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Osteopathische Behandlungen von Patienten mit Miktionsbeschwerden (LUTS) bei benigner Prostatahyperplasie
(Osteopathic treatment of patients with lower urinary tract symptoms and benign prostatic hyperplasia)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2008/10, , type of study: controlled clinical trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

lower urinary tract symptoms [10]
benign prostatic hyperplasia [5]
Osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]

Abstract:

Background: The benign enlargement of the prostate (Benign Prostatic Hyperplasia) ranks among the most common diseases of ageing men. There are about 12.000.000 men over fifty years in Germany. A representative examination of these men has shown that nowadays 40,5% suffer from symptoms in need of treatment in the lower urinary tract and 26,9% having an enlarged prostate. Objective: Can osteopathic treatment have a positive influence on micturition disorders and the quality of life coming along with the benign enlargement of the prostate? Design: Two-phase pre-post pilot trial Setting: The study was run by two examined osteopaths, having trained at the Institut für angewandte Osteopathie (IFAO), and took place in their private practises.
Materials and methods: 26 men aged from 40 to 70 (average age 60,7 years) participated in the study suffering from a benign enlargement of the prostate diagnosed by a doctor. Only men were allowed for the participation in the study with an IPSS-Score bigger than 8. A 4 weeks period without any interventional treatment was followed by a 10 weeks period with 4 osteopathic treatments based on medical results at 2 weeks intervals each. The primary outcome parameter was the seriousness of the micturition disorders based on the IPSS-Score. The secondary outcome parameter (quality of life) was captured by the quality of life index (Qol) and the SF – 36. The osteopathic diagnosis followed a special pattern: The malfunctions in the parietal, visceral and cranio-sacral system were treated individually with osteopathic methods on the day of examination. Results: Comparing the period without any treatment with the period of treatment results in a statistical significance for the IPSS sum score with a difference of 5,5 points (95% CI: 2,9 to 8,1; p<0,001). Positive effects were already diagnosed in the waiting period with an 0,5 improvement of the IPSS sum score (95% CI: 0,03 to1,0; p=0,04). Whereas the result for the period of treatment was a sum score improvement of 6 (95% CI: 3,6 to 8,4; p<0,001). The outcome parameter quality of life shows in both questionnaires statistically significant positive effects, too, in relation to the period of treatment compared to the period of waiting. Conclusion: 4 osteopathic treatments in a period of 10 weeks lead to statistically significant improvements for men with micturition disorders coming along with a benign prostatic hyperplasia. Further studies are needed especially with a randomized controlled design.

Abstract original language:
Hintergrund: Die gutartige Vergrößerung der Prostata (BPH) zählt zu den häufigsten Erkrankungen des alternden Mannes. In Deutschland leben ca. 12.000.000 Männer im Alter über 50 Jahre. Eine Repräsentativuntersuchung bei diesen Männern hat gezeigt, dass zur Zeit 40,5% an behandlungsbedürftigen Symptomen im Bereich des unteren Harntraktes (LUTS) leiden und 26,9% eine vergrößerte Prostata haben. Studienziel: Kann eine osteopathische Behandlung von Männern mit benignem Prostatasyndrom deren Miktionsbeschwerden sowie deren Lebensqualität verbessern? Studiendesign: Zweiphasige Prä-Post-Pilotstudie. Setting: Die Studie wurde von zwei am Institut für angewandte Osteopathie (IFAO) ausgebildeten Osteopathen in ihren privaten Praxen durchgeführt. Material und Methoden: 26 Männer zwischen 40 und 70 Jahren (Durchschnittsalter 60,7 Jahre) mit einer ärztlich diagnostizierten benignen Prostatahyperplasie nahmen an der Studie teil. Vorraussetzung für die Studienteilnahme war ein IPSS-Score (Internationaler Prostata-Symptom-Score) größer als 8. Einer vierwöchigen interventionsfreien Wartezeit folgte die zehnwöchige Interventionsphase, in der vier befundorientierte osteopathische Behandlungen in Abständen von jeweils zwei Wochen stattfanden. Der primäre Zielparameter war der Schweregrad der Miktionsbeschwerden, gemessen mit dem IPSS-Score. Der sekundäre Zielparameter Lebensqualität wurde über den Lebensqualitätsindex (Qol) sowie den SF-36 erfasst. Die osteopathische Befunderhebung erfolgte nach einem Befundschema, die am Tage der Untersuchung vorgefundenen Dysfunktionen im parietalen, viszeralen und kranio-sakralen System wurden individuell nach den Prinzipien der Osteopathie behandelt. Ergebnisse: Der Vergleich zwischen der interventionsfreien Wartezeit und der Behandlungsphase ergibt eine statistische Signifikanz für den IPSS-Summenscore mit einer Differenz von 5,5, Punkten (95% CI: 2,9 bis 8,1; p<0,001). Während der Wartezeit schon kam es zu einem positiven Effekt mit einer Verbesserung des IPSS-Summenscore um 0,5 (95% CI: 0,03 bis 1,0; p=0,04). In der Behandlungsphase lag die Verbesserung des IPSS-Summenscores bei 6 (95% CI: 3,6 bis 8,4; p<0,001). Auch für den Zielparameter Lebensqualität zeigen sich bei beiden Fragebögen (Qol und SF-36) statistisch signifikante positive Effekte bezogen auf die Interventionsphase verglichen mit der Wartezeit. Fazit: Vier osteopathische Behandlungen über einen Zeitraum von 10 Wochen führen zu statistisch signifikanten Verbesserungen der Miktionsbeschwerden von Männern mit einer benigner Prostatahyperplasie. Weitere Studien, insbesondere mit randomisiertem kontrolliertem Design, sind wünschenswert.


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