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Unspezifische, pseudoradikuläre Schmerzen nach lumbaler Bandscheibenoperation
(Nonspecific, pseudoradicular low back pain after lumbar nucleotomy)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2006/10, , type of study: controlled clinical trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

low back pain [413]
nonspecific low back pain [7]
lumbar nucleotomy [1]
pseudoradicular pain [1]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
controlled clinical trial [283]

Abstract:

Background: This is a pilot study that investigates the effectiveness of osteopathic and physiotherapeutic therapy in comparison to no treatment in patients with non specific, pseudoradicular low back pain after lumbar nucleotomy, with the aim to improve the activity of daily life. Study design: Prospective, controlled, not randomized interventional study. Setting: The patients were recruited from the clinic of neurosurgery of the “Klinikum Rechts der Isar” (Technical University Munich). The treatment took place at the office of outclinic therapists. Patients: 400 patients underwent examination 6 weeks after lumbar nucleotomy with following rehabilitation program. 45 patients were identified as having non-specific low back pain. 38 of these finished the study (mean age 45.8, 16 m, 22 f). 18 patients underwent Physiotherapy, 10 Osteopathy and 10 got no therapy. Interventions: Physiotherapy: The patients had 10 individual sessions physiotherapy (30 min) with following heat treatment and electric therapy. 18 outclinic physiotherapists took part. Osteopathy: The patients have had 5 individual sessions of osteopathy (45-60 min). 7 osteopaths took part. No therapy: The patients received no treatment and were instructed to do their daily activities as good as possible. They were allowed do physical exercises that they had learnt previously. Main outcome measure: The Roland Morris Disability Questionnaire was to be answered at the beginning of the treatment and twice 1-2 weeks after the end of the treatment. Results: The difference of the RMDQ between the beginning and the end of the observation was 1.6 in the physiotherapy-group, 4.1 in the osteopathy-group and 0.6 in the group that got no treatment. The difference between osteopathy and physiotherapy and between osteopathy and no treatment were both statistically significant (p=0.033 and p=0.004 respectively). There was no significant difference observed between physiotherapy and no treatment (p=0.5). Conclusion: Osteopathy seems to improve the disability of patients with non specific low back pain after lumbar nucleotomy. The missing of randomization and the small sample size reduces the scientific value of the study. But secondary outcome measures like the need of taking medicines, return to work and improvement in FFD (Finger-Floor Distance) are consistent to the RMDQ.

Abstract original language:
Hintergrund: Diese Pilotstudie soll untersuchen, inwieweit osteopathische und physiotherapeutische Behandlungsserien gegenüber einer Therapiepause, bei Patienten mit unspezifischen, pseudo-radikulären Schmerzen (PSS) nach lumbaler Nukleotomie, die schmerzbedingte Einschränkung im Alltag verbessern können. Studiendesign: Prospektive, nicht randomisierte, kontrollierte Interventionsstudie. Setting: Patienten der Klinik für Neurochirurgie am Klinikum Rechts der Isar in München. Die Behandlungen erfolgten bei niedergelassenen Therapeuten. Patienten: 38 Patienten mit unspezifischen, pseudoradikulären Schmerzen ohne Hinweise auf einen Rezidivprolaps, eine Spondylodiszitis, Spinalkanalstenose oder Spondylolisthese (mittleres Alter 45,8 Jahre, 16 m, 22 w) beendeten die Studie in den 3 Therapiegruppen Physiotherapie (n=18), Osteopathie (n=10) und Therapiepause (n=10). Sie wurden aus 400 Patienten, die 6 Wochen nach einer lumbalen Nukleotomie untersucht wurden, ermittelt. Interventionen: Physiotherapiegruppe: Die Patienten erhielten 10 krankengymnastische Behandlungen (30 min) mit Wärmeanwendung und Elektrotherapie. Osteopathiegruppe: Die Patienten absolvierten 5 osteopathische Behandlungen (45-60 min), die von 7 Absolventen des Europäischen Colleg für Osteopathie ausgeführt wurden. Therapiepause: Die Patienten führten keine Therapie durch, gestalteten den Alltag so weit wie möglich normal und konnten erlernte Übungen selbstständig ausführen. Primärer Zielparameter: Die schmerzbedingte Funktionseinschränkung wurde mit dem Roland Morris Disability Questionnaire (RMDQ) gemessen, der zu Beginn der Behandlung und 1-2 Wochen nach Abschluss der Behandlung erhoben wurde. Ergebnisse: Die Differenz im RMDQ zwischen Erst- und Nachuntersuchung lag bei der Osteopathie bei 4.1, bei der Physiotherapie bei 1.6, und bei der Therapiepause bei 0.6 Skalenpunkten. Zwischen Osteopathie/Physiotherapie und Osteopathie/Therapiepause ergab sich ein statistisch signifikanter Unterschied (p=0.033 bzw. p=0.004), wohingegen zwischen Physiotherapie/Therapiepause kein signifikanter Unterschied bestand (p=0.5). Schlussfolgerung: Die Osteopathie scheint die schmerzbedingte Funktionseinschränkung von Patienten mit unspezifischen Schmerzen nach lumbaler Nukleotomie signifikant zu verbessern. Die fehlende Randomisierung der Patienten zu den Therapiegruppen, die unterschiedlichen und eher kurzen Beobachtungszeiträume und die kleinen Therapiegruppen schränken die Aussagekraft der Ergebnisse ein. Die ähnliche Merkmalsverteilung und die, dem Ergebnis beim RMDQ entsprechenden sekundären Zielparameter (Medikamentenbedarf, Rückkehr zur Arbeit und Verbesserung beim FBA), scheinen die Ergebnisse zu bestätigen.


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