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Osteopathie bei Infantiler Zerebralparese – Pilotstudie Kann durch craniale Behandlung ein positiver Effekt auf die Gelenksbeweglichkeit bei Infantiler Zerebralparese erzielt werden?
(Osteopathic Treatment in Cases of Infantile Cerebral Palsy – Pilot Study Does cranial treatment achieve a positive effect on joint mobility in cases of infantile cerebral palsy?)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2012/09, Pages: 266, type of study: randomized controlled trial

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/2869)

Keywords:

articulated motion [1]
cranial osteopathy [62]
ICP [1]
OMT [2951]
osteopathic manipulative treatment [2973]
range of motion [80]
WSO [433]

Abstract:

Research questions: Can an improvement of passive joint mobility of the shoulder, elbow, hip and knee joints, independent of the patient’s sex, be observed in patients with ICP after osteopathic treatment in the cranial field compared with control group patients? As a side question, it was tested whether discrepancies exist between measurements performed by two different therapists. Design: randomized, single-blinded, placebo controlled pilot study Method: A total of 20 patients aged 14 to 67, among them 9 female and 11 male, diagnosed with infantile cerebral palsy and reduced mobility in at least one of the joints of the shoulder, elbow, hip and knee, were assigned in an ad-hoc manner to an osteopathic treatment group, receiving a one-time cranial treatment of 30 minutes, and to a placebo group, receiving a one-time session of undirected hands-on treatment during 30 minutes. The range of motion method was used to measure passive joint mobility and was performed by two physiotherapists with the same goniometer. Results: A significant effect of the osteopathic treatment on the internal rotation of the left hip joint and a tendency towards an effect on the shift of the zero position between extension and flexion of the right hip joint can be observed. The therapist effect has no influence on the validity of the measurements; however, it has an influence on the evaluation of an effect depending on the sex of the patient. The evaluation of an influence depending on the sex of the patient can only be interpreted as a trend. Conclusions: The one single significant result and the low sample size confer low validity to the effectiveness of the application of a one-time cranial treatment for improvement of joint mobility in ICP; however, a positive trend can be identified. A basis for further studies is given. These should involve higher sample sizes and longer observation periods. Since the results suggest a reaction to the treatment depending on the sex of the patient, it is recommended to carry out the study with only male or only female groups of corresponding sizes. In general, a simplification by using only one person to perform the measurements is recommended.

Abstract original language:
Fragestellungen: Gibt es bei Menschen mit ICP nach einer osteopathischen Behandlung im cranialen Bereich verglichen mit Kontrollgruppenpatienten eine geschlechtsunabhängige Verbesserung der passiven Gelenksbeweglichkeit der Schulter-, Ellbogen-, Hüft- und Kniegelenke? In einer Nebenfrage wurde untersucht, ob es einen Unterschied zwischen den Messungen der Therapeutinnen gibt. Studiendesign: Randomisierte, einfachblindierte, placebokontrollierte Pilotstudie Methodik: Insgesamt20 PatientInnen, 9 Frauen und 11 Männer, im Alter von 14 bis 67 Jahren, mit der Diagnose Infantile Zerebralparese und einer Einschränkung in  zumindest einem Gelenk von Schulter, Ellenbogen, Hüfte und Knie, wurden nach dem Zufallsprinzip in eine osteopathische Behandlungsgruppe, die eine einmalige craniale Behandlung von 30 Minuten und in eine Placebogruppe aufgeteilt, welche ebenfalls einmalig undifferenzierte Berührungen über eine Zeitraum von 30 Minuten, erhielt. Als Messinstrument der passiven Gelenksbeweglichkeit diente die Range of Motion Meßmethode, welche von zwei Physiotherapeutinnen mit demselben Goniometer ausgeführt wurde. Ergebnisse: Bei der Innenrotation des linken Hüftgelenks ist ein signifikanter Effekt der osteopathischen Behandlung nachweisbar, sowie ein tendenzieller Effekt auf die Veränderung der Nullstellung zwischen Extension und Flexion des rechten Hüftgelenks. Der Therapeuteneffekt hat keinen Einfluss auf die Aussagekraft der Messungen, jedoch einen Einfluss auf die Bewertung eines geschlechtsspezifischen Effekts. Die Untersuchung eines geschlechtsabhängigen Einflusses kann nur als Trend interpretiert werden. Schlussfolgerungen: Aufgrund der einzelnen signifikanten Ergebnisse und der geringen Patientenzahl ist eine geringe Aussagekraft auf die Wirksamkeit der Anwendung cranialer Behandlung als einmalige Anwendung zur Verbesserung der Gelenksbeweglichkeit bei ICP gegeben, jedoch ist hier ein positiver Trend zu erkennen. Der Anreiz für weitere Studien ist gegeben. Diese sollten größere Patientenzahlen und längere Beobachtungszeiträume beinhalten. Nachdem es Hinweise auf geschlechtsspezifische Reaktionen auf die Behandlung gibt, wäre es ratsam, die Studie mit männlichen bzw. weiblichen Gruppen entsprechender Größe durchzuführen. Insgesamt wäre eine Vereinfachung, nur eine Person welche die Messungen durchführt, anzuraten.


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