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Effekt sakraler Mobilisationen auf die Herzratenvariabilität bei Patienten mit einem milden bis hohen Stressempfinden. Eine randomisierte, kontrollierte Einzelblindstudie
(Effect of sacrum mobilizations on the heart rate variability in patients with a moderate to high perceived stress score. A single blind randomized controlled study)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2021/11, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/3912)

Keywords:

autonomic nervous system [94]
cranial base release [2]
heart rate variability [38]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
sacral mobilizations [1]
WSO [433]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Introduction: According to literature, manual therapy has an overall increasing effect on the parasympathetic nervous system (PNS) and a decreasing effect on the sympathetic nervous system (SNS), except for techniques on the thoracic and lumbar spine, which effects are inversed. The aim of this study is to determine which effects sacral mobilizations have.Methods: Using a block randomization 43 patients (34 women and 9 men), showing a moderate to high stress feeling on the PSS-10, were allocated to 3 treatment groups: sacral mobilizations (n=15), cranial base release (CBR) (n=15), and sham technique consisting in light touch on the sacrum (n=13). HRV short-term measures were made with a Polar H10 chest strap before treatment, during treatment and after treatment, by a blinded tester. Results: Sacral mobilizations induced a non-significant decrease of all HRV parameters reflecting the PNS activity (p> 0.05) and a non-significant increasing effect on the SNS function (p> 0.05), during treatment. These effects were significantly different to those of the second group (CBR) for the following parameters: RMSSD, PNS and SNS indexes (p< 0.05), but not the pNN50 (p= 0.106). The effects of both groups did not differ significantly to the sham group, which effects were situated in between the two other groups. Discussion: Although the results were not significant, the sacral mobilizations showed an overall slight activation of the SNS activity and decrease of the PNS activity during the technique, going against the commonly held belief that sacral techniques increase parasympathetic activity. As this is a pilot study, further studies should continue to investigate this effect in larger sample sizes.

Abstract original language:
Einführung: Laut Literatur erhöht die manuelle Therapie insgesamt die Aktivität des parasympathischen Nervensystems (PNS) und reduziert das des sympathischen Nervensystems (SNS), mit Ausnahme von Techniken an der Brust- und Lendenwirbelsäule, deren Wirkungen invers ist. Ziel dieser Studie ist es herauszufinden, welchen Effekt sakrale Mobilisationen haben. Methode: Mittels einer Blockrandomisierung wurden 43 PatientInnen (34 Frauen und 9 Männer), die ein mildes bis hohes Stressempfinden bei der PSS-10 zeigten, in 3 Behandlungsgruppen eingeteilt: Sakralmobilisationen (n = 15), cranial base release (CBR) (n = 15) und Schein (n = 13). HRV-Kurzzeitmessungen wurden mit einem Polar H10-Brustgurt vor, während und nach der Behandlung von einem verblindeten Tester durchgeführt. Ergebnisse: Sakrale Mobilisationen induzierten eine nicht signifikante Abnahme der PNS- abhängigen HRV Werte (p> 0,05) und eine nicht signifikante Zunahme der SNS-Funktion (p> 0,05), während der Behandlung. Diese Effekte unterscheiden sich signifikant zu den von der 2. Gruppe (CBR) für die folgenden Parameter: RMMSD, PNS und SNS (p< 0,05), aber nicht für den pNN50 Wert (p= 0.106). Beide Gruppen unterschieden sich nicht signifikant von der Scheingruppe, dessen Effekte intermediär waren. Diskussion: Obwohl die Ergebnisse nicht signifikant waren, zeigten sakrale Mobilisationen insgesamt eine leichte Stimulation des Sympathikus und eine Abnahme der Parasympathikus Aktivität, während der Technik. Dies würde dem aktuellen Konzept, dass sakrale Mobilisationen den Parasympathikus aktivieren, widersprechen. Da es sich um eine Pilot-Studie handelt, sollten diese Ergebnisse weiterhin in größeren Patientenstichproben untersucht werden.


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