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Sutherlandtechnik beim Knick-Senkfuß
(Sutherlandtechnik for pes planuvalgus)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2017/10, Pages: 104, type of study: randomized controlled trial

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/3159)

Keywords:

BLT [4]
Sutherland technique [1]
balanced ligament technique [1]
fascia [261]
flat foot [1]
pes planovalgus [1]
randomized controlled trial [710]
WSO [433]

Abstract:

Purpose: Forming the foundations of the statics of our body, the foot is prone to dysfunctions. One of these dysfunctions is the Pes planovalgus deformity. The present pilot study compares an osteopathic technique on the arch of the foot with a treatment using a fascia roller. This thesis aims to present an effective treatment method for the Pes planovalgus and examines the effect of the treatment on the fascial system via the spinal mobility. Design: The present study is a randomized, controlled pilot study. Methodology: 30 patients with Pes planovalgus took part in the study. Randomization was carried out by forming two groups of 15 participants each. The osteopathic intervention consisted of a BLT - Sutherland technique - on the plantar fascia. The comparison group was asked to daily treat the foot and the calf muscles using a fascia roller. The difference in values of the two groups were statistically evaluated. Primary target parameters were: navicular height, rearfoot angle, Schober and Ott signs. Secondary target parameters were: VAS, balance test, forefoot angle, single-heel-rise, range of motion in the talocrural and the subtalar joints. Results: Significant improvements of all target parameters could be demonstrated. Discussion: As Pes planovalgus deformity develops over a prolonged period, further studies should consider this long-term effect. For further studies, we also recommend a group without intervention. Conclusion: Since the results of both groups showed a high effectiveness of the two treatment methods, it also provides a useful knowledge for both osteopathy and physiotherapy. The research questions asked at the outset as to whether the Sutherland technique has an impact on spinal mobility and whether the use of the Sutherland technique on the transverse arch may improve the Pes planovalgus, can be clearly answered with yes.

Abstract original language:
Ziel: Der Knick-Senkfuß, führt zum Verlust des medialen Längsgewölbes. Durch die vorliegende Pilotstudie wird eine osteopathische Technik am Fußgewölbe mit einer Behandlung auf der Faszienrolle verglichen. Im Rahmen dieser Arbeit soll eine effektive Behandlungsmethode für den Knick-Senkfuß aufgezeigt werden, und dabei die Auswirkung auf das Fasziensystem über die Wirbelsäulenbeweglichkeit überprüft werden. Design: Die vorliegende Studie ist eine randomisierte, kontrollierte Pilotstudie. Methodik: 30 Patienten/innen mit Knick-Senkfuß nahmen an der Studie teil. Die Randomisierung erfolgte in zwei Gruppen zu je 15 Teilnehmern/innen. Die osteopathische Intervention bestand aus einer BLT- Sutherlandtechnik an der Plantarfaszie. Die Vergleichsgruppe bearbeitete täglich die Fuß- und Wadenmuskulatur mit einer Faszienrolle. Primäre Zielparameter sind: Navicularhöhe, Rückfußwinkel, Schober- und Ott-Zeichen Sekundäre Zielparameter sind: VAS, Gleichgewichtstest, Vorfußvaruswinkel, Single-Heel-Rise, Bewegungsumfang im Sprunggelenk Ergebnisse: Es zeigen sich signifikante Verbesserungen der Zielparameter. Diskussion: Da sich die Pathologie des Knick-Senkfußes über einen langen Zeitraum entwickelt, sollte bei weiteren Studien dieser Langzeiteffekt berücksichtigt werden. Eine Gruppe ohne Intervention wäre auch empfehlenswert. Konklusion: Da die Ergebnisse beider Gruppen eine große Effektivität der beiden Behandlungsmethoden zeigen, stellt dies eine nützliche Kenntnis für die Osteopathie und Physiotherapie dar. Auch die eingangs gestellten Forschungsfragen, ob die Sutherlandtechnik am Fuß Auswirkungen auf die Wirbelsäulenbeweglichkeit hat, und ob mit der Sutherlandtechnik der Knick-Senkfuß verbessert werden kann, kann eindeutig mit ja beantwortet werden. Es besteht jedoch kein signifikanter Unterschied zwischen den beiden Behandlungsmethoden.


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