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Die osteopathische Behandlung von Frauen mit Descensus uteri
(Osteopathic treatment of women with uterine prolapse. A randomized controlled trial)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2008/10, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

uterine prolapse [1]
uterus descendus [1]
female [379]
women [333]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Objective: The main objective of this study is to evaluate whether an osteopathic treatment can improve the level of descent in women suffering from female organ prolapse and has an impact on the concomitant complaints. Design: Evaluator-blind randomized controlled trial. Setting: The osteopathic treatments were administered at two private clinics (Bad Wildbach- Calmbach and Neustadt/Wstr.). Study realization extent from 2005 to 2007.
Materials and methods: Forty-two women (average age 45 years) diagnosed by their gynaecologists as suffering from female organ prolapse level I or II and potential concomitant complaints took part in the study. By means of external randomization 21 women were assigned to the intervention group, 21 women to the control group. The intervention group received four osteopathic treatments in intervals of three weeks. The women of the control group received four physiotherapeutic treatments (pelvic floor muscle training) over the same period in the same intervals. Osteopathic dysfunctions were recorded on the day of the treatments in accordance with the individual diagnosis of the patients and were treated based on osteopathic principles. Primary outcome parameter was the gynaecological assessed level of descent (no descent – level I – level II) in addition to an explicit recordation on a visual analogue scale (VAS). Results: In the intervention group the level of descent improved in 13 women, in five of them the gynaecological diagnosis corresponds to “no descent”. The explicit recordation had significantly improved from 55% to 30% on the VAS (p<0.001). The improvement in the control group was less pronounced (58% to 40%, p<0.004). The direct comparison of both groups, however did not reveal a statistically significant superiority of one group (inter-group difference of longitudinal changes 7%, p=0.2). Potential concomitant complaints, e.g. cystitis, voiding difficulties or dysmenorrhoea etc. were assessed by numeric rating scales (NRS). In the intervention group the overall score significantly improved by the end of the treatment from 42 to 22 points on the NRS (p<0.001). The same positive trend could be revealed for quality of life (physical and mental health) measured by the SF-36. Conclusion: Four osteopathic treatments in intervals of three weeks had a statistically significant influence on the level of descent on women suffering from female organ prolapse suggesting superiority of osteopathic therapy as opposed to the standard therapy of “pelvic floor muscle training”. An osteopathic treatment series seems to be a suitable therapeutic method in the treatment of women with female organ prolapse level I and II.

Abstract original language:
Studienziel: Mit der vorliegenden Studie soll untersucht werden, ob die osteopathische Behandlung bei Frauen mit Descensus den Senkungsgrad des Uterus und auch die begleitenden Nebenbeschwerden verbessern kann. Studiendesign: Evaluatorblinde randomisierte, kontrollierte Studie. Ort der Durchführung: Die Behandlungen wurden in Bad Wildbad-Calmbach und in Neustadt/Wstr. in privaten Osteopathiepraxen durchgeführt. Der Behandlungszeitraum erstreckte sich von 2005 bis 2007. Material und Methoden: An der Studie nahmen 42 Patientinnen im Alter von 30 – 60 Jahren mit einem diagnostizierten Descensus uteri Grad I und II und eventuellen Begleitsymptomen teil. 21 Frauen wurden der Interventionsgruppe und 21 der Kontrollgruppe zugeteilt. Die Interventionsgruppe erhielt vier osteopathische Behandlungen in einem Abstand von drei Wochen. Die Frauen der Kontrollgruppe wurden ebenfalls viermal in gleichen Intervallen physiotherapeutisch mit Beckenbodengymnastik behandelt. Die osteopathischen Dysfunktionen wurden vor der Behandlung erfasst und nach den Prinzipien der Osteopathie individuell behandelt. Primärer Zielparameter war der Descensusgrad, beurteilt durch den Gynäkologen und eine zusätzliche detaillierte Erfassung auf einer visuellen Analogskala (VAS). Ergebnisse: Bei 13 der insgesamt 21 Patientinnen der Interventionsgruppe kam es zu einer Verbesserung des Senkungsgrads, bei 5 Frauen konnte nach der osteopathischen Behandlung kein Descensus mehr diagnostiziert werden. Bei der Einschätzung auf der VAS verbesserte sich der Wert der Interventionsgruppe um 24,3 Prozent (p<0,001), in der Kontrollgruppe um 17,5 (p<0,004). Der Intergruppenvergleich zeigte keinen signifikanten Unterschied zwischen den beiden Gruppen (p=0,2). Mögliche Begleitsymptome, wie z.B. Blasenentzündungen, Miktionsstörungen oder Menstruationsbeschwerden etc., erfasst mit numerischen Ratingskalen, verbesserten sich in der Interventionsgruppe in ihrer Gesamtsumme um 19,6 Punkte (p<0,001). Auch der sekundäre Parameter Lebensqualität erfasst mit dem SF-36 zeigte die positive Tendenz in der osteopathisch behandelten Gruppe mit einer Steigerung der körperlichen und psychischen Summenskala. Fazit: Vier osteopathische Behandlungen in dreiwöchigen Abständen besitzen einen statistisch signifikanten Einfluss auf den Senkungsgrad des Uterus bei Frauen mit einem Descensus uteri. Die osteopathische Behandlung bietet somit eine geeignete therapeutische Alternative zur physiotherapeutischen Standardintervention.


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