Advanced search

Search results      


ObiH – Osteopathie bei infantiler Haltungs asymmetrie und Plagiozephalie (Teil 2)
(ObiH - Osteopathy for infantile postural asymmetry and plagiocephaly (Part 2))

Journal: Osteopathische Medizin Date: 2022/12, 23(4):Pages: 26-31. doi: Subito , type of study: controlled clinical trial

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1615907122001149)

Keywords:

infantile postural asymmetry [3]
non-synostotic postural plagiocephaly [2]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
plagiocephaly [41]
Vojta therapy [2]
pediatrics [375]
infant [224]
controlled clinical trial [283]

Abstract:

Purpose: Currently, studies on osteopathic manipulative therapy (OMT) for non-synostotic positional plagiocephaly and infantile postural asymmetry are scarce. The aim of the present study focusses on the therapeutic effect regarding the degree of plagiocephaly, comparing osteopathic manipulative therapy (OMT) and treatment according to the Vojta concept. Material/Methods: In a multicenter clinical, controlled, non-randomized study, a total of n = 45 infants with existing infantile postural asymmetry and plagiocephaly were examined. After a standardized clinical examination, the Phillipi asymmetry score and the Severity Assesment for Plagiocephaly were used as outcome parameters. The OMT group (n = 33) received 3 diagnosis-oriented osteopathic treatments within the first 4 weeks, while the Vojta group (n = 12) received 1–2 treatments weekly over the entire 3-month period of the study. For comparison, a zero-group of symmetric infants (n = 8) were examined using the assessments mentioned above. Results: Both treatment methods showed a significant improvement in the severity assessment score at follow-up T4 (OMT group, p = 0.000; Vojta group, p = 0.015). The OMT group also reached significance in the between-group comparison at T2 (p = 0.031) and T3 (p = 0.000). The treatment effects of both groups converged at follow-up T4. Conclusion: Three diagnosis-based OMT, as well as continuous physiotherapy 1–2 times a week according to the Vojta concept improved the severity of positional non-synostotic plagiocephaly in infants under 6 months of age.

Abstract original language:
Die Studienlage bezüglich osteopathisch manipulativer Therapie (OMT) bei nicht-synostotischer, lagebedingter Plagiozephalie und infantiler Haltungsasymmetrie ist aktuell als spärlich zu bezeichnen. Ziel der vorliegenden Arbeit war es, den Therapieeffekt von osteopathisch manipulativer Therapie (OMT) gegenüber einer Verumgruppe nach dem Vojta-Konzept auf den Grad der Plagiozephalie zu vergleichen. Material/Methoden: In einer multizentrischen klinischen, kontrollierten, nicht-randomisierten Studie wurden insgesamt n = 45 Säuglinge mit bestehender infantiler Haltungsasymmetrie und Plagiozephalie untersucht. Nach einer standardisierten klinischen Untersuchung wurden als Zielparameter der Asymmetriescore nach Phillipi sowie das Severity Assessment for Plagiocephaly erhoben. Die OMT-Gruppe (n = 33) erhielt innerhalb der ersten 4 Wochen 3 befundorientierte osteopathische Behandlungen, die Vojta-Gruppe (n = 12) erhielt 1–2 Behandlungen wöchentlich über den gesamten 3-monatigen Zeitraum der Studie. Zum Vergleich wurde eine Nullgruppe symmetrischer Säuglinge (n = 8) mittels oben aufgeführter Assessments untersucht. Ergebnisse: Beide Behandlungsmethoden zeigten zum Follow-up T4 eine signifikante Verbesserung des Severity Assessment Scores (OMT-Gruppe: p = 0,000; Vojta-Gruppe: p = 0,015). Die OMT-Gruppe erreichte im Zwischengruppenvergleich zudem zum Zeitpunkt T2 (p = 0,031) sowie zu T3 (p = 0,000) Signifikanz. Die Therapieeffekte näherten sich wiederum zum Follow-up T4 an. Schlussfolgerung: 3× OMT verbessert ebenso wie eine durchgängig 1–2× wöchentlich durchgeführte Physiotherapie nach dem Vojta-Konzept bei Säuglingen unter 6 Monaten den Schweregrad einer lagebedingten, nicht-synostotischen Plagiozephalie.


Search results      

 
 
 






  • ImpressumLegal noticeDatenschutz


ostlib.de/data_nqxrwykvcguphdfzmsej



Supported by

OSTLIB recommends