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The effects of a 4-week barefoot exercise intervention on plantar pressure, impact, balance and pain in injured recreational runners: A pilot study

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2019/09, 33Pages: 1–7. doi: Subito , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1746068918300117)

Keywords:

barefoot training [1]
lower extremity [5]
injuries [83]
pilot study [193]
plantar pressure [3]
prevalence [11]
randomized controlled trial [889]
running [18]
sports [144]

Abstract:

Background With recreational running's continued popularity and incidence of lower extremity injuries increasing, it is important from an osteopathic practitioner perspective, to be aware of treatment/interventions that may enhance recovery or prevent injury. With an osteopathic lens we postulate that improving function leads to symptomatic benefit in not only structure but throughout the kinetic chain. Objectives The present study aimed to assess the effects of a 4-week barefoot (BF) training intervention on; visual analog scale (VAS) pain scores, postural sway, plantar pressure, stride and foot impact. Methods In this parallel design study, eight recreational runners were recruited and blindly randomised to a control (CO) (1 M & 2F; aged 28.0 ± 12.1 years; weight 63.3 ± 11.6 kgs) or intervention (I) (4 M & 1F; aged 33.4 ± 9.3 years; weight 69.8 ± 7.6 kgs). Results No significant differences in plantar pressure or stride pre- or post-intervention for CO or I group. However, there were significant reductions in the intervention group for VAS walk (pre:mdn = 3 (IQR = 3.0–5.5; post:mdn = 1.5 (IQR = 1.0–4.0) and run (pre:mdn = 6 (IQR = 4.5–7.5; post:mdn = 2.0 (IQR = 1.5–5.0). Also, for medial-lateral eyes open sway condition for both left (pre:mdn = 2.94 (IQR = 2.54–5.42; post:mdn = 2.26 (IQR = 2.05–3.18) and right leg (pre:mdn = 3.55 (IQR = 2.79–4.32; post:mdn = 2.71 (IQR = 2.26–3.34). Finally, a significant decrease in rear-foot strike impulse (pre:mdn = 4.66 (IQR = 3.01–5.14; post:mdn = 2.66 (IQR = 1.81–3.54). Conclusion The present study assesses short-term balance and impact changes through a BF intervention. It is entirely probable plantar cutaneous mechanoreceptor activity has increased leading to peripheral and centrally mediated improvement in balance through reduction in sway. The reductions in impact outline the neuro-biomechanical relationship and importance of plantar sensitivity. For injuries where either factor is at play, BF activity may have clinical benefits.

Abstract German language:
(translated by Ostlib): Hintergrund Angesichts der anhaltenden Beliebtheit des Freizeitlaufens und der zunehmenden Häufigkeit von Verletzungen der unteren Extremitäten ist es aus osteopathischer Sicht wichtig, sich über Behandlungsmethoden/Maßnahmen zu informieren, die die Genesung fördern oder Verletzungen vorbeugen können. Aus osteopathischer Sicht gehen wir davon aus, dass eine Funktionsverbesserung nicht nur strukturelle Vorteile mit sich bringt, sondern auch positive Auswirkungen auf die gesamte kinetische Kette hat. Ziele Die vorliegende Studie hatte zum Ziel, die Auswirkungen einer vierwöchigen Barfuß-Trainingsintervention auf die Schmerzwerte der visuellen Analogskala (VAS), die Körperhaltung, den Plantardruck, die Schrittlänge und den Fußaufprall zu bewerten. Methoden In dieser Parallelstudie wurden acht Freizeitläufer rekrutiert und blind randomisiert einer Kontrollgruppe (CO) (1 M & 2 F; Alter 28,0 ± 12,1 Jahre; Gewicht 63,3 ± 11,6 kg) oder einer Interventionsgruppe (I) (4 M & 1 F; Alter 33,4 ± 9,3 Jahre; Gewicht 69,8 ± 7,6 kg) eingeteilt. Ergebnisse Es gab keine signifikanten Unterschiede im Plantardruck oder in der Schrittlänge vor oder nach der Intervention für die CO- oder I-Gruppe. Allerdings gab es in der Interventionsgruppe signifikante Reduktionen für VAS-Walk (vorher:mdn = 3 (IQR = 3,0–5,5; nachher: Median = 1,5 (IQR = 1,0–4,0) und beim Laufen (vorher: Median = 6 (IQR = 4,5–7,5; nachher: Median = 2,0 (IQR = 1,5–5,0). Auch bei der medial-lateralen Augen-offen-Schwankungsbedingung für beide Beine (vorher: Median = 2,94 (IQR = 2,54–5,42; nachher: Median = 2,26 (IQR = 2,05–3,18) und für das rechte Bein (vorher: Median = 3,55 (IQR = 2,79–4,32; nachher: mdn = 2,71 (IQR = 2,26–3,34). Schließlich wurde eine signifikante Abnahme des Impulses beim Aufsetzen des hinteren Fußes festgestellt (vorher: Median = 4,66 (IQR = 3,01–5,14); nachher: Median = 2,66 (IQR = 1,81–3,54). Schlussfolgerung Die vorliegende Studie bewertet kurzfristige Veränderungen des Gleichgewichts und der Aufprallkraft durch eine BF-Intervention. Es ist sehr wahrscheinlich, dass die Aktivität der plantaren Hautmechanorezeptoren zugenommen hat, was zu einer peripher und zentral vermittelten Verbesserung des Gleichgewichts durch eine Verringerung des Schwankens geführt hat. Die Verringerung der Aufprallkraft verdeutlicht die neurobiomechanische Beziehung und die Bedeutung der plantaren Sensibilität. Bei Verletzungen, bei denen einer dieser Faktoren eine Rolle spielt, kann die BF-Aktivität klinische Vorteile haben.


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