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Osteopathie und ihre Wirkung auf lumbale, diskogene Radikulopathien bei CT -gezielt periradikulär infiltrierten Patienten
(Osteopathy and its effect on lumbar radicular pain related to patients with CT-guided nerve root infiltrations)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2012/01, Pages: 170, type of study: controlled clinical trial

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/2877)

Keywords:

CT-guided periradicular infiltration [1]
lumbar radiculopathy [3]
OMT [2951]
osteopathic manipulative treatment [2973]
WSO [433]

Abstract:

Aim: the following survey procedures were used in the investigation of a possibly positive effect of osteopathy (open-box) on the complaints caused by lumbar radiculopathy of patients with CT-guided periradicular infiltration: Oswestry low back pain disability questionnaire (ODQ), visual-analogue pain scale (VAS), lumbar flexion (inclinometer measurement). Study design: Pragmatic match-controlled clinical trial. When ad-hoc sampling forty patients with lumbar radiculopathy, a herniated intervertebral disc with neural compression was diagnosed with the means of computer tomography (CT) or magnetic resonance tomography (MRT). Subsequently, and according to the affected nerve root the patients were divided ad hoc into two groups. This means that, for example, patients with L5 radiculopathy were alternately allocated to the treatment group and the control group. Both, the treatment group and the control group, involved four patients with L4 radiculopathy, six patients with L5 radiculopathy and ten patients with S1 radiculopathy. Because of discogenic radiculopathies patients of both groups received each a CT-guided nerve root infiltration. Prior to that and three weeks later their extent of impairment and pain was determined with the Oswestry disability questionnaire and a visual-analogue pain scale, respectively, and lumbar flexion was measured with an inclinometer. The patients of the study group “osteopathy” were additionally treated twice at a weekly interval (open-box). Results: Osteopathy has a significant impact on back-pain-conditioned impairment of life by patients with CT-guided periradicular infiltration on account of lumbar discogenic radiculopathies, which is recorded by the ODQ (overall index). Significant improvement appeared in the treatment group with regard to the impairment of their sexual and social lives. Likewise, a positive effect of osteopathy on impairments when walking and sitting can be inferred. On average, in the treatment group mean pain reduction is 40% higher than in the control group (not significant). Concerning the mean range of motion of lumbar flexion, no noteworthy differences can be observed between the treatment group and the control group. Conclusion: Osteopathy has a significant impact on back-pain-conditioned impairment of patients that are treated with CT-guided periradicular infiltration because of lumbar discogenic radiculopathies. In particular, a significant impact on impairment of social and sexual life due to back pain can be observed. Similarly, such a tendency can also be noticed with regard to impairments when sitting and walking. The effect of osteopathy on disease-related impairment cannot be assessed due to the significant differences in the initial status of both groups. Therefore, the observed distinct or observed significant effects of osteopathic treatments can merely be regarded as point of reference for further research with a more homogenous sample regarding the single aspects of impairment.

Abstract original language:
Ziel: Zur Untersuchung einer möglichen positiven Wirkung der Osteopathie (open-box) auf das Beschwerdebild der lumbalen Radikulopathien bei CT-gezielt periradikulär infiltrierten Patienten wurden folgende Erhebungsverfahren verwendet: Oswestry Low Back Pain Disability Fragebogen, Visuelle analoge Schmerzskala, Lumbale Flexion (Inklinometermessung). Studiendesign: Pragmatic match-controlled clinical trail. Bei einer Stichprobe von vierzig Patienten mit lumbalen Radikulopathien wurde mittels Computertomographie (CT) oder Magnetresonanztomographie (MRT) ein Bandscheibenvorfall mit nervaler Bedrängung diagnostiziert. Anschließend wurden die Patienten, je nach betroffener Nervenwurzel, „ad-hoc“ in zwei vergeichbare Gruppen aufgeteilt. Das bedeutet, dass zum Beispiel Patienten mit einer Radikulopathie L5 abwechselnd der Behandlungsgruppe, beziehungsweise der Kontrollgruppe, zugeteilt wurden. Sowohl in der Behandlungsgruppe als auch in der Kontrollgruppe wurden vier Patienten mit Radikulopathie L4, sechs Patienten mit Radikulopathie L5 und zehn Patienten mit Radikulopathie S1 eingeschlossen. Die Patienten beider Gruppen erhielten aufgrund der diskogenen Radikulopathien jeweils eine CT-gezielte periradikuläre Nervenwurzelinfiltration. Davor und drei Wochen später wurden ihr Beeinträchtigungsausmaß mit dem Oswestry Disability Fragebogen und ihr Schmerzausmaß mit einer visuellen Analogskala erhoben. Mittels Inklinometer wurde die lumbale Flexion vermessen. Die Patienten der Studiengruppe Osteopathie wurden zusätzlich zweimal im wöchentlichen Abstand behandelt (open-box). Ergebnisse: Osteopathie hat einen signifikanten Einfluss auf die rückenschmerzbedingte Beeinträchtigung von CT-gezielt periradikulär infiltrierten Patienten mit lumbalen, diskogenen Radikulopathien. In der Behandlungsgruppe wurde vor allem bei der Beeinträchtigung des Sexuallebens und des Soziallebens eine signifikante Verbesserung zu beobachten. Ebenso ist ein positiver Effekt der Osteopathie auf die Beeinträchtigung beim Gehen und Sitzen anzunehmen. Die mittlere Schmerzreduktion in der Behandlungsgruppe ist um 40% höher als in der Kontrollgruppe (nicht signifikant). Beim mittleren Bewegungsausmaß der lumbalen Flexion sind keine nennenswerten Unterschiede zwischen Behandlungsgruppe und Kontrollgruppe zu beobachten. Zusammenfassung: Osteopathie hat einen signifikanten Einfluß auf die rückenschmerzbedingte Beeinträchtigung von CT-gezielt periradikulär infiltrierten Patienten mit lumbalen, diskogenen Radikulopathien, gemessen mittels Oswestry Beeinträchtigungsindex (Gesamtindex). Insbesonders kann ein signifikanter Einfluss auf die rückenschmerzbedingte Beeinträchtigung des Sexual- und des Soziallebens beobachtet werden. Tendenzen sind auch in der Beeinträchtigung beim Gehen und Sitzen zu erkennen. Aufgrund signifikanter Unterschiede im Ausgangszustand beider Gruppen ist eine abschließende Bewertung der Wirkung der Osteopathie auf Teilaspekte der krankheitsbezogenen Beeinträchtigung nicht möglich. Dementsprechend können die beobachteten deutlichen bzw. auch signifikanten Effekte der osteopathischen Behandlungen lediglich als Anhaltspunkt für weitere Untersuchungen mit einer in den einzelnen Aspekten der Beeinträchtigung homogeneren Stichprobe gewertet werden.


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