Advanced search

Search results      


Einfluss osteopathischer Behandlungen auf Konzentrationsstörungen bei Kindern [Pilotstudie]
(Effect of osteopathic treatments on concentration disorders in children. A pilot study)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2002/10, , type of study: controlled clinical trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

attention deficit disorder [5]
hyperactivity [17]
children [228]
infants [143]
pediatric [452]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
controlled clinical trial [283]

Abstract:

Objective: Is the ability to concentrate improved in 3rd and 4th grade children after osteopathic treatments? Study Design: This is a clinical study with a control group. Patients and treatment: 18 children in one school were selected from one grade because they had concentration problems and birth trauma or trauma to the skull in the 1st-2nd year of life. Birth trauma was considered to be any major medical intervention at birth. In this group of 18 children, 9 received osteopathic treatment three times in one year and 9 did not. Osteopathic treatment lasted approximately one hour, during which compensation was sought in all osteopathic axes. Outcome parameters: It was performed before and after, a total of two concentration tests. This was a standardized, validated school test that has been performed for many years with reproducible results. Results: In the group of osteopathically treated children, there was an improvement in the ability to concentrate compared to the control group. Conclusion: In children with concentration disorders and concomitant birth trauma or trauma to the skull in the first 2 years of life, there is a statistically significant efficacy of osteopathic treatment. In a small group of 9 children the clinical significance is still questionable.

Abstract original language:
Studienziel: Ist die Konzentrationsfähigkeit bei Kindern der 3. und 4. Klasse nach osteopathischen Behandlungen zu verbessern? Studiendesign: Es handelt sich dabei um eine klinische Studie mit Kontrollgruppe, die prospektiv angelegt ist. Patienten und Behandlung: 18 Kinder einer Schule wurden aus einem Schuljahrgang ausgewählt, weil sie Konzentrationsstörungen hatten und ein Geburtstrauma oder ein Trauma am Schädel im 1.- 2. Lebensjahr. Als Geburtstrauma galt jede größere medizinische Intervention bei der Geburt. In dieser Gruppe von 18 Kindern wurden 9 innerhalb eines Jahres drei mal osteopathisch behandelt und 9 nicht. Die osteopathische Behandlung dauerte ca. eine Stunde, in der ein Ausgleich in allen osteopathischen Achsen angestrebt wurde. Zielparameter: Es wurde vorher und hinterher, insgesamt zwei Konzentrationsteste durchgeführt. Dabei handelte es sich um einen standardisierten, validierten Schultest, der seit vielen Jahren mit reproduzierbaren Ergebnissen durchgeführt wird. Ergebnisse: In der Gruppe der osteopathisch behandelten Kinder ergab sich eine Verbesserung der Konzentrationsfähigkeit im Vergleich zur Kontrollgruppe. Schlussfolgerung: Bei Kindern mit Konzentrationsstörungen und gleichzeitigem Geburtstrauma oder Trauma am Schädel in den ersten 2 Lebensjahren gibt es eine statistisch signifikante Wirksamkeit der osteopathischen Behandlung. Bei einer kleinen Gruppe von 9 Kindern ist die klinische Signifikanz weiterhin fraglich.


Search results      

 
 
 






  • ImpressumLegal noticeDatenschutz


ostlib.de/data_mqhwkzxvyrjgdfbpsuen



Supported by

OSTLIB recommends