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(Evaluation of the Effectiveness of Osteopathic Treatment on Cholesterol Levels in Patients Suffering from Hypercholesterolemia. A randomized controlled study)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2012/10, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

hypercholesterolemia [4]
cholesterol level [1]
osteopathic dysfunction [6]
visceral system [3]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Objective: Can osteopathic treatment influence the cholesterol levels in patients suffering from hypercholesterolemia? Study design: Randomized controlled trial. Methods: One trained osteopath conducted the study in his private practice in Mittenwald, Germany. 37 patients (23 women and 14 men) aged between 22 and 80 years (average age 57 ± 15 years) with a history of medically diagnosed hypercholesterolemia for at least six months participated in the study. Total cholesterol level had to exceed the threshold of 200mg/dl with LDL-value above 120mg/dl and HDL-value below 40mg/dl. By means of external randomization 18 patients were allocated to the osteopathic group and 19 to the control group. Individual care as usual was maintained during the study period. In the osteopathic group case histories and osteopathic examination were followed by 4 osteopathic treatments at intervals of two weeks. The custom tailored treatment based on osteopathic principles. The patients allocated to the control group received their osteopathic treatment after a 9-weeks waiting period. The primary outcome parameter included “total cholesterol level”, “LDL cholesterol level”, and “HDL cholesterol level”. As secondary outcome parameter frequency of osteopathic dysfunctions was recorded. Results: The inter-group comparison of changes revealed no statistically significant or clinically relevant improvements in support of the osteopathic treated group for the main outcome parameter “cholesterol levels” (total cholesterol level: between group difference of means 2.3; 95% CI: -25.8 to 30.5; p=0.9). LDL cholesterol level showed the most notable change (between group difference of means 15; 95% CI: -11.4 to 41.5; p=0.3). The LDL value improved in the osteopathic group by 7% (longitudinal difference of means -11.5; 95% CI: -25 to 1.9; p=0.09) and remained largely stable in the control group. Including only the patients with high cholesterol values (total cholesterol >240mg/dl; LDL cholesterol >160mg/dl) a slight positive trend could be shown. In the osteopathic group total cholesterol level decreased by 8% (n = 12) and LDL cholesterol level decreased by 13% (n = 7). This improvement cannot be interpreted as clinically relevant because the values after the treatment period were still outside normal limits. The most frequent osteopathic dysfunctions were indentified in the visceral system (stomach, liver, small and large intestines). Conclusion: Four osteopathic treatments over a period of nine weeks did not lead to clinically relevant positive changes of cholesterol levels in patients with hypercholesterolemia.

Abstract original language:
Studienziel: Kann die osteopathische Behandlung den Cholesterinspiegel bei Patienten mit Hypercholesterinämie positiv beeinflussen? Studiendesign: Randomisierte kontrollierte Studie. Methoden: Ein an der Schule für Klassische Osteopathische Medizin (SKOM) ausgebildeter Osteopath führte die Studie in seiner privaten Praxis in Mittenwald, Deutschland durch. An der Studie nahmen 37 Patienten (23 Frauen und 14 Männer) zwischen 22 und 80 Jahren (im Mittel 57 ± 15 Jahre) mit ärztlich diagnostizierter Hypercholesterinämie, bestehend seit mindestens 6 Monaten, teil. Der Gesamtcholesterinwert musste oberhalb von 200mg/dl, der LDL-Wert oberhalb von 120mg/dl und der HDL-Wert unterhalb von 40mg/dl liegen. Durch externe Randomisierung wurden 18 Patienten der Osteopathiegruppe und 19 Patienten der Kontrollgruppe zugeteilt. Während der Studienzeit wurde bei allen Teilnehmern die individuelle übliche Versorgung beibehalten. Die Patienten der Osteopathiegruppe erhielten zusätzlich vier befundorientierte osteopathische Behandlungen basierend auf den osteopathischen Prinzipien in zweiwöchigen Intervallen. Die Patienten der Kontrollgruppe wurden nach neunwöchiger „Wartezeit“ osteopathisch behandelt. Primärer Zielparameter waren die Cholesterinwerte mit den Parametern „Gesamtcholesterin“; „LDL-Cholesterin“ und „HDL-Cholesterin“ in mg/dl. Sekundärer Zielparameter die Häufigkeit von osteopathischen Dysfunktionen. Ergebnisse: Der Intergruppenvergleich zeigte keine statistisch signifikante und klinisch relevante Verbesserung der Cholesterinwerte (Gesamtcholesterin: Differenz der Mittelwerte zwischen beiden Gruppen 2,3; 95% CI: -25,8 bis 30,5; p=0,9). Die deutlichste Intergruppendifferenz konnte für den Parameter „LDL-Cholesterin“ verzeichnet werden (Differenz der Mittelwerte zwischen beiden Gruppen 15; 95% CI: -11,4 bis 41,5; p=0,3). Dieser Wert verbesserte sich in der Osteopathiegruppe um 7% (Differenz der Mittelwerte vor und nach der Behandlungsphase -11,5; 95% CI: -25 bis 1,9; p=0,09) und blieb hingegen in der Kontrollgruppe weitgehend unverändert. Eine alleinige Betrachtung der Patienten mit deutlich erhöhten Cholesterinwerten (Gesamtcholesterin >240mg/dl, LDL >160mg/dl) deutete auf eine leichte Tendenz zugunsten einer Verbesserung in der osteopathisch behandelten Gruppe, der Gesamtcholesterinwert sank um 8% (n = 12) und der LDL-Wert um 13% (n = 7). Eine klinische Relevanz ergibt sich jedoch hier nicht, da die Werte nach der Behandlungsphase immer noch in den Klassifikationskategorien „hoch“ anzusiedeln sind. Die häufigsten osteopathischen Dysfunktionen fanden sich im viszeralen Bereich (Magen, Leber, Dünn- und Dickdarm). Schlussfolgerung: Vier osteopathische Behandlungen über einen Zeitraum von neun Wochen zeigten keinen Hinweis auf eine klinisch relevante positive Veränderung der Cholesterinwerte von Patienten mit Hypercholesterinämie.


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