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Wirkung von osteopathischen Behandlungen bei Kindern mit Rechenstörungen in der 3. Klasse Grundschule. Eine randomisierte kontrollierte Studie.
(To evaluate the effectiveness of osteopathic treatment in 3rd elementary school class children suffering from dyscalculia. A randomized controlled trial)

Journal: unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2012/10, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (http://www.osteopathicresearch.com/index.php?option=com_jresearch&view=publication&task=show&id=15179&lang=en)

Keywords:

dyscalculia [3]
children [228]
pediatric [452]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Objective: To evaluate the effectiveness of osteopathic treatment in 3rd elementary school class children suffering from dyscalculia. Study design: Randomized controlled trial. Methods: One trained osteopath conducted the study in her private practice in Hermeskeil, Germany. 30 children aged 7 to 9 years with a substandard test level 3 RZD-Score (diagnosis of numerical ability and calculating speed) including a percentile rank below 20 for power and speed score participated in the study. By means of external randomization 14 children were allocated to the intervention group and 16 to the control group. In the intervention group case histories and osteopathic examination were followed by 4 osteopathic treatments at intervals of two weeks. The custom tailored treatment was based on osteopathic principles. The patients allocated to the control group received their osteopathic treatment after a 12-week waiting period. All children received their standard therapies as usual, e.g. support programs. The primary outcome parameter was calculation capacity (RZD). Secondary outcome parameters were attention, concentration, autonomy, attending school, general performance, and satisfaction with performance (Likert Scales). Results: The inter-group comparison of changes revealed statistically significant improvement in support of the intervention group for the main outcome parameter “calculation capacity” (RZD power score: p<0.005;; RZD speed score: p=0.006). In the intervention group numerical ability improved by 38% and calculating speed improved by 36%. The estimation of the secondary parameters made by children, parents and teachers showed improvements in nearly all domains. Conclusion: Four osteopathic treatments over a period of eight weeks led to statistically significant positive changes of calculation capacity in 3rd elementary school class children suffering from dyscalculia. Further studies focusing reproducibility including follow-up periods are warranted.

Abstract original language:
Studienziel: Untersuchung der Frage, ob osteopathische Behandlungen einen spezifischen Beitrag zur positiven Veränderung der Rechenleistung von Kindern mit Rechenstörungen in der 3. Klasse der Grundschule leisten können. Studiendesign: Randomisierte kontrollierte Studie. Methoden: Eine am Institut Für Angewandte Osteopathie (IFAO) ausgebildete Osteopathin führte die Studie in ihrer privaten Praxis in Hermeskeil, Deutschland, durch. An der Studie nahmen 30 Kinder zwischen 7 und 9 Jahren mit Rechenstörungen teil. Der RZD-Score (Rechenfertigkeiten- und Zahlenverarbeitungs-Diagnostikum) der Teststufe 3 musste, mit einem Prozentrang von unter 20 für die Power- und Speed-Komponente (Bearbeitungsgüte und –geschwindigkeit), auf eine ausreichend weit vom Durchschnitt entfernte Leistung hinweisen. Durch externe Randomisierung wurden 14 Kinder der Interventionsgruppe und 16 der Kontrollgruppe zugeteilt. Die Kinder der Interventionsgruppe erhielten 4 individuelle befundorientierte osteopathische Behandlungen, basierend auf den osteopathischen Prinzipien, in zweiwöchigen Intervallen. Die Kinder der Kontrollgruppe wurden nach zwölfwöchiger „Wartezeit“ osteopathisch behandelt. Bei allen Kindern liefen allgemein übliche Therapieoptionen, z.B. Förderprogramme, weiter. Primärer Zielparameter war die Rechenleistung, gemessen mit dem RZD. Als sekundärer Zielparameter wurden Aufmerksamkeit, Konzentration, Selbständigkeit, Beteiligung am Unterricht, allgemeine Leistungen und die Zufriedenheit mit eigenen Leistungen über Likert Skalen erfasst. Ergebnisse: Der Intergruppenvergleich zeigte eine statistisch signifikante Verbesserung der Rechenleistung bezogen auf Bearbeitungsgüte (RZD Power-Score: p<0,005) und Bearbeitungsgeschwindigkeit (RZD Speed Score: p=0,006). In der Interventionsgruppe stieg der Wert der Power-Komponente um 38% und der Speed-Komponente um 36%. Die Einschätzung der sekundären Parameter durch die Kinder, Eltern und Lehrer zeigte bis auf wenige Ausnahmen Verbesserungen. Schlussfolgerung: Vier osteopathische Behandlungen über einen Zeitraum von acht Wochen führten zu statistisch signifikanten positiven Veränderungen der Rechenleistung von Kindern mit Rechenstörungen in der 3. Grundschulklasse. Weitere Untersuchungen, insbesondere im Hinblick auf eine Reproduzierbarkeit der Ergebnisse, einschließlich Follow-up Erhebungen, wären wünschenswert.


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