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Osteopathie- ein viel versprechender Ansatz zur Verbesserung der Lebensqualität bei Panikattacken
(Osteopathy - A very promising approach to improve the quality of life in persons suffering from panic attacks)

Journal: Osteopathische Medizin Date: 2004/08, 5(3):Pages: 9-15, type of study: clinical trial

Full text    (No URL available)

Keywords:

agopraphobia [1]
anxiety disorders [5]
life quality [2]
mental health [21]
osteopathy [460]
panic attacks [1]
panic disorders [1]
clinical trial [612]

Abstract:

Question: Our hypothesis of thesis is defined as such: the osteopathic treatment significantly improves the quality of life of persons suffering from Panic Disorder (PD) and results in the disappearance of Panic attacks. Research in neurobiology found neurological deficiencies in persons suffering from PD, mainly in the limbic system, the temporal pole, the right prefrontal and occipital cortex and certain regions of the brain stem. We believe that Osteopathy can treat these people by relieving the mechanisms of restraint forced on the central nervous system to bring relief to the psychological complications of PD. Goal: proposing the osteopathic approach as an alternative treatment to the two types of presently proposed therapies, alone or combined (the pharmacological approach and the psychological approach) to treat PD. Panic disorder is a mental health problem that takes too long to detect, giving rise to medical abuse, tending to become chronic and lessening the quality of life. Experimental design: clinical research with a small group of nine subjects suffering from PD with agoraphobia not allowed to take any medicine prescribed for PD or be treated by a psychologist - in order to isolate the effect of the osteopathic treatment. The evaluation of the quality of life was made by 6 standard questionnaires largely used in psychological evaluation in research for PD in pretreatment and posttreatment. Step 1: Pretreatment evaluation (1st week): a) PRIME-MD questionnaire to verify the diagnostic, b) psychological evaluation with the 6 questionnaires and c) an osteopathic evaluation. Step 2: Osteopathic therapy: 4 sessions of osteopathic treatment according to protocol (around 1 hour each). Step 3: The posttreatment evaluation (13th week): reevaluing the subjects with the same psychological questionnaires as in step 1. Step 4: Follow-up three years later: using the same psychological questionnaires in order to verify if the acquired conditions have maintained or disappeared. Results: First, the results that were obtained show a significant improvement in the quality of life in regards to factors of depression, fear, anxiety, physical sensations and panic attack. Secondly, these acquired conditions have been maintained or have even improved after three years as for anxiety and agoraphobic cognitions where results are even better than after the post-test on the 13th week. The results in regard of the mobility inventory for agoraphobia (MIA accompanied) l'ANOVA shows a non-significant improvement with maintenance after 3 years and for MIA unaccompanied, the improvement is not significant either but is not maintained. The subjects were very satisfied. Conclusion: In the light of the results obtained by other far-reaching research for PD using the same tools of psychometric evaluation, we find our results to be very promising. We believe that osteopathy could be a new and interesting therapeutic path to treat PD at low cost, safe without side effect and effective. More research will be needed to test this approach with larger groups of people suffering from PD and results compared with other therapeutic approaches in the same research.

Abstract original language:
Fragestellung: Die Hypothese unserer Diplomarbeit ist folgendermaßen definiert: Die osteopathische Behandlung verbessert signifikant die Lebensqualität bei Menschen, die an Panikstörungen (PD) leiden, und bewirkt das Verschwinden von Panikattacken. Neurobiologische Untersuchungen ergaben neurobiologische Defizite bei Menschen, die an PD leiden, hauptsächlich im Limbischen System, im Schläfenlappen, in der rechten präfrontalen und der okzipitalen Hirnrinde, sowie in bestimmten Regionen des Hirnstamms. Wir glauben, dass Osteopathie diese Menschen behandeln und die Spannungsmechanismen lösen kann, die auf das zentrale Nervensystem wirken, um die psycho-logischen Komplikationen bei PD zu lindern. Ziel: Angebot des osteopathischen Ansatzes als alternative Behandlungsform zu den zwei Arten derzeit angebotener Therapien zur Behandlung von PD, allein oder in Kombination (mit dem pharmakologischen Ansatz und dem psychologischen Ansatz). Panikstörungen sind ein mentales Gesundheitsproblem, das zu lange besteht, bevor es erkannt wird, das zu Medikamentenmissbrauch führt und dazu neigt, chronisch zu werden und die Lebensqualität zu beeinträchtigen. Untersuchungs-Design: Klinische Forschungs-studie mit einer kleinen Gruppe von neun Probanden, die an PD mit Agoraphobie leiden. Ihnen wurde weder Medikamenteinnahme, die bei PD verschrieben wird, noch psychologische Behandlungen erlaubt, um die Wirkung der osteopathischen Behandlung isoliert beurteilen zu können. Die Untersuchung der Lebensqualität wurde mittels 6 standardisierter Fragebögen durchgeführt, die häufig bei psychologischen Untersuchungen zur Erforschung von PD während der Vor- und Nachbehandlungen eingesetzt wurden. Schritt 1: Vorbehandlungs-Untersuchung (Prä-Test, 1. Woche): a) PRIME-MD-Fragebogen zur Verifizierung der Diagnose b) psychologische Untersuchung mit den sechs Fragebögen und c) einer osteopathischen Untersuchung. Schritt 2: Osteopathische Therapie: Vier Sitzungen osteopathischer Behandlung gemäß Protokoll (Dauer jeweils ca. 1 Stunde). Schritt 3: Nachbehandlungs-Untersuchung (Post-Test, 13. Woche): Nochmalige Untersuchung mit den gleichen psychologischen Fragebögen wie bei Schritt 1. Schritt 4: Nachuntersuchung drei Jahre später: Einsatz der gleichen psychologischen Fragebögen, um zu testen, ob das veränderte Zustandsbild weiterhin besteht oder wieder verschwand. Ergebnisse: 1. Die erzielten Ergebnisse zeigen eine signifikante Verbesserung bei der Lebensqualität hinsichtlich der Faktoren Depression, Furcht, Angst, Körperempfindungen und Panikattacken. 2. Die erreichten Bedingungen waren auch nach drei Jahren noch vorhanden oder haben sich sogar verbessert. Für die Kognition von Angst und Agoraphobie waren die Ergebnisse sogar nach dem Post-Test in der 13. Woche besser. Die Ergebnisse des ANOVA-Tests in Bezug auf das Mobilitätsspektrum bei Agoraphobie (IMA-Fragebogen begleitet) zeigen eine nicht-signifikante Verbesserung bei der Aufrechterhaltung nach drei Jahren. Ohne IMA-Fragebogen ist die Verbesserung ebenfalls nicht signifikant, und konnte auch nicht beibehalten werden. Die Probanden waren zufrieden. Schlussfolgerung: In Bezug auf die Ergebnisse, die von anderen weitreichenden Forschungsstudien über PD, die mit den gleichen Methoden zur psychometrischen Untersuchung durchgeführt wurden, sind unsere Resultate sehr vielversprechend. Wir glauben, dass Osteopathie ein neuer und interessanter Weg zur Behandlung von PD zu niedrigen Kosten sein kann, der sicher, ohne Nebenwirkungen und effektiv ist. Weitere Forschungsstudien sind notwendig, um diesen Ansatz an einer größeren Gruppe von Menschen, die an PD leiden, zu testen, sowie die Resultate mit denen anderer Therapieansätze zu vergleichen, die innerhalb der gleichen Studie angewandt werden.


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