.4 to -1.5; p=0.003). Generic quality of life (EQ-5D) increased during the intervention period in both treatment groups in relation to different items and specificity, self-estimated current health-related situation (EQ-VAS) improved in the osteopathic group statistically significant (p=0.04). The intensity of symptom-related complaints (ICIQ-UI SF) decreased in the osteopathic group by 32% and in the physiotherapeutic group by 21% (difference of means: -1; 95%CI: -2.7 to 0.7; p=0.2). All results showed stability to follow-up. Conclusion: The results of the study suggest positive effects of osteopathic treatment in women suffering from urinary incontinence related to symptom-specific and generic health-related quality of life as well as intensity of symptom-related complaints comparable to the effectiveness of pelvic floor muscle training.

Abstract original language:
Studienziel: Hat die osteopathische Behandlung einen Einfluss auf die symptomspezifische und allgemeine Lebensqualität bei Frauen mit Belastungsinkontinenz, Dranginkontinenz und eine Kombination aus beidem, der Mischinkontinenz, verglichen mit der Standardtherapie Beckenbodengymnastik? Studiendesign: Klinische kontrollierte Studie mit Follow-up nach 3 Monaten. Material und Methoden: Die Studie wurde von zwei ausgebildeten Osteopathinnen in ihren Praxen in Kappeln und Lunden (Schleswig-Holstein) durchgeführt. 56 Patientinnen zwischen 25 und 46 Jahren (MW 40,1 ± 5,4 Jahre) mit ärztlich diagnostizierter Harninkontinenz nahmen teil, 30 Patientinnen wurden der Osteopathiegruppe und 26 der Physiotherapiegruppe zugewiesen. In der Osteopathiegruppe wurden nach Befunderhebung 4 osteopathische Behandlungen im Abstand von je 3 Wochen durchgeführt. Die vorgefundenen Dysfunktionen wurden individuell nach den osteopathischen Grundprinzipien behandelt. Die Patientinnen der Physiotherapiegruppe wurden von einer ausgebildeten Physiotherapeutin in ein Beckenbodentraining eingewiesen, die Anzahl und Abstände der Sitzungen waren identisch mit denen der Osteopathiegruppe. Die Übungsanleitung war ausgelegt auf eine selbstständige weitere Durchführung des Programms in häuslicher Umgebung. Der primäre Zielparameter umfasste die symptomspezifische und allgemeine Lebensqualität, erhoben über den „International Consultation on Incontinence Modular Questionnaire – Lower Urinary Tract Symptoms Quality of Life (ICIQ-LUTSqol)“ und den „EuroQol Group self-report questionnaire (EQ-5D) and self-rating of health-related quality of life (EQ-VAS)“. Als sekundärer Zielparameter wurden die symptomspezifischen Beschwerden und deren Ausmaß mit dem Messinstrument „International Consultation on Incontinence Modular Questionnaire – Urinary Incontinence Form (ICIQ-UI SF)“ sowie die osteopathischen Dysfunktionen erfasst. Drei Patientinnen schieden im Studienverlauf aus, im Rahmen der Intention-to-Treat Analyse wurden ihre Daten gemäß dem Prinzip „Last Observation Carried Forward (LOCF)“ gehandhabt. Ergebnisse: Der Intergruppenvergleich des primären Zielparameters symptomspezifische Lebensqualität (ICIQ-LUTSqol) zeigte keine statistische Signifikanz zugunsten einer der beiden Therapieformen (Differenz -1,9; 95%CI: -5,8 bis 1,9; p=0,3). Die osteopathische Behandlung zeigte mit einer Verbesserung von 16% (Differenz -5,9; 95%CI: -8,8 bis -2,9; p>0,001) eine leichte Überlegenheit gegenüber der Physiotherapie mit 12% (Differenz -4; 95%CI: -6,4 bis -1,5; p=0,003). Die allgemeine Lebensqualität (EQ-5D) stieg während der Interventionsphase in beiden Gruppen bezogen auf unterschiedliche Items in unterschiedlicher Ausprägung, die Selbsteinschätzung des heutigen Gesundheitszustandes (EQ-VAS) verbesserte sich in der osteopathisch behandelten Gruppe statistisch signifikant (p=0,04). Das Ausmaß der symptomspezifischen Beschwerden (ICIQ-UI SF) verringerte sich in beiden Gruppen, in der Osteopathiegruppe um 32% und in der Physiotherapiegruppe um 21% (Differenz -1; 95%CI: -2,7 bis 0,7; p=0,2). Alle Verbesserungen zeigten sich weitgehend konstant bei der Follow-up Erhebung. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse der Studie deuten auf einen positiven Effekt der osteopathischen Behandlung von Frauen mit Harninkontinenz bezüglich der symptomspezifischen und allgemeinen Lebensqualität sowie des Ausmaßes der symptomspezifischen Beschwerden, der sich vergleichbar mit der Effektivität des Beckenbodentrainings darstellt.


Search results      

 
 
 






  • ImpressumLegal noticeDatenschutz


ostlib.de/data_jhbzwaykgufeqxpdtsrc



Supported by

OSTLIB recommends