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Hat die osteopathische Behandlung einen Einfluss auf persistierende Symptome unter Hormonersatztherapie bei Frauen mit einer Hashimoto-Thyreoiditis? Prä-Post-Studie.
(Does individual osteopathic treatment influence persistent symptoms under hormone replacement therapy in women with Hashimoto´s thyreoiditis? A pre-post study )

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2024/06, , type of study: pretest posttest design

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

Hashimoto disease [1]
hormone replacement therapy [4]
osteopathic manipulative treatment [3750]
OMT [3730]
women [537]
pretest posttest design [210]

Abstract:

Objective: Evaluation of effectiveness of individual custom tailored osteopathic treatment in women with Hashimoto´s thyreoiditis under hormone replacement therapy suffering from persistent symptoms. Study design: Pre-post study. Methods: Three trained osteopaths conducted the study in their private practices in Leipzig (Germany). 40 female patients aged 31 to 51 years (average age 42.6 ± 5.3 years) with the medical diagnosis “Hashimoto´s thyreoiditis” under hormone replacement therapy with persistent symptoms were included in the study. The three main symptoms, “fatigue”, “depressed mood/depression” and “skin problems” had to have an intensity of at least 40% on the visual analog scale (VAS). A six-week control period was followed by 5 osteopathic treatments at three-week intervals. The custom-tailored treatment was based on osteopathic principles. A follow-up was carried out three months after the end of the study. Main outcome parameter was intensity of symptoms selected on the basis of the main clinical symptoms described in literature (VAS). Secondary outcome parameters were quality of life (SF-36) and the impairment of leisure and working life due to the symptoms (Likert scales). Results: Comparing the differences between the two study periods, the main symptoms showed a statistically significant result in favor of the greater improvements during the treatment period: the symptom “fatigue” improved by 43% (difference in the mean values 2.2; 95% CI: 0.9 to 3.5; p=0.001), the symptom “depressed mood/depression by 62% (difference in the mean values 3.2; 95% CI: 1.9 to 4.4; p<0.001) and the symptom “skin problems” by 53% (difference in the mean values 2.7; 95% CI: 1.1 to 4.2; p=0.002). Other recorded symptoms also improved, “intolerance to coldness” by 46%, “dry hair/hair loss” by 50% and “digestive problems” by 53%. The physical and mental component summary score of the SF-36 improved statistically significantly. The mean value of the mental component summary score of the study population was at 50.4 after the treatment period and thus reached the value of the German standard population. Impairment of leisure activities due to lack of motivation, depressive mood/depression, physical well-being and lack of energy as well as impairment of working life due to hypothyroidism improved. The results achieved after the treatment period showed extensive stability in the 3-month follow-up period after the end of study. Conclusion: Five osteopathic treatments over a time-period of 12 weeks led to positive changes of symptoms and health related quality of life in patients suffering from Hashimoto´s thyreoiditis. Further studies including larger patients samples and a randomized controlled design are warranted.

Abstract original language:
Studienziel: Untersuchung der Effektivität einer ganzheitlichen osteopathischen Behandlung auf persistierende Symptome bei Frauen mit Hashimoto-Thyreoiditis unter Hormonersatztherapie. Studiendesign: Prä-Post-Studie. Methoden: Drei ausgebildete Osteopathen führten die Studie in ihren privaten Praxen in Leipzig durch. 40 Patientinnen zwischen 31 und 51 Jahren (im Mittel 42,6 ± 5,3 Jahre), mit ärztlich diagnostizierter und medikamentös eingestellter Hashimoto-Thyreoiditis, wurden eingeschlossen. Eine klinische Symptomatik musste trotz Einnahme der Standardmedikation vorliegen, die drei Hauptsymptome, „Müdigkeit“, „depressive Stimmung / Niedergeschlagenheit“ und „Hautprobleme“ mussten eine mindestens 40-prozentige Intensität auf der Visuelle Analogskala (VAS) aufweisen. Nach einem sechswöchigen Kontrollzeitraum folgten 5 individuelle befundorientierte osteopathische Behandlungen, basierend auf den osteopathischen Prinzipien, in dreiwöchigen Intervallen. Drei Monate nach Studienende wurde ein Follow-up durchgeführt. Zielparameter waren Symptome, die auf Grundlage der in der Literatur beschriebenen klinischen Leitsymptomatik ausgewählt wurden (VAS). Sekundär wurden Lebensqualität (SF-36) und die Beeinträchtigung von Freizeit und Arbeitsleben durch die Symptomatik (Likert-Skalen) erfasst. Ergebnisse: Die drei Hauptsymptome zeigten im Vergleich der Differenzen beider Studienphasen ein statistisch signifikantes Ergebnis zugunsten der größeren Verbesserungen während der Behandlungsphase: das Symptom „Müdigkeit“ verbesserte sich um 43% (Differenz der Mittelwerte 2,2; 95% CI: 0,9 bis 3,5; p=0,001), das Symptom „depressive Stimmung/Niedergeschlagenheit“ um 62% (Differenz der Mittelwerte 3,2; 95% CI: 1,9 bis 4,4; p<0,001) und das Symptom „Hautprobleme“ um 53% (Differenz der Mittelwerte 2,7; 95% CI: 1,1 bis 4,2; p=0,002). Weitere erfasste Symptome verbesserten sich ebenfalls, „Kälteintoleranz“ um 46%, „trockene Haare/Haarausfall“ um 50% und „Verdauungsbeschwerden“ um 53%. Körperliche und psychische Summenskala des SF-36 verbesserten sich statistisch signifikant. Der Mittelwert der psychischen Summenskala der Studienpopulation lag nach der Behandlungsphase bei 50,4 und erreichte damit den Wert der deutschen Normpopulation. Beeinträchtigungen von Freizeitaktivitäten durch fehlende Motivation, depressive Stimmung/Niedergeschlagenheit, körperliches Wohlbefinden und Mangel an Energie sowie Beeinträchtigung des Arbeitslebens durch die Schilddrüsenunterfunktion verbesserten sich. Die nach der Behandlungsphase erzielten Verbesserungen zeigten eine weitgehende Stabilität in der 3-monatigen Follow-up Phase nach der Studie. Schlussfolgerung: Fünf osteopathische Behandlungen über einen Zeitraum von 12 Wochen führten zu positiven Veränderungen der Symptomatik und Lebensqualität von Patienten mit Hashimoto-Thyreoiditis. Weitere Studien, insbesondere mit größeren Fallzahlen und in randomisierten kontrollierten Designs sind wünschenswert.


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