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Der Einfluss des „general osteopathic treatment“ (GOT) auf das Gangbild, die Funktionalität und posturale Kontrolle von Schlaganfallpatient*innen. Eine randomisierte kontrollierte Pilotstudie
(The influence of “general osteopathic treatment“ (GOT) on gait, functionality and postural control in stroke patients. A randomized controlled pilot study)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2023/11, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathicresearch.com/s/orw/item/4060)

Keywords:

gait [25]
OMT [2951]
osteopathic manipulative treatment [2973]
pilot study [104]
posture [76]
randomized controlled trial [710]
stroke [10]
WSO [433]

Abstract:

Aims: The purpose of this randomized controlled pilot study was to investigate the feasibility of a randomized controlled trial (RCT) with a higher sample size. Background: Stroke is one of the most prevalent causes for impairments in adults. In the chronic phase of stroke, reduced gait speed and distance are common in addition to adaptive symptoms and pain. As the GOT affects the whole myofascial system through long-lever techniques, it could possibly impact these symptoms. Methods: This randomized controlled pilot study is based on a comparison of the experimental group and control group with pre- and posttest measures. The experimental group received a GOT, the control group a MOTOmed mobility training. The APDM Mobility Lab Gait analysis system was used for data collection. Feasibility criteria for planning a RCT were determined. Whether GOT influences secondary outcomes like gait, functionality, or postural control in stroke patients was answered exploratively. Results: It is feasible to implement a RCT according to the findings of this pilot study. Based on the collected data it could not be answered whether GOT affects gait, functionality, or postural control. Significant changes were found in pain reduction (p = .05) and the parameter meter per seconds of the hemiparetic bodyside (p = .04). Discussion: Valid results for secondary outcomes cannot be given due to the general conditions of this study, including a lack of data for planning an adequate sample size and the treatment frequency. Conclusion: A higher sample size, more frequent treatment interventions and follow-up tests need to be applied to investigate long-term effects and provide meaningful results of further research.

Abstract original language:
Ziel: Zweck dieser randomisierten kontrollierten Pilotstudie ist es, die Machbarkeit für eine randomisierte kontrollierte Studie (RCT) mit größerer Stichprobe zu überprüfen. Hintergrund: Das Krankheitsbild Schlaganfall ist eine der häufigsten Ursachen für Beeinträchtigungen Erwachsener. Insbesondere im chronischen Stadium des Schlaganfalls sind neben der verringerten Gehstrecke und verminderten Gehgeschwindigkeit adaptive Phänomene und Schmerzen weit verbreitet. Weil das GOT durch die Lange-Hebel-Techniken großen Einfluss auf das ganze myofasziale System nimmt, könnte es diese Symptome beeinflussen. Methodik: Bei der vorliegenden Studie handelt es sich um eine randomisierte, einfach verblindete, kontrollierte Pilotstudie basierend auf einem Versuchsgruppen-Kontrollgruppen-Vergleich mit Pre- und Posttestmessungen. Die Versuchsgruppe erhielt ein GOT und die Kontrollgruppe eine MOTOmed Bewegungstherapie. Die Daten wurden mit dem APDM Mobility Lab Ganganalysesystem erhoben. Es wurden Machbarkeitskriterien für die Planung einer RCT festgelegt. Explorativ wurden sekundäre Outcomes, ob ein Einfluss des GOT auf das Gangbild, die Funktionalität und die posturale Kontrolle besteht, betrachtet. Ergebnisse: Die Durchführung einer RCT ist basierend auf den Erkenntnissen dieser Pilotstudie möglich. Anhand der vorhandenen Daten konnte nicht vollständig beantwortet werden, ob das GOT einen Einfluss auf die sekundären Outcomes hat. Signifikante Ergebnisse ergaben sich in der Schmerzreduktion der Interventionsgruppe (p = .05) und dem Parameter Meter pro Sekunde der hemiparetischen Seite (p = .04). Diskussion: Aussagekräftige Ergebnisse für die sekundären Outcomes sind aufgrund der Rahmenbedingungen dieser Studie, wie fehlende Daten für die Planung einer adäquaten Stichprobenanzahl, nicht vorhanden. Konklusion: Eine größere Stichprobenanzahl, eine höhere Therapiefrequenz und eine Follow-Up-Testung für Langzeiteffekte sind für aussagekräftige Folgestudien nötig.


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