Advanced search

Search results      


Die Anamnese in der Osteopathie - Theorie und Praxis
(Case History Taking in Osteopathy - Theory and Practice)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2012/09, Pages: 163, type of study: qualitative study

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.com/s/orw/item/2871)

Keywords:

case history [1]
conventional medicine [3]
OMT [2951]
osteopathic manipulative treatment [2973]
qualitative study [209]
significance [4]
WSO [433]

Abstract:

Background:Taking a case history is an integral component of the everyday osteopathic practice yet it causes again and again problems for osteopathic students, which become obvious in supervisions and the final clinical exam at the end of the osteopathic training. Comprehensive information regarding how a case history should be carried out and what content and aims it is supposed to have can only rarely be found in the osteopathic literature in contrast to the conventional medical literature. Further, the significance of the case history in osteopathic practice cannot be clearly identified based on the information in the literature due to differing and contradicting statements and opinions. Research question: 1. How is a case history carried out regarding its format, aims and dimensions of content from the perspective of osteopaths working in practice? 2. What is the significance of the case history from the perspective of osteopaths working in practice? Methodology:After guideline-based interviews with six experts the collected data were analyzed by means of a qualitative analysis of content. Results: A central goal of the osteopathic case history is to establish a good foundation of trust in the patient-practitioner relationship and communication but not to formulate an osteopathic diagnosis. In contrast to conventional medicine, osteopathic practitioners tend not to follow a very structured protocol but prefer a questioning process that is very much focused on the individual and let themselves be guided by what they feel in their dialogue with the tissues. Therefore the evaluation and palpation are attributed more significance than the case history. Conclusion: The subject case history should feature more prominently in the osteopathic training to better prepare students for processing the information gathered in the case history to establish a diagnosis.

Abstract original language:
Studiendesign:Qualitative Studie Problemdefinition:Die Anamnese, ein wesentlicher Bestandteil des osteopathischen Praxisalltags, bereitet Osteopathie-Studenten immer wieder Probleme, welche in Supervisionen und in der fachspezifischen Prüfung am Ende der Ausbildung manifest werden. Ausführliche Angaben in der osteopathischen Literatur bezüglich Durchführung, Inhalt und Zielsetzung der Anamnese sind im Gegensatz zur schulmedizinischen Literatur rar. Auch lässt sich der Stellenwert der osteopathischen Anamnese in der Literatur nicht eindeutig festmachen, da  differierende und widersprüchliche Aussagen und Ansichten vorliegen. Forschungsfragen: Wie gestalten sich die Durchführung, Zielsetzung und inhaltlichen Dimensionen der Anamneseerhebung aus Sicht praktisch tätiger Osteopathen? Welchen Stellenwert hat die Anamnese aus Sicht praktisch tätiger Osteopathen? Methode:Nach der Durchführung von leitfadengestützten Interviews mit sechs Experten wurden die gewonnenen Daten mittels qualitativer Inhaltsanalyse ausgewertet. Ergebnisse: Als zentrales Ziel der osteopathischen Anamnese erweist sich das Entfalten einer vertrauensvollen Beziehungs- und Gesprächsbasis, nicht aber das Formulieren einer osteopathischen Diagnose. Im Unterschied zur Schulmedizin wird in der Osteopathie von einem stark strukturierten Vorgehen Abstand genommen und stattdessen ein individuum-zentriertes Erfragen und Erspüren auf Basis eines Dialogs mit dem Gewebe favorisiert. Entsprechend wird auch der Untersuchung und Palpation sowohl in der Literatur als auch im osteopathischen Praxisalltag ein höherer Stellenwert eingeräumt als der Anamnese. Schlussfolgerung: Das Thema Anamnese wäre in der Osteopathieausbildung verstärkt aufzugreifen, um Studierende für das diagnostische Verarbeiten anamnestisch gewonnener Informationen zu sensibilisieren.


Search results      

 
 
 






  • ImpressumLegal noticeDatenschutz


ostlib.de/data_xgjhmtawfuczkpqyrsvb



Supported by

OSTLIB recommends