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Die Entspannung der intracranialen Membranen bei Kindern mit hyperaktivem Verhaltenssyndrom
(Intracranial membrane tension release of children with hyperactive disorder)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 1999/10, , type of study: controlled clinical trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

intercranial membrane [2]
ADHS [7]
hyperactivity [17]
hyperactive disorder [3]
children [228]
paediatric [6]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
controlled clinical trial [283]

Abstract:

Objective: Hyperactive disorder is among the most common disorder in childhood. This conducted clinical trial verified the hypothesis in how far cranial osteopathic techniques improve the symptoms of children with hyperactive syndromes. Further, this study was used to address the question of whether the technique of the “release of the tension of the intracranial membranes” causes a sufficient improvement of the symptoms or whether a combination with the treatment of dysfunctions of the sphenobasilar symphysis is more practical. Material and methods: Participating in the study were thirty patients aged between four and eight years with hyperactive disorder diagnosed in medical and psychological examinations. The children were divided into three groups with 10 of them in each group. The following interventions were performed: Group 1: Release of tension of the intracranial membranes and treatment of the present dysfunctions of the sphenobasilar symphysis. Group 2: Release of the tension of the intracranial membranes without treatment of the sphenobasilar symphysis. Group 3: Sham treatment. In each group four treatments were given at four-week intervals. The primary parameter was the psychological test for measuring the degree of hyperactivity based on C.K. Conners. The secondary parameters were the osteopathic dysfunctions before and after treatment and the observations of parents, educators and teachers after treatment. Results: The treatment with cranial osteopathic techniques in group 1 revealed a statistical significance with regard to the primary parameter. A clinically relevant improvement (28,7%) of the score of the Conners-test was recorded over time. The secondary parameters also showed this positive trend. Within group 2 and 3, no statistical significant improvement could be demonstrated. Conclusion: Four treatments with cranial osteopathic techniques (tension release of intracranial membranes and treatment of dysfunctions of the sphenobasilar symphysis) over a period of 16 weeks resulted in having a positive impact on children aged between four and eight years with hyperactive disorder. Further at random controlled trials, especially with a holistic osteopathic approach, are needed to confirm these positive first signs.

Abstract original language:
Studienziel: Prüfung der Hypothese, inwiefern die craniale Osteopathie für Kinder mit Hyperaktivem Verhaltenssyndrom therapeutisch sinnvoll sein kann. Das Hauptaugenmerk lag auf der Frage: Ist die Technik der Entspannung der intracranialen Membranen alleine ausreichend oder könnte sie in Kombination mit der Behandlung von Dysfunktionen der Synchondrosis sphenobasilaris wirksamer sein? Design: Kontrollierte klinische Interventionsstudie. Setting: Sozialpädiatrisches Zentrum am Evangelischen Krankenhaus in Oberhausen. Dauer der Studienarbeit von Februar 1998 bis Juni 1999. Patienten: 30 Patienten mit dem medizinischen Befund Hyperkinetisches Syndrom wurden den Therapeutinnen vom Chefarzt des Sozialpädiatrischen Zentrums des Evangelischen Krankenhauses in Oberhausen zugewiesen. Die Altersspanne lag zwischen vier und acht Jahren. Aufteilung der 30 Patienten in 3 Gruppen zu je 10 Patienten. Interventionen: Gruppe 1: Entspannung der intracranialen Membranen und Behandlung der Dysfunktionen der Synchondrosis sphenobasilaris. Gruppe 2: Entspannung der intracranialen Membranen ohne Behandlung der Dysfunktionen der SSB. Gruppe 3 (Sham-Gruppe): Keine Behandlung der in Gruppe 1 und 2 beschriebenen cranialen Strukturen. 4 Behandlungen im Abstand von ca. 4 Wochen. Primäre/Sekundäre Zielparameter: Primärer Zielparameter: Psychologischer Test zur Messung des Hyperaktivitätsgrades; Conners Test. Sekundärer Zielparameter: Osteopathischer Übersichtsbefund vor und nach den Behandlungen; Beobachtungen der Eltern, Erzieher und Lehrer nach den Behandlungen. Ergebnisse: Die osteopathische Behandlung der Gruppe 1 zeigte eine statistisch signifikante Verbesserung hinsichtlich primärer und sekundärer Zielparameter. In den Gruppen 2 und 3 traten keine statistisch signifikanten Verbesserungen auf. Schlussfolgerungen: Die osteopathische Therapie ist aufgrund der positiven Resultate ein erfolgversprechender Behandlungsansatz für Patienten zwischen vier und acht Jahren mit Hyperkinetischem Syndrom, jedoch nur, wenn die osteopathische Behandlung sowohl die Behandlung von Dysfunktionen der Synchondrosis sphenobasilaris als auch die Entspannung der intracranialen Membranen umfasst.


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