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Adjunctive osteopathic therapy for hospitalized COVID-19 patients: A feasibility-oriented chart review study with matched controls

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2022/06, 44Pages: 3–8. doi: Subito , type of study: cohort study

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1746068922000426)

Keywords:

retrospective cohort study [2]
osteopathic manipulative treatment [3766]
OMT [3746]
Covid-19 [112]
respiratory disorders [4]
adjunctive therapy [3]

Abstract:

Background: Osteopathic manipulative treatment (OMT) may improve outcomes during COVID-related respiratory distress – the most common cause of death from novel coronavirus (SARS-CoV-2). Outcomes from OMT treatments of respiratory distress during the COVID-19 pandemic have not been reported. Objective Assess adjunctive OMT in hospitalized patients with SARS-CoV-2 and respiratory distress. Design Feasibility oriented retrospective observational cohort study. Setting COVID-19 (non-ICU) ward in a tertiary academic medical center. Methods Inpatients received daily OMT treatments of rib raising, abdominal diaphragm doming, thoracic pump and pedal pump. Primary outcomes were procedural acceptance, satisfaction, side effects, and adverse events. Secondary outcomes were patient-reported clinical change after therapy; number of hospital days; need during hospitalization for high-flow oxygen, C-PAP/BiPAP or intensive care; need for supplementary oxygen at discharge; and discharge disposition. Participants Hospitalized adults with SARS-CoV-2 infection and respiratory distress. Results OMT (n = 27) and Control (n = 152) groups were similar in demographics and most laboratory studies. 90% of patients accepted OMT and reported high satisfaction (4.26/±0.71 (maximum 5)), few negative effects, no adverse events, and positive clinical change (5.07 ± 0.96 (maximum 7)). Although no significant differences were found in secondary outcomes, OMT patients trended towards fewer hospital days than Controls (p = 0.053; Cohen's d = 0.22), a relationship that trended towards correlation with number of co-morbidities (p = 0.068). Conclusion Hospitalized patients with respiratory distress and COVID-19 reported acceptance, satisfaction, and greater ease of breathing after a four-part OMT protocol, and appear to have a shorter length of hospitalization. Randomized controlled trials are needed to confirm these results.

Abstract German language:
(translated by Ostlib): Hintergrund: Osteopathische Manipulationstherapie (OMT) kann die Ergebnisse bei COVID-bedingter Atemnot verbessern – der häufigsten Todesursache durch das neuartige Coronavirus (SARS-CoV-2). Über die Ergebnisse von OMT-Behandlungen bei Atemnot während der COVID-19-Pandemie wurde bisher nicht berichtet. Ziel Bewertung der adjuvanten OMT bei hospitalisierten Patienten mit SARS-CoV-2 und Atemnot. Design Machbarkeitsorientierte retrospektive Beobachtungskohortenstudie. Setting COVID-19-Station (außerhalb der Intensivstation) in einem tertiären akademischen medizinischen Zentrum. Methoden Die stationären Patienten erhielten täglich OMT-Behandlungen mit Rib Raising, Abdominal Diaphragm Doming, Thoracic Pump und Pedal Pump. Primäre Endpunkte waren die Akzeptanz des Verfahrens, die Zufriedenheit, Nebenwirkungen und unerwünschte Ereignisse. Sekundäre Endpunkte waren die vom Patienten berichtete klinische Veränderung nach der Therapie, die Anzahl der Krankenhaustage, der Bedarf an High-Flow-Sauerstoff, C-PAP/BiPAP oder Intensivpflege während des Krankenhausaufenthalts, der Bedarf an zusätzlichem Sauerstoff bei der Entlassung und die Entlassungsdisposition. Teilnehmer: Erwachsene mit SARS-CoV-2-Infektion und Atemnot, die stationär behandelt wurden. Ergebnisse: Die OMT-Gruppe (n = 27) und die Kontrollgruppe (n = 152) waren in Bezug auf die Demografie und die meisten Laboruntersuchungen ähnlich. 90 % der Patienten akzeptierten die OMT und berichteten von einer hohen Zufriedenheit (4,26/±0,71 (maximal 5)), wenigen negativen Auswirkungen, keinen unerwünschten Ereignissen und positiven klinischen Veränderungen (5,07 ± 0,96 (maximal 7)). Obwohl keine signifikanten Unterschiede bei den sekundären Endpunkten festgestellt wurden, tendierten OMT-Patienten zu weniger Krankenhaustagen als die Kontrollgruppe (p = 0,053; Cohen's d = 0,22), wobei diese Beziehung tendenziell mit der Anzahl der Begleiterkrankungen korrelierte (p = 0,068). Schlussfolgerung Hospitalisierte Patienten mit Atemnot und COVID-19 berichteten nach einem vierteiligen OMT-Protokoll von Akzeptanz, Zufriedenheit und einer größeren Erleichterung beim Atmen und scheinen eine kürzere Krankenhausaufenthaltsdauer zu haben. Zur Bestätigung dieser Ergebnisse sind randomisierte kontrollierte Studien erforderlich.


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