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Welchen Einfluss hat eine Manipulation mit einer HVLA Technik (High-Velocity–Low-Amplitude-Thrust) am oberen Sprunggelenk bei Erwachsenen mit einer funktionellen Instabilität (FI) auf die Faktoren Range of Motion in der Dorsalflexion, den Schmerz, insuffiziente Reflexe und den funktionellen Zustand?
(What is the impact of a manipulation with an HVLA technique (high-velocity-low-amplitude-thrust) on the ankle joint in adults with functional instability (FI) on the factors range of motion in dorsiflexion, pain, insufficient reflexes and functional instability?)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2023/11, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathicresearch.com/s/orw/item/4067)

Keywords:

ankle [33]
functional instability [2]
high velocity low amplitude [39]
HVLA [36]
randomized controlled trial [710]
range of motion [80]
WSO [433]

Abstract:

Background: Statements regarding the efficiency of high-velocity-low amplitude techniques (HLVA) on the talocrural joint vary. Aim: Changes in dorsi-flexion mobility, functional stability, reflexes and pain in a functionally instable ankle (FI) after a lateral sprain, treated with a HVLA technique, shall be evaluated. Method: A randomized controlled study with 38 individuals between 19 and 59 years old that have a FI with reduced dorsiflexion < 40° (ROM), reflexes, instability and pain received either a single treatment of a HVLA technique (n=19) or, in the control group (CG), a heat application (n=19). Results: The ROM shows significant improvements in the HVLA group (+5,40°; SD 6,45; p=0,003) and the CG (+1,49°; SD 2,08; p=0,006) with no significant difference between the groups (p=0,093). The insufficient reflexes improved significantly in the HVLA group (+2,53 seconds; SD 2,59; p=0,001).There is no significant improvement in the CG (p=0,753). The total length of standing between the groups is not significant (p=0,311). The positive change of the mean duration of standing in the HVLA group is significantly better as in the CG (p= 0,018). The pain changes significantly in the HVLA group (- 4,74 points; SD 9,21; p=0,038) and in the CG (-6,47 points; SD 7,99; p=0,002) but with no significant difference between the groups (p=0,065). The functional state improves significantly in the HVLA group (+15,04 points; SD 11,28 ; p <0,001) and in the CG (+4,72points; SD 8,39; p=0,025) with a significant change between the groups (p=0,004). Discussion: Both groups have improvements in all parameters. The HVLA group is not more efficient than the CG. The results should be considered critically due to the small group of participants.

Abstract original language:
Hintergrund: Aussagen über die klinische Effizienz von High-Velocity–Low-Amplitude-Thrust (HVLA) Techniken am unteren Sprunggelenk variieren. Ziel: Überprüfung der Dorsalflexion, des funktionellen Zustands, der Reflexbereitschaft und des Schmerzes einer funktionellen Instabilität (FI) am Fuß nach einem Distorsionstrauma mit einer HVLA Technik. Methode: In dieser randomisierten kontrollierten Studie mit 38 ProbandInnen im Alter zwischen 19 und 59 Jahren mit einer FI und den eingeschränkten Komponenten Flexion < 40° (ROM), Reflex, funktioneller Zustand und Schmerz erhalten einmalig eine Intervention mit einer HVLA Technik (n=19) oder eine Wärmeanwendung (n=19) in der Kontrollgruppe (KG). Ergebnis: Die ROM zeigt signifikante Mittelwertsunterschiede in der HVLA Gruppe (+5,40°; SD 6,90; p=0,003) und der KG (+1,49°; SD 2,08; p=0,006) bei keinem signifikanten Unterschied (p=0,093) zwischen den Gruppen. Die insuffizienten Reflexe der HVLA Gruppe sind signifikant besser (2,53 Sekunden, SD 2,59; p= 0,001) bei keiner signifikanten Verbesserung in der KG (p=0,753). Der Standdauervergleich zwischen den Gruppen ist nicht signifikant (p=0,311). Die Veränderung der mittleren Standlänge der HVLA Gruppe ist signifikant besser als in der KG (p=0,018). Der Schmerz verändert sich signifikant in der HVLA Gruppe (-4,74 Punkte; SD 9,21; p= ,038) und in der KG (-6,47 Punkte; SD 7,99; p=0,002) bei keinem signifikanten Unterschied zwischen den Gruppen (p=0,065). Der funktionelle Zustand verbessert sich signifikant in der HVLA Gruppe (+15,04 Punkte; SD 11,28; p <0,001) und in der KG (+4,72 Punkte; SD 8,39; p=0,025) bei einer signifikanten Verbesserung zwischen den Gruppen (p=0,004). Diskussion: Beide Gruppen verbessern sich, die HVLA Technik zeigt sich gegenüber der Kontrollgruppe nicht überlegen. Die Ergebnisse müssen auf Grund der kleinen Stichprobe kritisch gesehen werden.


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