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Exploring the Utility of Motion Analysis in Osteopathic Clinical Trials; a School-Based Pilot Study on Jaw and Cervical Range of Motion

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2021/09, 41(3):Pages: 27–36. doi: Subito , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1746068921000328)

Keywords:

bruxism [13]
cervical spine [302]
jaw [24]
motion analysis [1]
OMT [3776]
osteopathic manipulative treatment [3796]
pilot study [196]
randomized controlled trial [899]
range of motion [112]

Abstract:

Introduction This study explores the interest of using motion analysis to evaluate cervical and jaw ROM on students with or without bruxism when comparing Osteopathic manipulative treatment (OMT) to sham in school settings. Methods A feasibility study was run with 48 volunteer students from an osteopathic training institution. Random sequence for allocation was generated using a 1:1 ratio and block size of four to either OMT or sham treatment (control group). The chosen motion outcomes of interest were the lateral jaw range of motion, jaw opening, cervical rotation and side-bending. ROM was measured averaging over three repeated movements at baseline, immediately after the 1st treatment, one week before the 2nd treatment, and immediately after second treatment using video-based analysis with 15 body landmarks. Results Repeated measures of joint motion at baseline showed high levels of reliability (ICC ranging from 0.953 to 0.985). Motion analysis detected clinically important differences between OMT and sham one-week post-treatment for jaw lateral ROM (3.3°; p=0.018) and cervical rotation ROM (12.0°; p=0.003) on participants with bruxism but not on those without. Magnitude of differences were increased for all parameters following the second treatment (lateral jaw movement; 4.8°, p=0.005; jaw opening; 5.5°, p=0.002; cervical side-bending; 9.2°, p=0.023; cervical rotation; 18.2°, p<0.001). Conclusion Motion analysis is capable of detecting the effects of OMT on cervical and jaw ROM in students with bruxism but not without. Finally, the study showed the feasibility of introducing usual standards for clinical trials and sham treatment in school led studies with students.

Abstract German language:
(translated by Ostlib): Einleitung Diese Studie untersucht den Nutzen der Bewegungsanalyse zur Bewertung der Bewegungsreichweite von Halswirbelsäule und Kiefer bei Studierenden mit oder ohne Bruxismus im Vergleich zwischen osteopathischer Manipulationstherapie (OMT) und Scheinbehandlung im schulischen Umfeld. Methoden Es wurde eine Machbarkeitsstudie mit 48 freiwilligen Studierenden einer osteopathischen Ausbildungseinrichtung durchgeführt. Die zufällige Reihenfolge für die Zuordnung wurde unter Verwendung eines Verhältnisses von 1:1 und einer Blockgröße von vier entweder zur OMT oder zur Scheinbehandlung (Kontrollgruppe) generiert. Die ausgewählten Bewegungsergebnisse von Interesse waren der seitliche Bewegungsumfang des Kiefers, die Kieferöffnung, die Halswirbelsäulenrotation und die Seitneigung. Die Bewegungsreichweite wurde anhand des Durchschnitts von drei wiederholten Bewegungen zu Beginn der Studie, unmittelbar nach der ersten Behandlung, eine Woche vor der zweiten Behandlung und unmittelbar nach der zweiten Behandlung mithilfe einer videobasierten Analyse mit 15 Körpermarkierungen gemessen. Ergebnisse Wiederholte Messungen der Gelenkbewegung zu Beginn der Studie zeigten eine hohe Zuverlässigkeit (ICC zwischen 0,953 und 0,985). Die Bewegungsanalyse ergab eine Woche nach der Behandlung klinisch relevante Unterschiede zwischen OMT und Scheinbehandlung hinsichtlich der lateralen Kieferbeweglichkeit (3,3°; p=0,018) und der zervikalen Rotationsbeweglichkeit (12,0°; p=0,003) bei Teilnehmern mit Bruxismus, jedoch nicht bei Teilnehmern ohne Bruxismus. Das Ausmaß der Unterschiede nahm nach der zweiten Behandlung für alle Parameter zu (seitliche Kieferbewegung; 4,8°, p = 0,005; Kieferöffnung; 5,5°, p = 0,002; seitliche Beugung der Halswirbelsäule; 9,2°, p = 0,023; Rotation der Halswirbelsäule; 18,2°, p < 0,001). Schlussfolgerung Die Bewegungsanalyse ist in der Lage, die Auswirkungen der OMT auf die Bewegungsreichweite des Halses und des Kiefers bei Schülern mit Bruxismus zu erkennen, nicht jedoch bei Schülern ohne Bruxismus. Schließlich zeigte die Studie, dass es möglich ist, übliche Standards für klinische Studien und Scheinbehandlungen in schulischen Studien mit Schülern einzuführen.


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